För snart tio år sedan snickrade jag en isolerad ytterdörr till min friggebod/gäststuga med OSB-skiva på insidan. Jag lät OSB-skivans intressanta ytmönster förbli synligt och lackade med flera lager båtfernissa efter putsning.
Grannar och annat gott folk visste bestämt att OSB-skivan skulle slå sig pga luftfuktigheten, då gäststugan inte är konstant uppvärmd. Faktum är att dörren inte har slagit sig en millimeter. Kan även bero på att jag klöv allt virke i dörrens ram och limmade ihop det igen efter "vridning och vändning" så att en toppända läggs mot en rotända, samtidigt som de hyvlade ytterkanterna limmas mot varandra.
Har även använt synlig OSB-skiva i samtliga fönsterbänkar.
Tycker faktiskt att OSB-skivans originella mönster med de flera centimeter långa spånen är riktigt snyggt. Grejen är att skivan ska lackas med flera lager blank klarlack efter ordentlig slipning. Ger ett lite råballt intryck. Varför inte ha klarlackad OSB-skiva även i köksluckor och garderobsdörrar?

Har någon ytterligare synpunkter på OSB-skiva som "utseendevirke" inomhus?:)
 
Kan du lägga upp lite bilder på dina verk. I min värld är OSB ett material som ska synas. Kan vara trevligt att se hur det ser ut och Hur det åldras.
 
OSB som fönsterbänk, låter ju helt galet. Det vill vi se!
 
OSB ser ju bara halvfärdigt ut, som om man inte orkade göra klart.
 
Smaken är förstås lite olika. Förr i tiden var gran och fur träslag, som inte skulle synas i inredningssammanhang. Man målade trät och kanske ådrade det för att likna ek, mahogny eller valnöt.

En möjlighet är ju att betsa OSB-skivan före fernissning.
Med tiden - och med fernissans ofrånkomliga gultoning med åren - får skivan en snygg, bärnstenstonad kulös så småningom.
 
Tyvärr har jag ingen kamera tillgänglig.
Hans Lindquist (TS)
 
I Grand Designers har man visat ett par hus med lackat OSB invändigt. Det ser verkligen bra ut!
 
  • Gilla
hans lindquist
  • Laddar…
Om du skall göra en hållbar fönsterbänk kan du epoxilaminera den. Det blir ett glasklart och vattentätt skikt. Använd en glasskiva med släppmedel som översta presskikt om du vill ha en absolut plan yta.

IKEA hade OSB-baserade bokhyllor för många år sedan, typ 80-talet. Det var då det och extremt daterat. 😉
 
  • Gilla
hans lindquist
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.