Vi bor i ett radhus som är byggt i början av 70-talet där vi upplever dålig ventilation.

I sovrummen finns ingen ventilation alls (här kommer vi sätta in ventiler i samband med fönster-/fasadbyte).

På taket finns en skorsten där det sitter en fläkt (från byggåret) som tuffar på. Det finns också ett till rör lite längre bort.

Slår man av takfläkten blir det aningen sämre lufttryck i ventilationsrören i badrum och tvättstuga.

I samband med köksrenovering gjordes en separat IM-kanal i köket då vi satte in en ny fläkt som inte samverkar med takfläkten.

Jag har hittat svartmögel i en fog vid tvättstället i badrummet och jag är osäker om det beror på det vi gjorde om vid köksrenoveringen eller ej.

Nåväl, hur kommer jag billigast tillrätta med ventilationsproblemet?

Skall jag kontakta sotare och sota kanalerna? Ger det bättre ventilation?

Skall jag köpa en ny takfläkt? Är den gamla helt enkelt för svag för att dra runt luften?

Med takfläkten på så "fästs" inte toapapper eller ett A4-blad av suget.

Skall jag ta hit någon typ av ventilationsfirma som mäter och tar fram en lösning?

All hjälp uppskattas!
 
Personligen skulle jag ta dit en ventilationsfirma för att inspektera, för många gånger har ventilationskanaler byggts igen under årens lopp, så de inte längre fungerar som de ska.
 
MissAnpassad skrev:
Personligen skulle jag ta dit en ventilationsfirma för att inspektera, för många gånger har ventilationskanaler byggts igen under årens lopp, så de inte längre fungerar som de ska.
Det låter vettigt. Brukar man kunna ta in en firma kostnadsfritt för att lämna offert eller behöver man betala för "genomgången" också innan själva offerten?
 
start79 skrev:
...
Skall jag köpa en ny takfläkt? Är den gamla helt enkelt för svag för att dra runt luften?
Med takfläkten på så "fästs" inte toapapper eller ett A4-blad av suget...
Hur är det med tilluften?
Det skall ju in lika mycket luft som skall ut.
Och med åren tenderar man att täta fönster och dörrar, och till och med sätta igen ventiler.

Så kolla tilluften först innan du byter fläkt är mitt förslag.
Och det måste ju också vara springor under dörrarna om dessa skall stå stängda.

(I mitt förra hus gällde det att alltid lämna dörrarna på glänt.
Utom när våtrummen användes förstås :) )
 
KnockOnWood skrev:
Hur är det med tilluften?
Det skall ju in lika mycket luft som skall ut.
Och med åren tenderar man att täta fönster och dörrar, och till och med sätta igen ventiler.

Så kolla tilluften först innan du byter fläkt är mitt förslag.
Och det måste ju också vara springor under dörrarna om dessa skall stå stängda.

(I mitt förra hus gällde det att alltid lämna dörrarna på glänt.
Utom när våtrummen användes förstås :) )
Jag vet inte om det är någon direkt tilluft annat än läckage från fönstren, som inte är alltför täta då de är från 70-talet.

Det kanske kan räcka med att installera tilluftsventiler i de tre sovrummen uppe för att få ordning på ventilationen i badrummet?

Samt även installera frånluft (Edit: menade tilluft) i vardagsrummet nere för att få ordning på ventilation i kök, toalett och tvättstuga?
 
Redigerat:
Frånluftventiler sätts normalt i badrum, duschrum, toalettrum, tvättstuga och kök,
dvs där "smutsig" luft behöver vädras bort. (Smutsig = fuktig eller illaluktande/osig)

Så i vardagsrum, liksom i sovrum, ordnar man tilluft.
 
KnockOnWood skrev:
Frånluftventiler sätts normalt i badrum, duschrum, toalettrum, tvättstuga och kök,
dvs där "smutsig" luft behöver vädras bort. (Smutsig = fuktig eller illaluktande/osig)

Så i vardagsrum, liksom i sovrum, ordnar man tilluft.
Ja, jag skrev fel i sista stycket. Menade tilluft där också. Kan det vara lösningen på det hela?
 
Rensa kanalerna från smuts m.m och gör en översyn av själva fläkten som kan behöva bytas efter ca 45 år. Sätt in ordentliga väggventiler typ Fresh i alla sovrumsväggar som saknar ventiler. Ingen frånluft i kök förutom köksfläkten som verkar gå i egen kanal vilket är bra.
 
Ett enkelt test är ju att ställa några fönster och dörrar på glänt,
och sedan göra om testet med toalettpapper vid ventilen.

Om det inte suger fast då heller är ju frånluften otillräcklig.

Det finns inte något reglage till frånluftfläkten som någon gång har ställts mer till min?
Är fläkten över huvud taget igång?

