Du skriver stuga men har funktioner som i en villa. Tvättstuga behövs inte i ett fritidshus, likväl kontor. Vad är viktigt för er? Hur ska stugan användas? Samvaro prioriterad? Utevistelse? Att inte ha vardagsrum och matplats åt syd/sydväst är i mina ögon bortkastat, den lilla sol vi har är viktig. Nen för att få så mörka och svala sovrum som möjligt bör dessa placeras i norr, undvik söderläge, blir kokande varmt.

Tänk över fönsterplaceringen för att maximera ljusinsläpp men optimera storleken för att inte huset ska slösa energi. Använd dig av altandörrar istället för fönster för stt skapa kontakt med ute, både i sovrum, badrum och vardagsrum.

Placera vatten och avlopp för bad och kök nära varandra = billigare att bygga.

Används stugan vintertid vill du inte ha sovrum eller toalett så du måste gå igenom hallen då det ofta är snöigt, blött ich smutsigt precis vid entrén.

Rita ut väderstrecken på din ritning och gör gärna en grovskisd över tomten med norr uppåt i bild. Tolkar jag din senaste ritning att du har flest fönster mot norr?

Lycka till!
 
Redigerat:
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
M
Tack Jeanette! Du har många bra synpunkter.

Du har rätt i att vi vill ha villastandard på huset. Vi har funderat länge på vad som är viktigt för oss. Matlagning, arbete hemifrån, bra badrum, plats för tvättstugan samt ha tillräckligt med förvaring. En målsättning är att eventuellt kunna bli permanenta där.

Du har givetvis rätt i att det finns viss risk för smuts, men den tror jag inte är så stor. Innan vi flyttade tidigare hade vi ett sovrum och badrum ca 1 meter in från ytterdörren och det var aldrig ett problem som vi upplevt. Eftersom huset är så pass smalt är det svårt att hitta bra planlösningar.

Det är väldigt vanligt tex med trappa upp till övervåningen direkt vid entrén. Titta tex på Fiskarhedenvillan. Planlösning_Vråken_plan1_webb_2016.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är krypgrund (dock med brister) på huset då rördragning för vatten och avlopp är inte ett stort problem.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
ccf
  • Laddar…
BirgitS
I Fiskarhedenvillan är det tänkt att man går in genom tvättstugan när man har blöta och leriga skor och ytterkläder, det finns ju inte mycket till sko- och klädförvaring överhuvudtaget i den entrén. Om ni också gör en grovingång blir det annorlunda.

Blir det inte bättre om du åtminstone spegelvänder din senaste planlösning, dvs får svala sovrum mot öster och kan få in den trevliga västersolen i vardagsrum och/eller kök?

Man kan spara en del golvyta genom att låta badrum och tvättstuga samsas i ett rum och med tanke på att ni bara har ca 85 kvm så.
 
M
Livar upp tråden igen med ett nytt förslag baserat på tidigare förslag i tråden om att göra en bättre hall genom att ta bort tvättstugan och stoppa in TM/TT och FLVP i badrummet. Lilla sovrummet blev också lite längre än tidigare.

Köket tittar vi gärna lite mer på. Köksön har vi både för arbetsyta och förvaring, men andra lösningar är såklart möjliga. Tar mycket gärna emot fler synpunkter =).


Ritning av lägenhetsplan med markerade rum som hall, kök med ö, och badrum med TM/TT och FLVP installerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Ser mycket bättre ut nu tycker jag.

Kolla upp att badrummet uppfyller tillgänglighetskraven, t.ex. behöver man ofta ha duschen bredvid toaletten för att få tillräckligt utrymme bredvid toaletten (då med duschdörren invikt).

Det är trångt att gå förbi köksön från vardagsrummet till de andra rummen. Vad sägs om en kökshalvö mot matbordet i stället så att köket blir u-format? Då kan man ha hängande överskåp ovanför halvön för att få in mer förvaring.

Eftersom ett underskåp för hörn tar 30 cm åt vardera hållet räknat från hörnet mot golvet kan diskhon flyttas något åt höger för att ge mer utrymme åt den viktigaste arbetsbänken mellan hon och spisen/hällen.
 
M
Bra fråga om tillgänglighetskraven. Som jag förstått det ska man kunna komma åt toalett och dusch med rullstol och kunna vända i rummet. Jag har ritat ut en vändradie med diameter 1,2m på bilden. Vad som kan vara gränsfall är det breda badkaret om man ska ha 1,2 cirkel i duschhörnet. Då kan man välja ett 70cm brett badkar för att få plats.

Ritning av badrum med måttangivelser för tillgänglighet med rullstol, inklusive vändradie på 1,2m.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Såg några exempel här: http://infobank.nacka.se/handlingar...er_for_tillganglighet_vid_nya_byggprojekt.pdf
 
Den nya badrumsidén tycker jag inte var bra alls. Att inte ha separat tvättstuga är en sak, men att kombinera badkar, dusch, toalett och tvättstuga, och inte ha någon extra toalett känns absolut inte bra. Bättre då att ha två ytor med två funktioner i vardera, tex dusch och tvättstuga i en, badkar och toalett i en.
 
