K
Hej

Hur stor skillnad är det mellan 30 och 40 på den upplevda svärtan i en färg enligt ncs? Vi ska måla vårt nya hus i s3010 och har råkat få s4010 .. allt annat är lika och jag kan inte se någon direkt skillnad..

Men det blir kanske stor skillnad på hela huset? Kan kommunen begära att vi bevisar att det är rätt kulör? I färgaffären tror de inte det..

Jag har bara köpt 6 liter och får dessa gratis om vi fortsätter med denna färgen...
 
Kallebo skrev:
Hej

Hur stor skillnad är det mellan 30 och 40 på den upplevda svärtan i en färg enligt ncs?
Typ ganska stor, beroende på hur känslig du själv är. Definitivt tillräckligt stor för att de flesta ska kunna se skillnad på proverna med lite mellanrum (jämfört med att lägga dem kant i kant).

Tolkar jag dig rätt om de 6 litrarna du har köpt nu bara är för att påbörja jobbet, eller ska de räcka till hela huset?
 
nemlan skrev:
Typ ganska stor, beroende på hur känslig du själv är. Definitivt tillräckligt stor för att de flesta ska kunna se skillnad på proverna med lite mellanrum (jämfört med att lägga dem kant i kant).

Tolkar jag dig rätt om de 6 litrarna du har köpt nu bara är för att påbörja jobbet, eller ska de räcka till hela huset?
6 liter räcker inte till huset, ts fråga är nog mera att om kommunen kan kräva ommålning för att färgen inte överensstämmer med bygglovet, så tolkar jag det.
Prata med kommunen om det går att ändra lite på kulören utan nytt lov.
 
Pagno skrev:
6 liter räcker inte till huset, ts fråga är nog mera att om kommunen kan kräva ommålning för att färgen inte överensstämmer med bygglovet, så tolkar jag det.
Prexis, och då kanske de 6 litrarna kan användas till en första strykning. Med en sväng rätt kulör ovanpå lär man inte märka av något.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.