Felsökning fostrar karaktären :)
 
Flikar in en fråga i denna tråd... När frånluft är i badrum, och tilluft i tex sovrum, hur är det hela tänkt funka när man har dörrarna stängda? I lägenheten vi bodde tidigare i var dörrarna nog "otäta", men i nuvarande sekelskifteskåk verkar dörrarna vara mycket tätare, så när man stänger badrumsdörren så får den knappt in någon luft alls utifrån...
 
Jonatan79 skrev:
Rensa kanalerna från smuts m.m och gör en översyn av själva fläkten som kan behöva bytas efter ca 45 år. Sätt in ordentliga väggventiler typ Fresh i alla sovrumsväggar som saknar ventiler. Ingen frånluft i kök förutom köksfläkten som verkar gå i egen kanal vilket är bra.
Låter som en bra plan! Kan jag själv se över fläkten på något sätt? När jag var upp på taket så var den rätt högljudd så den verkar i alla fall jobba på.
 
KnockOnWood skrev:
Ett enkelt test är ju att ställa några fönster och dörrar på glänt,
och sedan göra om testet med toalettpapper vid ventilen.

Om det inte suger fast då heller är ju frånluften otillräcklig.

Det finns inte något reglage till frånluftfläkten som någon gång har ställts mer till min?
Är fläkten över huvud taget igång?

Felsökning fostrar karaktären :)
Hehe, så sant. Jag har nu provat lite med typ alla fönster och dörrar öppna respektive stängda. Det blev i princip ingen skillnad om det var öppet eller stängt, trots att det egentligen inte tycks finnas någon tilluft med allt stängt?

Resultat:

Badrum uppe - Ventilationen sitter i väggen. Skruvade bort locket helt. Den sög inte fast två rutor men väl en. Både med allt öppet och även stängt (även fast styrkan minskade lite med stängt).
Väldigt dammigt i röret (som sitter i väggen). Tänkte försöka rengöra själv. Skall man ta tryckluft? Då blåser man väl bara in det längre? Ta in någon firma?
Slutsats: Tycks fungera bra här, inte minst om vi sedan får in tilluft i de tre sovrummen? Hur kommer det då sig att det blivit svartmögel i fogen på tvättstället, bakom kranen?

Toalett nere - Ventilation i tak. Skruvade bort luckan helt. Den suger inte fast ens en ruta, oavsett öppna eller stängda dörrar/fönster.
Slutsats: Inte tillräcklig frånluft? Behöver det åtgärdas? Hur?

Tvättstugan, sitter intill badrummet. Här har tidigare stått ett torkskåp som var kopplat direkt till frånluften. Nu är där bara ett öppet rör i taket. Den sög nästan upp två rutor i röret, både med och utan stängda dörrar/fönster.
Slutsats: Är det för mycket frånluft? Bör jag försöka installera att "lock" här för att minska på utflödet? Då kanske toaletten blir bättre också?
 
Tjaa, du kan ju lyssna efter missljud. Kolla om du hittar någon modellbeteckning och se om det finns någon typ av service/kontroll som bör göras. Det är nog en tidsfråga innan den lägger av så kolla upp var du enkelt kan skaffa en liknande ny eller beg. fläkt när den stämplar ut. Jag tänker som så att det är bättre att vara förberedd och/eller tex byta ut den innan den går sönder och ställer till problem.
 
Självklart är det för mycket frånluft i tvättstugan om det inte finns en ventil i hålet. Luften tar lättaste vägen och om fläkten tex ger 150 kbm luft/tim och tvättstugehålet tex är 100 mm i diameter är det fullt möjligt att 140 kbm luft sugs ut där och då märks inget i övriga ventiler. Sug fast ett blad av kalle anka i tvättstugehålet och blir det då sug i de övriga ventilerna är det bara att ersätta den saknade ventilen.
 
exerg skrev:
Självklart är det för mycket frånluft i tvättstugan om det inte finns en ventil i hålet. Luften tar lättaste vägen och om fläkten tex ger 150 kbm luft/tim och tvättstugehålet tex är 100 mm i diameter är det fullt möjligt att 140 kbm luft sugs ut där och då märks inget i övriga ventiler. Sug fast ett blad av kalle anka i tvättstugehålet och blir det då sug i de övriga ventilerna är det bara att ersätta den saknade ventilen.

Det låter vettigt när du lägger upp det så.

Nåväl, jag provade att sätta för hålet i tvättstugan, men det blev ingen märkbar skillnad i toaletten. Jag noterade dock att det vid vissa tillfällen klarar att suga fast en ruta (oavsett om tvättstugan var täckt eller ej). Är det tillräckligt med frånluft? Jag kanske inte behöver göra något speciellt annat än att ordna tilluft i sovrummen uppe?

Behöver man tilluft i vardagsrummet nere också? Behövs hela tiden frånluft i köket eller räcker det när fläkten öppnas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.