Pumba skrev:
Tvättar bilarna varannan vecka, polerar och vaxar 2 gånger om året, är ju inget trevligt med en skitig bil.

ni som aldrig tvättar bilen, skiter ni i service osv med? för det mönstret tycker jag mig se när jag kollat på beg bilar, halvtaskig servicebok och så står det någon och berättar hur duktig han är på att serva bilen själv när det var 5 år sedan han hade fram dammsugaren och städade invändigt.
Nu seglar du iväg på en massa annat, tråden var om man tvättar bilen, service är något helt annat.
Jag servar bilen efter programmet fast byter olja oftare beror på lite vad för annat jag gör med bilen.
Dammsuger samt torkar av panel ett par ggr per år eller vid behov.
 
Har två bilar som jag tvättar en gång om året antingen det behövs eller inte. Den lilla Peugeoten tvättas för hand medan den stora Citroenen körs i maskin. Dock väldigt korta körsträckor med båda bilarna.
 
Sen jag upptäckte att dala biltvätt rengör, tvättar och vaxar hela bilen för en femhundring så har jag bestämt mig för att aldrig mer tvätta bilen själv.

http://www.dalabiltvatt.se/tjanster-och-priser.html

Bilen får en årlig storrengöring. Annars blir det skräpplockning och inre städning efter behov. Ev en avspolning någon gång då och då.
 
Suck. Finns tydligen massor av forumister härinne som inte har tillräckligt att sysselsätta sig med.

Att bygga ett nytt hus skulle väl inte vara en dum idé?
 
  • Gilla
Sister ray och 3 till
  • Laddar…
Lämnar in för både in- och utvändig storrengöring två gånger per år. Kör genom maskintvätt och torkat av det värsta vid behov däremellan. Hjulen rengörs dessutom ordentligt hos däckfirman vid byte. Är inte intresserad av bilar och vill bara ha en hyffsat ny som tar mig fram.
 
Robert63 skrev:
Det är skillnad, bilens lack är en spegel av innehavarens själ.

:)
Blank och avvisande ? Själv föredrar jag själar med spår av liv.... :)
 
  • Gilla
Dalbotant och 4 till
  • Laddar…
K
Jag brukar passa på när det störtregnar. Då tar jag en svamp och en hink varmvatten och tvättar av. Det blir rent och jag slösar minimalt med dricksvatten!
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Nu seglar du iväg på en massa annat, tråden var om man tvättar bilen, service är något helt annat.
Jag servar bilen efter programmet fast byter olja oftare beror på lite vad för annat jag gör med bilen.
Dammsuger samt torkar av panel ett par ggr per år eller vid behov.
Tycker det hänger ihop ganska bra det är ju båsa underhåll av bilen för att den ska behålla sitt värde, sköter man inte det ena så sköter man ofta inte det andra heller, varför skulle man sköta det dyra men hoppa över det som knappt kostar något.

yonna skrev:
Suck. Finns tydligen massor av forumister härinne som inte har tillräckligt att sysselsätta sig med.

Att bygga ett nytt hus skulle väl inte vara en dum idé?
Varför ska det ena utesluta det andra?
Det är inte direkt betungande att tvätta bilen, känner de som lägger mer tid på att duscha och stå i badrummet varje dag än vad det tar att tvätta av hela bilen.
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Jag har en fulltecknad servicebok, ser absolut ingen koppling till biltvätt.
 
Pumba skrev:
Tycker det hänger ihop ganska bra det är ju båsa underhåll av bilen för att den ska behålla sitt värde, sköter man inte det ena så sköter man ofta inte det andra heller, varför skulle man sköta det dyra men hoppa över det som knappt kostar något.
Skulle tro att era frekventa biltvättar ökar värdet på bilen endast i ert huvud. Hoppar man över service så tappar man garantier och riskerar en bil som inte går att använda. Tvättar man sällan riskerar man...ingenting. Dessutom är det bra för miljön att inte tvätta bilen stup i kvarten.
 
Hemmakatten skrev:
Maken blev mäkta förvånad när jag backade ut bilen (SAAB 95 -05) från carporten och lät den sköljas av (=tvättad) i störtregnet.
(y) Helt rätt. Man ska jobba med naturen! Kör man sen bilen till tvätthallen efter regnet så är det extra bonus. Då släpper all skit (t ex lusdagg) 100 ggr lättare än en solig dag när allt sitter som cement.
 
scim skrev:
Skulle tro att era frekventa biltvättar ökar värdet på bilen endast i ert huvud. Hoppar man över service så tappar man garantier och riskerar en bil som inte går att använda. Tvättar man sällan riskerar man...ingenting. Dessutom är det bra för miljön att inte tvätta bilen stup i kvarten.
Det finns fina miljötvättar som renar vattnet osv vilket ju gör att skiten som sitter på bilen inte kommer tillbaka i naturen.
Man riskerar rost och att lacken blir dålig, men det märker man kanske inte om bilen är tillräckligt ny.

Sen ser det ju taffligt ut att åka runt i en skitig bil.
 
Pumba skrev:
Det finns fina miljötvättar som renar vattnet osv vilket ju gör att skiten som sitter på bilen inte kommer tillbaka i naturen.
Man riskerar rost och att lacken blir dålig, men det märker man kanske inte om bilen är tillräckligt ny.

Sen ser det ju taffligt ut att åka runt i en skitig bil.
Ja men då blir det ju inte så billigt helt plötsligt om man ska åka dit och tvätta bilen varje vecka. Ser min bil skitig ut tvättar jag den, men oftast hinner regnet före 😎

Ni som tvättar era bilar så ofta som en gång i veckan har väl uppenbarligen en annan relation till era bilar än vad t.ex. jag har. Jag ser min som ett nödvändigt ont för att ta mig från a till b, och varje sekund jag lägger ner på den ser jag som förlorad tid.
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
scim skrev:
Ni som tvättar era bilar så ofta som en gång i veckan har väl uppenbarligen en annan relation till era bilar än vad t.ex. jag har. Jag ser min som ett nödvändigt ont för att ta mig från a till b, och varje sekund jag lägger ner på den ser jag som förlorad tid.
Ja, du får komma ihåg att bilen är en slags statussymbol som har ett stort egenvärde för somliga. En smutsig disktrasa, eller dåliga skosulor kan man dölja, men bilen syns ju ;)
 
  • Gilla
Sister ray och 1 till
  • Laddar…
MagHam skrev:
Ja, du får komma ihåg att bilen är en slags statussymbol som har ett stort egenvärde för somliga. En smutsig disktrasa, eller dåliga skosulor kan man dölja, men bilen syns ju ;)
Bilen förlorar mer och mer sin roll som statussymbol. Därav följer att värdet av en blänkande ren bil minskar kraftigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.