mexitegel skrev:
Helt klart är det så att det är enklare att få bort om bilen är välvaxad eftersom skiten inte fastnar lika bra då.
Men är den inte det så brukar "prickbort" funka hyfsat tycker jag.
Tack för tipset! "Prickbort" , är det samma produkt som man tvättar hus med eller är det en speciell bilvårdsprodukt?

Vaxet är nog lite av problemet. Brukar köra vaxning i automattvätten ibland och då vaxas björkkletet fast, det som inte lossnade i tvätten....
 
Sommartorparn skrev:
Tack för tipset! "Prickbort" , är det samma produkt som man tvättar hus med eller är det en speciell bilvårdsprodukt?

Vaxet är nog lite av problemet. Brukar köra vaxning i automattvätten ibland och då vaxas björkkletet fast, det som inte lossnade i tvätten....
Tex. denna: http://www.rusta.com/se/avfettning-prick-bort-p30801316.aspx
Finns även på Mekonomen och andra ställen.
 
Sommartorparn skrev:
Vaxet är nog lite av problemet. Brukar köra vaxning i automattvätten ibland och då vaxas björkkletet fast, det som inte lossnade i tvätten....
Tror inte något blir "fastvaxat", problemet är dels att bilen inte blir riktigt ren i en automattvätt, avfettningsmedel är inte tillräcklig. Dels är inte den vaxning som sker i tvätten så bra att den ersätter en riktig polering som annars hade gjort att smutsen inte fastnar.
 
mexitegel skrev:
Tror inte något blir "fastvaxat", problemet är dels att bilen inte blir riktigt ren i en automattvätt, avfettningsmedel är inte tillräcklig. Dels är inte den vaxning som sker i tvätten så bra att den ersätter en riktig polering som annars hade gjort att smutsen inte fastnar.
Tack för tipset :)

Misstänker att jag är okunnig om vad riktig polering innebär, vilket möjligtvis hänger samman med att jag alltid haft typ 20 år gamla bilar med sliten lack och hemmagjorda rostlagningar....... :)

Har alltid bara kört två varianter vad gäller tvättning: automattvätt ett par gånger om året eller när vi är på landet avspolning med trädgårdsslang o borste. Om den är riktigt smutsig gnuggas med svamp och lite diskmedel. (starkare medel misstänker jag inte får användas hemma på gårdsplanen...)
 
Andy78 skrev:
Du har aldrig bott i lägenhet va?
Tror det eller ej vi finns här på byggahus också och tänka sig vi dushar och byter kläder vi med, gräsmattan klipper vi endast om man bor på bottenvåningen.
När besökte du en GDS eller automattvätt senast, 20-30 år sedan?
Nog har jag bott i lägenhet, kanske i fyra år totalt. Köpte min första högtryckstvätt då jag bodde i lägenhet, men åkte till min mor för att tvätta eller till gds-hallen.

Men jag är en frekvent brukare av gds-hallen men då vintertid för att tvätta bilen så det inte bränner fast. O automattvätt kör jag inte min privatbil genom då lacken tar stryk av det.

Men firmabilen brukar få det billigaste programmet om jag inte handtvättar den hemma under helgen.

Men nu har vi tvättplats på jobbet så nu blir det att tvätta där istället.

Sen är jag inte en gammgubbe utan bara en pojkvasker på 30år
 
Sommartorparn skrev:
Någon som kan tipsa om hur man får bort det svarta kletet som kommer om bilen stått under en björk?
Samma princip som med mossa på garageinfarten:

Ta det en dag när det regnat länge så det är uppblött och lättvättat.
 
Nu har det regnat ordentligt här. Man kan till och med se genom bakrutan igen. Så jag kan vänta ett tag till med att tvätta bilen.
 
  • Gilla
Pear4Life och 3 till
  • Laddar…
Sommartorparn skrev:
(starkare medel misstänker jag inte får användas hemma på gårdsplanen...)
Nja, kemikalierna för biltvätt är nog kanske inte det största miljöproblemet med biltvätt hemma utan alla tungmetaller och annan skit som du spolar av bilen....
 
mexitegel skrev:
Nja, kemikalierna för biltvätt är nog kanske inte det största miljöproblemet med biltvätt hemma utan alla tungmetaller och annan skit som du spolar av bilen....
Ursäkta att jag frågar, men vilka tungmetaller kommer från bilen?
Inte kvicksilver väl? Och hur farliga är dessa tungmetaller?

