Hej
Går och tittar på lämplig julklapp från frun. Har kollat lite på Makitas tigersåg som heter JR3050T. Är det någon som har ngn erfarenhet av denna? Speciellt undrar jag hur tjocka ämne den kan såga som max?

Sen blir jag inte riktigt klok på om jag kommer använda en tigersåg så jättemycket så därför tittar jag även på en Ferm (800W) från Jula. http://www.jula.se/Butik/docs/avdelning.asp??OrderId=8057739&dept_id=SE-022
Erfarenheter??

Hoppas här finns några kloka med snabba svar.... det börjar ju närma sig....
 
En tigersåg använder man inte så ofta såvida man inte har det till yrke att förstöra saker (läs: kapa diverse rör, såga öppningar i väggar och göra många omöjliga kapningar). Därför känns det som att man, såvida man inte har något specifikt på gång där det kräver en riktigt bra maskin (fast då kan man ju hyra iofs) kan köpa en billigare tigersåg. Å andra sidan så är tigersågen ett sånt där fantastiskt verktyg som man använder för att just förstöra och riva, så därför kan man nog vilja ha en bra såg om man nu skall äga en. En billig kanske går sönder fort?

Svårt, men man får väl väga hur mycket man kommer använda den mot pris, bra/dålig maskin. Finns ju ett ganska stort utbud av begagnade proffsmaskiner, likt den du nämner (som har ett högt listpris).
 
Sorry, "geschwint" var snabbare ;)
 
Min tigersåg används uteslutande till rivningsarbeten så jag skulle väl säga att det beror på hur mycket du tänker riva..
Jag har ingen erfarenhet av Makitan, men pratade med en kille som servar elverktyg och han hävdar att DeWalt gör de bästa (sämsta för honom..) tigersågarna.
Dom har tydligen bättre tätningar än konkurenterna, vilket är ett stort plus på en sådan maskin då den utsätts för en hel del rivningsdamm som till slut innebär kaputtskidöden för maskineriet.

Edit; Måste..skriva...snab..bare..
 
tack för svar så långt...
Det första som dyker upp i mitt huvud när det gäller hur mycket jag kommer använda den är ett femtontal fönster som ska bytas från och med nu i januari och en tid framöver. Då kan det väl vara användbart med en tiger!!??
Sen kan jag tänka mig att det kan bli ett sådant verktyg som man använder till lite allt möjligt och som man efter lite använding inte kan komma på hur man kunde klara sig utan tigersåg....
Vi kommer hålla på med renoveringen av vårt hus ett antal år framöver. När sen allt planerat är gjort så kommer vi nog på ngt nytt att sätta tänderna i.... det är ju trots allt en hobby och ett intresse.... Varför köper man annars ett renoveringsobjekt!?
 
Kollade just in ert hus... Vitahuset... :cool: Då man blivit med hus så kommer projekten på löpande band även om huset är mer eller mindre klart. Det finns *alltid* saker som man kan göra, fixa, flytta, modifiera, skapa, riva, expandera, uppgradera, riva, renovera... behöver jag gå vidare? har jag sagt riva?

Huset har potential, får väl erkänna att jag inte kollat in allt då det var ett antal sidor men så småningom.
 
krills, precis det Du tar upp, byta fönster och dörrar är nog ett område då man tänker på Tigersågen. Jag har en Makita Tigersåg, och den håller hög kvalitet som de övriga Makitamaskinerna.
Men jag får erkänna, det är inte ofta jag använder den. Kör man med den långa vingliga klingan, så vill det till att man har ett anhåll, och det kan vara svårt att finna ett sådan i en fönstersmyg eller liknande.
Nä, så här är jag= gammal hantverkare och van att jobba utan ström....
Säg att jag skall byta en gammal dörr, jag krassar där i fogen och hittar 3 stycken 4:surprised:r eller 5:surprised:r på var sida karmen. Om jag då skall öppna plåtlådan med Makitan, rycka loss insexnyckel och montera en klinga, rulla ut kabelvindan, ansluta ström, så tar detta längre tid och är med påfrestande för mig, än att ta fram Stilleton och kapa spiken för hand. Men o`key, någon gång har jag legat där under bilen och varit tacksam för Tigersågen, då jag skall kapa avgasrören. Tips, köp något annat, en bra radio är inte helt fel...
 
