Mycket har skrivits om spikpistoler och deras förträfflighet eller inte. :) Jag har läst en del inlägg men blir inte klokare och undrar nu hur det ligger till.

Finns det spikpistoler i rimlig pris- och storleksklass som klarar att skjuta in fyrtums trådspik, t ex för råspont på tak eller ytterpanel. Vad kostar då en sådan? Är den batteri- eller tryckluftsdriven? Vad kostar spikarna? :-?

Eller skall man betrakta spikpistoler som något för lättare jobb enbart?

Klarar pistolen ankarspik också? ;D

Jag är tacksam för konkreta modellförslag så jag kan läsa in mig på ämnet på tillverkarnas hemsidor. Jag vill inte lita på vad tillverkarna säger utan ha råd från folk som faktiskt jobbar med modellerna ifråga.

Till slut en fråga om säkerhet, vad händer vid vådaskott, är det någon fara för grannarna eller är utgånshastigheten inte så hög?
 
De jag sett som klarar 90 mm är ganska tunga, ca 4 kilo. Billigaste pris ca 900 pix.

Jag skulle kanske vilja ha en sån mot golv, men mot tak eller vägg verkar det bökigt.
Jag har bara provat på den. så jag har ingen vana, men den är tung, och så krävs en stöddig kompressor, om man inte ändå ska vila sig, när den pumpar upp.

Finns ju mindre och lättare, men det är korta spik. 90 mm spik kostar från ca 150:-/1000
 
Som i så många andra trådar måste jag komma med rek. på en Paslode Impulse 350/90 CTQ. http://katalog.essve.se/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V70&kat_bid=V70&dokid=wc64398
Iofs hyffsat tung, 3,1kg, men inget som man inte klarar som vuxen man/kvinna.
Att spika panel och råspånt mm. är så överdrivet lätt att man undrar varför inte fler snickare använder sig av sådana.
Arbetstiden ökas markant, så har man pris på ett jobb så tjänar man in investeringen på ett tillbygge lr liknande lätt.
Spiken är relativt dyra mot vanliga:
SPIK 2,8X63+5GAS a4000ST 1275:-
SPIK 2,8X75+5GAS a3800ST 1440:-
SPIK 3,1X90+4GAS a2600ST 1169:-
Priser ex. moms.
Ska du sedan ge dig på panel, innertak, lister mm där man behöver dyckert så kolla in denna: http://62.146.25.231/products.asp?l...p;hierarchyID3=1218&bucketid=10&sid=1
Spiken till den ligger på ca 100:- för 2500st och till den behöver man bara batteri.
 
Jaga älgen kan du väl. Döda den är en annan sak... Jodå, spikpistolen är ett dödligt vapen. Det är bara räckvidden (0) som är begränsande.
Allvar nu.
Spikpistoler är jättebra. Absolut värda att skaffa för ett lite större bygge. De normala skjuter inte 4"-spik, men väl 90mm. Passar utmärkt för grövre arbeten.
Störst vinst med spikpistolen är nog när man spikar uppåt med den. Väldigt mycket lättare än att hamra uppåt med en hammare.
Du behöver ingen märkvärdig kompressor och du behöver inte vänta på kompressorn.
Spiken är dyrare än lös-spik. Biltema har billig spik till spikpistol.
Det finns spikpistol speciellt för ankarspik, men de är betydligt dyrare än de vanliga. Varför vet jag inte, enda skillnaden är en liten pryl att sikta med så man får ankarspiken i hålet i plåten. Det finns någon kombinerad vanlig+ankarspik, men jag minns tyvärr inte märket.
 
Jag får tacka så hemskt mycket för alla tips!

Det verkar ju som att man skall kolla vidare på det här och att spikpistolerna är ett riktigt seriöst alternativ även i grövre dimensioner. Tydligen får man lägga några tusenlappar för en gasdriven alt en tryckluftsdriven + kompressor, men jämfört med tennisarm eller att hyra hantverkare verkar det ju som en bra affär :).
 
andersmc skrev:
Det finns spikpistol speciellt för ankarspik, men de är betydligt dyrare än de vanliga. Varför vet jag inte, enda skillnaden är en liten pryl att sikta med så man får ankarspiken i hålet i plåten. Det finns någon kombinerad vanlig+ankarspik, men jag minns tyvärr inte märket.
Märket är Stanley-Bostitch. Min kombi-picka heter Stanley-Bostitch N88RH-2MCN. Den har 21-graders magasin och kan skjuta spik 50-90 mm och 20-graders ankarspik från Gunnebo. Jag köpte min i staterna för 249 dollar, och jag är nöjd med den.

Tyvärr finns den inte i Sverige, utan här finns i stället samma maskin men med 17-graders magasin(N89RH-2MCN). Den kan inte använda Gunnebospik, utan endast Bostitch egen spik. Både makin och spik saluförs i Sverige av Motek. http://www.motek.se
 
Om du ska bygga mycket tycker jag definitivt att du ska köpa spikpistol. Du räknar hem det även som privatperson eftersom det går så mycket fortare.

Fördelarna: det går fortare, du kan hålla det du ska spika fast med en hand och skjuta med den andra, du blir inte så trött i armen, det går att (lätt) skjuta spik i tak, det går att skråspika väldigt bra (nästan bättre än med hammare) osv.

Nackdelar: det är dyrt, något sämre precision om man vill ha snortajta spikraka spikrader (men det går nästan att komma runt om man bygger en liten behändig jigg).

Säkerhet: jag är ganska klantig och har ännu inte lyckats skada mig, du måste ju trycka in spetsen på spikpistolen för att det ska gå att skjuta – det gör man inte av misstag. Det enda som har varit otäckt är de gånger jag av misstag skjutit i byggbeslag eller en riktig hård kvist – då har spiken inte gått i och pistolen hoppat rejält i handen...

Själv har jag: Paslode IM90 för trådspik, med den har jag skjutit regelstomme (90 mm spik) och råspont till taksvall och innerpanel (75 mm spik (finns kortare om man vill)). Jättebra apparat, går på gasol och batteri. Dessutom har jag en pappspikpistol Basso (tror jag) som också är fantastisk. Den skjuter: ytpapp, masonit, vindpapp, plast (20 mm spik) och asfaboard (35 mm spik).

(att sätta masonit till luftspalt i tak är tex som en dröm med en pappspikpistol, håll masoniten med en hand – skjut med den andra...)

Köp två!
 
Anders_Nilsson skrev:
Till slut en fråga om säkerhet, vad händer vid vådaskott, är det någon fara för grannarna eller är utgånshastigheten inte så hög?
Jag drog tillbaka spetsen provade några skott i luften med min paslode PSN-90 och spiken flög iväg i höjd med trädtopparna. Så spikpistolen är nog bara dödlig om du håller den mot huvud, pulsådern eller något känsligt inre organ.

Jag spikade panel men tyckte att det funkade sådär. En hel del spikar kom snett och ibland gick de för djupt. Så jag sålde pistolen och skruvade panelen med skruvautomat istället. Inte riktigt lika smidigt men mycket lättare att göra efterhandsjusteringar. Mina spikar gick inte att dra ut utan spikutdragare och panelbrädorna fick riktigt fula märken efteråt.
 
10 år gammal tråd......
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.