Vad jag har förstått är den största miljöfaran med bilar numera alla partiklar som slits loss från däcken.
Det är väl en blandning av gummi- och plast- (polymer)-partiklar som inte är nyttiga att andas in, särskilt om man bor i storstadsmiljö.

Men det problemet är ju lika stort vare sig det rör sig om bensin- diesel-, etanol-, eller elbilar.
 
KnockOnWood skrev:
Ursäkta att jag frågar, men vilka tungmetaller kommer från bilen?
Inte kvicksilver väl? Och hur farliga är dessa tungmetaller?
På den här sidan finns en liten ruta med vad som kommer ifrån biltvättande.
Vet inte källan till tungmetallerna i fråga men kan det gissningsvis vara från avgaser och oljebränning som de kommer? Spillolja ska ju vara ganska tungt på tungmetaller så därför tänker jag att metallerna på något sätt kommer ur slitage från motorer.
http://goteborg.se/wps/portal/start/vatten-och-avlopp/dagvatten/tvatta-inte-bilen-pa-gatan/


KnockOnWood skrev:
Vad jag har förstått är den största miljöfaran med bilar numera alla partiklar som slits loss från däcken. Det är väl en blandning av gummi- och plast- (polymer)-partiklar som inte är nyttiga att andas in, särskilt om man bor i storstadsmiljö.
Men det problemet är ju lika stort vare sig det rör sig om bensin- diesel-, etanol-, eller elbilar.
Ja, man tar sig lite för pannan varje gång någon säger att elbilar kommer lösa alla miljöproblem. Plastpartiklar från däckslitage står för den absoluta majoriteten av nanoplaster i haven. Däremot slipper man koldioxid- och kväveoxid-bidraget från elbilarna.
 
tompaah7503 skrev:
Däremot slipper man koldioxid- och kväveoxid-bidraget från elbilarna.
Nja, bara för att energin kommer ur vägguttaget så slipper du inte utsläppen. Du vet inte hur elen blivit producerad och vilka utsläpp den förorsakat plus att det tillkommer en massa spänningsförluster när elen transporteras till din dörr. Det där är lite som att industrin tar på sig glorian när de sänker utsläppen på hemmaplan för att istället tredubbla dom i Asien. Det som inte syns finns inte.
 
Jag är lite sådär för det där med att det blir så mycket utsläpp vid tvätt på gatan, det mesta skiten på bilen kommer ju från gatan redan så det kan ju inte vara så rent där heller.
Sen att det blir en massa olja, har man ett oljeläckage (vilket brukar vara anledningen till att oljan är utanför motorn osv) så kommer det ju rinna ut oavsett vart bilen befinner sig, så droppar det inte när man tvättar så droppar det ju på gatan lite längre bort, det är ju snarare slarv med underhåll.

Många tungmetaller är ju även förbjudna i bilar så kadmium och sånt borde ju vara från äldre bilar eller från vägen.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Finndjävel skrev:
Nja, bara för att energin kommer ur vägguttaget så slipper du inte utsläppen.
Visste nästan att den skulle komma :D
En elbil ger möjligheten till en utsläppsfri (nåja, kraftigt reducerad i alla fall) färd. En fossilbränsledriven bil ger aldrig den möjligheten. Vi har ganska klimatvänlig elproduktion i Sverige med kärnkraft och vattenkraft som baskraft. Jämfört med mycket annat, kan man nog tanka elbil i Sverige med väldigt gott samvete.
 
Men bara för att skiten kanske kommer från vägen behöver det ju inte vara en ursäkt för att släppa tillbaka det där istället för att ta hand om det ;)
 
KristinaRT
Jag försökte faktiskt hitta information om vad det är för farligheter som som "rinner av" bilarna när man tvättar på gatan, vilket inte var lätt. Mycket tyckanden och tvärsäkerheter utan källor, men slusatsen tycks vara att det primärt är tensider och liknande från schampo/vax/avfettning, som sedan antingen går ut i vattendrag eller till reningsverk (som har svårt att ta hand om just dessa ämnen).

Självklart tvättas också vägdamm av, men baserat på vad vägdamm innehåller är det fruktansvärt små mämgder man kan tvätta ner, men de inkluderar bla bly, zink, koppar, kadmium, samt olika organiska kolväten. Om jag förstod rätt kommer dessa ffa från vägbanan (metaller) men även däck (kolväten).

Intressant fråga - en fruktansvärd massa "tyckande" men extremt få faktauppgifter med vetenskapliga belägg. Självklart är det bäst att tvätta där vattnet tas omhand och renas, men det är inte så att man dödar allt liv i närmaste bäck om man tvättar en gång.....
 
  • Gilla
Anders243 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.