hm.... de var ju inte ett sådant svar jag hade hoppats på... :) Speciellt inte när frun oxå läser den här tråden...
Sen det här med att gå och hämta sågen, koppla in förlängningssladd mm, mm.... Hade nog tänkt ha den framme alltid...... :cool:
 
Jag köpte Julas Ferm sticksåg när de hade kampanj  i somras (299 kr vet ej vad de kostar idag, kommer inte åt Julas hemsida, tror vår IT-avd har låst sidan :'(). En ren chansning tänkte jag, 299 kr fungerar den så skulle det vara ett bra köp och skulle den inte fungera så var det ingen större förmögenhet som gott förlorad. Nu har jag använt den i snart ett halvår (inte hela tiden, så slipper vi den kommentaren) och jag är mycket nöjd med den, har använt den till att såga ur dörr- och fönsterkarmar, rivit takstolar, sågat ut spår i ryggåsstockar, lagat (rivit) ladugårdstak och lite annat. Det som kan kännas lite jobbigt är plastkabeln, den är lite stel och stelare blir den nu när det är lite kallare. Nu har jag inte haft möjlighet att prova någon annan modell, men kan se hur smidigt snickrarna springer omkring med sina batteridrivna DeWalt tigersågar och sågar lite här och där utan att släpa på en kabel hela tiden.
 
Tjolahopp

Jag har Dewalts batteritiger 18V, och tycker att den uppfyller mina krav.
Det är klart att den inte går dagligen, men den är svårersatt när den behövs.

Fördelar mot tidigare inläggs kloka synpunkter:

Ingen sladd - kortare ledtid.
Snabbfäste för bladet - ingen insex.
Gul och svart - snyggast i stan ;)

Sedan drar den förstås batteri ganska snabbt, men jag sågar inte upp jättemånga oljetankar i veckan...
För lite mindre rivningsjobb duger den gott.

Det var mina tankar i alla fall.
(Och för er blåboschianer så funkar deras batterivariant säkert lika bra...-Om de har en)
 
Hej..
Jag har en DW303 som snart har rivit hela mitt hus. Funkar hur bra som helst. Dessutom upptäckte jag att den var helt grym när jag skulle lägga cellplasten för att gjuta ny platta. Sågar galant och med fin precision ut bitarna i cellplasten. Jag vet inte hur mycket jag kommer använda den sen när jag byggt färdigt, men jag kan ju alltid såga ner grenar på träden.. Kan även tillägga att jag tidigare ägde en Einhell tigersåg från Hornbach. Skit rätt igenom!!

:cool:
 
Nix skrev:
Tjolahopp

Jag har Dewalts batteritiger 18V, och tycker att den uppfyller mina krav.
Det är klart att den inte går dagligen, men den är svårersatt när den behövs.

Fördelar mot tidigare inläggs kloka synpunkter:

Ingen sladd - kortare ledtid.
Snabbfäste för bladet - ingen insex.
Gul och svart - snyggast i stan ;)

Sedan drar den förstås batteri ganska snabbt, men jag sågar inte upp jättemånga oljetankar i veckan...
För lite mindre rivningsjobb duger den gott.

Det var mina tankar i alla fall.
(Och för er blåboschianer så funkar deras batterivariant säkert lika bra...-Om de har en)
Nix, har jag missat något, eller....Jag har också en del rivningsjobb, även med tankar och annat i bl a panncentraler, men Tigersågen, den har jag aldrig ägnat en tanke i samband med dessa jobb. För mig verkar det dyrt och jobbigt med tigersågen, kan inte ens drömma om hur många klingor det skulle gå åt att kapa ned en oljetank i 6 mm plåt. Kör med vinkelslipen eller skärbrännaren vet jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.