Micke64 skrev:
Bra fråga om tillgänglighetskraven. Som jag förstått det ska man kunna komma åt toalett och dusch med rullstol och kunna vända i rummet. Jag har ritat ut en vändradie med diameter 1,2m på bilden. Vad som kan vara gränsfall är det breda badkaret om man ska ha 1,2 cirkel i duschhörnet. Då kan man välja ett 70cm brett badkar för att få plats.

[bild]


Såg några exempel här: [länk]
Du behöver inte följa nån tillgänglighet om du söker bygglov som fritidshus.
 
BirgitS
Micke64 skrev:
Bra fråga om tillgänglighetskraven. Som jag förstått det ska man kunna komma åt toalett och dusch med rullstol och kunna vända i rummet. Jag har ritat ut en vändradie med diameter 1,2m på bilden. Vad som kan vara gränsfall är det breda badkaret om man ska ha 1,2 cirkel i duschhörnet. Då kan man välja ett 70cm brett badkar för att få plats.



Såg några exempel här: [länk]
Kolla även på sidan 12 där det framgår att det ska vara 110 cm fritt åt ena hållet från centrum av toaletten. Badkar, dusch och tvättmaskin kan ju lätt flyttas om någon skulle bli rullstolsburen men inte en värmepump.

Cirkeldiametern ska vara 1,3 m enligt sidan 4.

Visst är det riktigt att ett fritidshus inte behöver uppfylla kraven, men å andra sidan kan det ju vara trevligt att kunna bo kvar där om nu olyckan skulle vara framme.
 
M
Anna_H skrev:
Den nya badrumsidén tycker jag inte var bra alls. Att inte ha separat tvättstuga är en sak, men att kombinera badkar, dusch, toalett och tvättstuga, och inte ha någon extra toalett känns absolut inte bra. Bättre då att ha två ytor med två funktioner i vardera, tex dusch och tvättstuga i en, badkar och toalett i en.
Det svåra är att hitta en bra lösning. Huset är väldigt smalt vilket gör det väldigt begränsat hur man kan sätta rummen. I ett tidigare förslag hade vi en separat tvättstuga med resultatet att hallen blev rätt så liten med mer korridorer.

https://www.byggahus.se/forum/planlosningar/280203-planlosning-stuga-inspiration-till-kok.html?perpage=30#post2519920

Vi har bara ett utrymme för dusch/toa idag så det i sig ser jag inte som en stor sak, även om det skulle vara trevligt med två.

Planen är att kunna ha det som permanent bostad så småningom, något som runt 75% i området också gjort.
 
Redigerat av moderator:
Vill du följa tillgängligheten måste toaletten stå med c/c 1100 mm fritt på en sida. (från minnet)
 
Varför inte stryka det enorma badkaret från planen.
Dusch brukar räcka i fritidshus, och ofta i permanentboenden också.

Vid stugan kan ni ställa en Jacuzzi eller badtunna utomhus i stället.

Och torktumlare?
"På landet" hänger man ut tvätten på torklinor.

Några andra synpunkter på planen (som kanske upplevs som griniga över gränsen):
Köket verkar vara alldeles för ambitiöst i en liten stuga. Ta bort köksön, och korta bänkskivorna med någon meter.

Och "vardagsrummet"! Stor hörnsoffa riktad in mot ett hörn, mest fokuserad på en stor TV tydligen.
Ändra på den planen så det blir mer öppet och välkomnande!

"Kontoret" kan väl husera i det lilla sovrummet, där det redan finns ett skrivbord vid fönstret?
Så mycket papper och pärmar har man ju inte i en fritidssuga.

Slut på gnället //Ove :p
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Sen kan man fråga sig om FLVP är lämpligt i ett fritidshus. Pumparna arbetar inte om det är lägre innertemperatur än ca 16 grader. Tror det är betydligt effektivare (och billigare) med luft-luft
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
M
Tanken är ju att det inte ska förbli ett fritidshus utan permanent bebott, och då finns ju behov av både kontoret (pga hobby och jobb) samt av bättre värmekälla. Komfortkyla är ett krav, så det kommer ju finnas en luft-luft VP. Tar gärna emot förslag på värmesystem, men det kanske ska avhandlas i annan del av forumet.

Uppdaterade layouten en aning. Tror att det blir bättre, samt ger möjligheten till ett extra sovrum istället för kontor om man så vill. Badrummet bör fungera bättre, men saknar förvaring, så jag funderar på att flytta fönstret till ovanför badrummet och ha hyllor ovanför TM/TT.

Ritning av ett hus med angivna mått, inkluderar kök, vardagsrum, badrum och möjliga sovrum/kontor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
BirgitS
Se bara till att det finns plats att hänga handdukar någonstans också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.