Jimbolaya skrev:
Jag menar att om man ska gräva ur och köpa samt leverera makadam så kan det bli dyrare än att t.ex. hyra jordborr och sätta ner plintar.
Ja jämfört med det kan det vara dyrare. Men ska ha grus under plinten får du också köpa grus men inte lika mkt iofs. En släpvagn räcker nog långt☺
 
promoswede skrev:
Mjaaa, med 20-30cm makadam under så kommer det inte att frysa direkt i märkbar utsträckning. Det beror ifs helt på vilken typ av uterum som ska byggas, är det ett åretrunt så är väl platta det enda som gäller. Vi har ett willab tidig vår/sen höst, 62eco glas och 32mm kanalplast. Sitter och njuter av 20+ grader tidigt i februari, golvet må vara lite kallt så man får ha sockerna på sig. Mitt står på plintar, visserligen 50cm upp från backen så lite andra förutsättningar än simm. Grävde plinthål, la fiberduk, fyllde med 5-10cm makadam, i med en 40x40x5 platta och ställde plintar på det. Rullade ut en fiberduk på marken och la på ~15cm makadam, thats it. Inga sättningar på altan eller uterum efter fem år.
Pappa fyllde det där tomma utrymmet med isolering, så han behöver inte ha sockarna på sig. Han glasade in och höjde upp (stenplattor direkt på mark tidigare) i samband med omdränering.
 
Lite återkoppling. Efter att ha hyrt en grävmaskin och sedan manuellt fraktat bort ca 15-20 kbm matjord upp i slänten bakom huset (och skapat en fin och plan avsats där) och ersatt detta med ca 10kbm makadam och lagt ut plattorna är jag nu redo att börja själva byggandet av altanen. Har haft en del semester både i utlandet och i Sverige som gjort att det gått långsamt fram.

Är i valet och kvalet gällande dimensionering.

1. 45x120 eller 45x145 som regelvirke? Då jag tänkt glasa i altanen delvis så kanske det är bäst att ta 45x145 för att ha ordentligt att skruva fast bärande stolpar i eller är 45x120 tillräckligt för detta? Har ca 125cm i cc-mått mellan varje sten ut från huset för varje tänkt regel.

2. Räcker 28x120 för ett stabilt golv eller bör jag gå upp till 34x145? Kommer bli ett cc-mått på ca 58cm då jag tänker sätta fast altanen i fasaden med gaffelankare för att slipper skruva i plattan, där jag har risk att träffa på både el och värmerör.
 
simm skrev:
Lite återkoppling. Efter att ha hyrt en grävmaskin och sedan manuellt fraktat bort ca 15-20 kbm matjord upp i slänten bakom huset (och skapat en fin och plan avsats där) och ersatt detta med ca 10kbm makadam och lagt ut plattorna är jag nu redo att börja själva byggandet av altanen. Har haft en del semester både i utlandet och i Sverige som gjort att det gått långsamt fram.

Är i valet och kvalet gällande dimensionering.

1. 45x120 eller 45x145 som regelvirke? Då jag tänkt glasa i altanen delvis så kanske det är bäst att ta 45x145 för att ha ordentligt att skruva fast bärande stolpar i eller är 45x120 tillräckligt för detta? Har ca 125cm i cc-mått mellan varje sten ut från huset för varje tänkt regel.

2. Räcker 28x120 för ett stabilt golv eller bör jag gå upp till 34x145? Kommer bli ett cc-mått på ca 58cm då jag tänker sätta fast altanen i fasaden med gaffelankare för att slipper skruva i plattan, där jag har risk att träffa på både el och värmerör.
Minst 45x145 hade jag valt.
Och 28x120 blir stadigt så grövre behöver du inte sålänge inte utseendet spelar in
 
45x145 inköpt i mängder, nu kvarstår bara att få dessa på plats på de utplacerade stenarna också, vilket blir ett lagom terapijobb i gassande sol på en baksida där vinden knappt kommer åt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.