Hej,
vi har ett torp där vi på tomten har ett uthus med förråd, toalett och dusch. Uthuset byggdes på tidigt 60-tal, har inte bygglov och står bara två meter från tomtgräns till grannen. Det har inte varit några problem tidigare men nu har den nyinflyttade grannen påpekat att det är ett svartbygge och att han eventuellt vill att vi tar bort uthuset. Min fråga är om han (vid ev. anmälan till byggnadsnämnd eller länsstyrelsen eller vart man nu anmäler svartbyggen) kan få rätt och vi tvingas riva uthuset?

Eftersom det stått där i många år (långt innan grannens hus ens byggdes), och flygbilder osv måste finnas där det syns, så känns det som om preskiberingstiden måste vara över sedan länge. Men det som gör mig osäker är att vi renoverade uthuset för ca 4 år sedan och då byggde om det från grunden (utan att ändra storlek och läge) och om det då räknas som nybygge eller inte.

Baserat på infon ovan, finns det någon risk att vi tvingas riva uthuset om det skulle lämnas in en anmälan?
mvh
/o
 
  • Gilla
Robin Wahlman
  • Laddar…
Tråkigt att dom börjar leva rövare som ny granne :( Han har inget att komma med. Det preskas efter 10 år och det kan hända att det inte ens behövdes bygglov när det byggdes. Ring någon handläggare på kommunen och fråga, du får förhoppningsvis ett bra svar och hänvisa till denna så du täpper igen grannens kakhål. Gör allt snyggt, smidigt och håll god ton så kanske ni kan vara goda vänner framöver.
 
T
Men jag hade inte varit tydlig med att ni byggt om hela huset för fyra år sen, då det kan användas som retorik att tiden gäller från den tidpunkten. Jag tycker du förklarar för kommunen/grannen att huset stått där sedan 60-talet, att ni inte är medvetna om bygglov finns för byggnaden då den uppfördes innan ni blev ägare men att det är preskriberat.
 
Precis, säg inget om det. Tror dock att man ändå har rätt att "underhålla" byggnaden utan lov/anmälan i vilket fall. I detta ingår även renoveringar/underhåll invändigt.
 
oandersson skrev:
Baserat på infon ovan, finns det någon risk att vi tvingas riva uthuset om det skulle lämnas in en anmälan?
mvh
/o
Nej.
Vad är det som ska "anmälas"? Ett uthus från 60-talet??
Jag begriper mig inte på vissa människor, hur kan man få för sig att man ska "ha bort" något på grannens tomt?
 
  • Gilla
MiaFiaLotta
  • Laddar…
M
Fotografen skrev:
Nej.
Vad är det som ska "anmälas"? Ett uthus från 60-talet??
Jag begriper mig inte på vissa människor, hur kan man få för sig att man ska "ha bort" något på grannens tomt?
Och som dessutom stod där när grannen köpte sitt hus, om detta uthus nu är så hemskt kunde han ju avstått från att köpa! Vad är det för fel på folk? Om man älskar att anmäla sina medmänniskor till diverse myndigheter så går det väl utmärkt att flytta till Nordkorea eller något annat ofritt land. Detta är ju rena DDR mentaliteten...
 
  • Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
Han vill göra det enkelt för sig, skrämma dig till att riva huset.
Jag hade inte gjort någonting, förrän kommunen hör av sig.
Sedan hade jag inte kommunicerat något mer med grannen mer än ett Hej när man möts.
 
Andy78 skrev:
Han vill göra det enkelt för sig, skrämma dig till att riva huset.
Exakt.
Har det stått där i 50 år är det eventuella svartbygget preskriberat för länge sen. Kommunen är troligen inte så intresserade heller av att gräva i det, i Sveriges lite äldre villaområden förekommer svartbyggen lite härådär, i en del samhällen hade man för 40-50-60 år sedan en lite mer jordnära och obyråkratisk syn på dessa frågor, behövde man ett uthus så smällde man upp ett. I den by jag bodde förut fanns det något gammalt svartbygge på i stort sett nästan varje tomt, uthus, verandor, garage osv.
Bygglov infördes på 30-talet och inte förrän 1958 eller -59 infördes krav på bygglov utanför tätort.
Lägg till att definitionen på "tätort" kan ha varit lite flytande.
Så det finns gott om byggnader som är "svartbyggen".
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Tack för alla svaren, det bästa är nog helt enkelt att kolla med kommunen och se vad de säger.
Kan nämna att grannen visste att svartbygget var preskiberat sedan länge men hävdade att man inte får renovera svartbyggen och om man gör det så räknas det som nybygge, dvs den 10-åriga preskiberingstiden "börjar då om" igen. Och tydligen gör det att han hoppas kunna få bort uthuset från sin tomtgräns.
 
Har du frågat vart han vill komma eller uppnå med er dialog.
Vad förväntar han sig att du ska göra?
 
Låter som om han bara vill jävlas i största allmänhet, han vill se att du blir osäker. En liten skit till människa som måste ha någon att trampa på.
 
Om ni rev och byggde ett nytt hus så är det ett nybygge, och därmed troligen ett svartbygge, som ni kan tvingas riva.
Om ni renoverade det gamla huset, med stora delar av huset kvar hela tiden, så är det en renovering och inte en svartbygge som ni inte kan tvingas riva. Det gäller alltså att ni ger en beskrivning av händelseförloppet som tydliggör att det är en renovering och inte en rivning/nybyggnad, om frågan tas upp.

Jag hade inte börjat med att kolla med kommunen, utan istället frågat grannen vad denne är ute efter egentligen. Vill han/hon börja med skapa en massa bråk i grannskapet, och en situation där ni bråkar med varandra, anmäler till kommun och länsstyrelse så fort ni misstänker något formaliafel och motsätter sig varandras bygglovsansökningar, friggebodsplaceringar etc? Är det inte trevligare om man satsar på att skapa bra grannsämja och vara vänner istället?

Med lite tur tänker grannen efter och pratar inte med kommunen om saken, och då kan du vänta i 6 år till tills renoveringen också blir preskriberad.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ligger byggnaden inom strandskydds område ?
 
Vad vet grannen om renoveringen? Hur har han fått reda på det?

Som sagt, en renovering där man inte river hela byggnaden och återuppför den, är just en renovering. Det påverkar inte ngn. preskription.

Och OM nu avsevärda delar revs vid renoveringen så kan du ju nu lätt ha lite difusa minnen av hur det gick till. Så länge ingen kommer med fotografier som visar att byggnaden revs.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.