P
En anläggare lämnade pris på bygge av ett staket i trä ca 20 m långt och 180 cm högt. Runt 50000kr. Han "tippade" på att materialkostnaden skull hamna på runt 25000kr. Ca 50-60 timmars jobb. Låter ju väldigt tilltaget eller vad säger ni. Det är normala förhållanden på tomten, raksträcka 20 m, åkerjord.
 
Omöjligt att säga utan att veta mer. Hur ska staketet se ut? Hur ska det sitta fast i marken?
 
2 meter mellan stolparna á 2 meter långa, 44:-/meter 95x95 tryckimpregnerat = 88x11x2 eftersom det inte finns 2 meter blir det avkap så runt 2200:- för stolpen.
20 meter lång med 3 eller 4 reglar blir max 80 meter och med avkap behövs runt 100 meter 45x95 ntr/ab, detta hamnar på ca 1800:-
Planket, om det skruvas tätt blir det ca 40 kvm som går åt, det finns 3,6 meter längder men de blir inte fullt 1,8 eftersom de behövs kapas lite, men runt 90:-/m2 hamnar det på, så 3600:-
trallskkruv, träregelskruv, skruvbeslag hamnar på ca 4000:-

plintar, färdiga, 100:- styck, 11 stycken blir 1100:-, ta rätt plintar, de för 95 och inte de för 45mm.
En överliggare till planket, 20 meter, ca 200:-
Franska skruv till Stolparna 99:-/ kilo på Byggmax, 2 kilo bör räcka = 200:-

Summan av det mesta: Under 13 500:-, då har jag räknat på vad snittet ligger på material från Byggmax, Bauhaus, K-Rauta.
Grävarbete, gjutning, eller vad vill du ha, stolparna måste ner i marken och fästas på något sätt!

6000:- grävning
40 timmar arbete med att sätta staketet.
runt 40 000:- för detta projekt hade många klarat av det på, om de vill!

Nu har jag räknat materialet på ett plank och inget staket!
 
P
huggan skrev:
Omöjligt att säga utan att veta mer. Hur ska staketet se ut? Hur ska det sitta fast i marken?
Förankras i marken med betongplintar. Se bif bild på staketet. 2016-07-26_10-08-10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tycker inte det låter helt orimligt, jag gjorde 13meter som var 1,2 meter högt med hemmagjorda betongplintar och där slutade materialet på ca 7500kr, jag anpassad dock mina höjder och stolpavstånd för minimalt materialspill.

Mina stolpar var 95x95 och sen 28x45 ribbor.

Det går åt en farlig massa ribbor och det varierar kraftigt vilka längder som finns hemma, de blir lätt krokiga med så det finns flera risker för materialspill som säkerligen är en ganska stor del i offerten.

Behövs ganska rejäla plintar för att hålla ett så högt staket med så mycket ribbor med.
 
Med ditt förslag så är det nära nog ett rimligt pris med 50 000:-
mvh P-A
 
P
Jag skulle behöva förslag på en billigare lösning. Insynsskydd för 50000 på min ena kortsida blir ju svindyrt. Vad tror ni om stålnät ex viltstängsel med klätterväxter.
 
Thuja plantor? Borde du kunna få ner till 1/5 av priset beroende på hur stora du köper.

Viltstängsel kan vara rätt dyrt det med.
 
Varför inte sätta en bokhäck? (Exempel finns bland mina bilder). Måste du ha det hund-eller barnsäkert kan du komplettera med fårstängsel de första åren längst ner, tills häcken etablerats. Bok eller Avenbok fungerar utmärkt i Skåne. Prisskillnaden är märkbar om du räknar med 5 års etablering; dyrare om du väljer uppvuxna plantor.

På min bild ser du vinterskillnaden på bok och avenbok - den senare har jag lägre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.