Hur hanterar man den?
Jag och maken håller på att riva upp allt golv i hela bottenvåningen på vårt 20 tals hus. isolering har rasat ner i krypgrunden, trossbotten är helt förstörd. Flera bjälkar behöver bytas. Jordad el enbart i badrummet...
Just nu bor vi på övervåningen och har gjort en provisorisk kokvrå i vår inglasade altan. Vi får låna en husbil när det blir som värst här. Vi har en väldigt bra hantverkare som hjälper oss och när han går hem för dagen så får vi veta precis vad som behöver göras till nästa dag. Vi har även en bra elektriker som redan nu har varit här och kikat på proppskåpet och ska hjälpa oss att få bra säker el i hela huset.
Men jag mår väldigt dåligt av att det känns som att vi bara gräver mer och mer, fler och fler saker dyker upp och även om det finns en bild av hur det kan komma att bli när allt är klart så är jag sjukt orolig och mår väldigt dåligt på nätterna..
Är det någon som har något bra tips eller råd för att detta ska kännas lite bättre?
 
Ska jag vara ärlig kommer det bli värre innan det börjar återbyggas, sluta jaga upp er och på med skygglapparna och jobba med delmomenten med tidskrav så ni kan bocka av er långa lista (som bör tillverkas) så ni ser att ni kommer framåt trots att ni river och kör saker på soptippen.

Ett kryss/streck på listan är ett steg närmare färdig :)
 
Det är nog många som känner igen sig i det du beskriver, så även jag... Det är så med gamla hus helt enkelt, man vet aldrig vad som dyker upp, men det gäller att ta ett delmål i taget. Det kommer ta tid, inget snack om det, så det viktigaste är att ställa in sig på det. Utan att ha sett huset kan jag nog säga att du inte behöver oroa dig. Hade det varit riktig katastrof (hussvamp, uppruttna bärande delar, mögel, etc.) så hade hantverkaren sagt det. Nu är det ju "bara" att riva ut det gamla och in med det nya! Upp med hakan, tänk positivt, det kommer bli bra!
 
Skärp till dig, ni har duktigt yrkesfolk som har tagit lead på detta och ni kan hjälpa till själva, så ni är oerhört priviligerade. Att genomgå en stor renovering är kullkastande för de allra flesta. Ta ett snack med hantverkaren, be honom beskriva sin game plan, berätta att du är orolig. Är han bra kan han lugna dig, detta är hans vardag och han ser det på ett helt annat sätt.

Även om det inte hjälper dig, så finns det människor som sitter helt i skiten med sina projekt, fullständigt oförmögna att ta sig vidare. Ni har allt på banan, se det så.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Ett hus BLIR aldrig klart! Att äga och underhålla ett hus är ett evighetsarbete, bara att vänja sig. Även om ni inte behöver riva upp golvet igen på många årtionden, så kommer ni alltid att ha mindre eller större projekt varje år, från att skrapa och måla om fönsterkarmar till att bygga altan, byta takpannor eller tapetsera om.

Ni verkar iaf ha haft tur som fått tag på jättebra hantverkare. Om inte de stressar upp sig så ska inte ni det heller.
 
Det är viktigt är att hålla ordning på det ni INTE renoverar, att inte låta röran breda ut sig där, utan hellre betala några hundralappar i månaden för ett förråd. Då har ni någonstans där ni helt säkert kan stänga dörren om "skiten".

Lärdom från Arga Snickaren där de stora problemen nästan alltid beror på att de inte gör klart på ett ställe, utan börjar på fler ställen allt eftersom, och låter röran från de ytor som renoveras breda ut sig i det som inte renoveras, så att hela huset ser ut som ett förråd eller en soptipp.
 
  • Gilla
Yrrol och 9 till
  • Laddar…
Det dyker alltid upp oväntade saker och problem när man renoverar. Det är då det är skönt med hantverkare som troligtvis varit med om samma sak hundra gånger och sett alla varianter.
 
Förstår din oro, samtidigt som jag är oklar över vad det är du tycker mest stressande. Själv tycker jag det jobbigaste är alla beslut som ska fattas samt oro över att det inte blir rätt. Stressande också att semestern är för kort ens för det mest grundläggande underhållet.

Ni har ju hantverkare som gör jobbet. Är du orolig för att de inte gör rätt? Eller gäller oron ekonomin? Kostnader som springer iväg? Eller är det valet och kvalet angående hur slutresultatet ska bli? Om du kan sätta fingret på vad som är det värsta så är chansen större att du får råd som är meningsfulla just för dig.
 
Tack för alla svar!
Jag sitter ju som ni själva skriver inte på nåt sätt i skiten i den här renoveringen, även om det kanske blir lite tajt ekonomiskt (vi har ett lån som ska räcka till kalaset).
Hantverkaren och vi har slitit som djur nu och fått fram de flesta bjälkarna och hantverkaren är mycket nöjd för det behövs troligen inte bytas någon utan vi stöttar upp lite med kryssreglar.

Jag är väl mest rädd för allt det här, även om jag jobbar och sliter med det hela dagen. Jag har inte varit i närheten av sånt här arbete förut och man kan inte säga hur lång tid något tar. Jag får väl erkänna att kontrollbehovet är större än vad jag trott.
Nu kännerjag mig iallafall ganska lugn för vi har hunnit med att prata om vad som väntar och i vilken ordning saker och ting kommer ske.
Inom en vecka borde jag kunna slippa trippa på bjälkarna och har ett stadigt friskt golv under fötterna istället :)
 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Jag och min fru har totalrenoverat två lägenheter (inklusive stambyte på den ena) och nu två hus till på det. Vi har gjort det mesta jobbet själva och bara tagit in hantverkare till elen och vissa VVS grejer som jag inte klarat själv.

Den första lägenheten blev totalt kaos eftersom våra tvillingtjejer då ville bli födda 7 veckor tidigare än vi planerat så när vi låg på Neonatalen och tog hand om våra nyfödda stod det en lägenhet och väntade utan badrum, utan fungerande kök och en vägg som saknades mellan kök och vad som blev tjejernas sovrum.

Några tips från mig...

1) En av de allra viktigaste grejerna vi lärt oss (och som du även ser i de flesta "byggprogram" på TV) är att skapa en lista, prioritera och sen hålla sig till listan!
2) Du får inte fokusera på vad som är ogjort, då blir du galen, fokusera istället på vad som blir gjort och att det faktiskt går framåt!
3) Sätt inte upp fasta tidsmål, ex. vi ska bjuda på middag om två veckor och köket MÅSTE vara klart... Det blir aldrig klart i tid! Det ger bara stress och slarv och där blir många av grejerna som sen aldrig fixas. Köket blev funktionsdugligt kanske men det saknas lister, någon skarvsladd måste in, etc. och dessa tenderar sen att bli kvar, läääänge...
4) Håll byggplatsen "fin". Plocka undan varje dag, lämna inte spill och skräp överallt utan plocka ihop det i en hög och kör bort till ÅVC med jämna mellanrum. Se till att ha ordning på vertyg och förvara/lägg dem på ett och samma ställe när de inte används!
5) Gör något annat minst en dag varannan vecka, åk iväg till stranden, ta en fika i stan eller besök någon, bara kom bort!
6) Ge det tid, och som sagt titta på vad som blir gjort, INTE vad som ännu måste göras!

Lycka till!
:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.