Hej!
Vi behöver hjälp med att planera belysningen i vårt hus. Funderar på att ta professionell hjälp. Är det någon som har anlitat en belysningsexpert? Vart kan man hitta en sådan och vad kan det kosta?
 
Hemmakatten
Rekommenderar verkligen hjälp med belysningen både ute och inne.

Det blir såå mycket bättre. Då slipper ni alla missar med downlights på fel ställe och som lyser rakt i ögonen, badrumsbelysnimg som man inte kan sminka sig i, fel fasadbelysning som gör att huset ser ut som en sämre varuhusbelysning, plottriga små ledlampor i altandäcket och upplysta gångar som ser ut som rampen hos en Finlandsfärja.

Vi anlitade, som du förstår, en belysningsexpert. Till vårt förra hus var det i samband med fasadändringar och utomhusbelysning. I vårt nya (10år) hus fick vi hjälp med både inom- och utomhusbelysning. Blev fantastiskt bra. Men stor skillnad mellan vårt gamla hus i villaförort och vårt nya hus på landsbygden. Helt olika ljussättningar. Priset var helt okej, sista gången betalade vi inget alls, men det var via arkitekterna som ritade vårt hus.

Har tyvärr inget tips på person,mem googla på belysningsexpert eller ljussättning.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Ett alternativ kan vara att be er elfirma få ett belysningsförslag från t.ex. belysningsföretaget Hide-a-lite. Dom har ljusdesigners som kan ge ett fullständigt belysningsförslag.
Annars om ni kan hitta en elfirma som ni litar på som har en elektriker som är duktig på belysning.

//Patrik
 
K
Lite större elkonsultbolag än >5 mansvarianten brukar ha duktiga belysningsprojektörer som jobbar med det dagarna i ända, många med utbildning i belysningsteknik. Man får väl räkna med 900kr/h + moms i storstäder i ordinarie prislista, går säkert att pruta beroende på orderstocken, och mindre i övriga delar av landet om man tar den vägen. Dock får du en oberoende person tillskillnad från om du vänder dig till en tillverkare som allt som oftast lovar guld och gröna ängar för att få sälja (tro mig, jag är konsult och lärt mig syna tillverkarnas påståenden) och då får du ju oftast grejer från samma tillverkare medan en oberoende konsult, arkitekt eller elektriker kan blanda och ge bland tillverkare och koka ihop något som motsvarar mer det ni vill ha.
Dom fördelarna jag ser med att vända sig till tillverkare är att låta dom utföra ljusberäkningar och pricka antal och placering på ritning, allt för att spara tid/pengar. Men då gäller det nästan uteslutande större kommersiella fastigheter.

Vissa renodlade och välsorterade lampaffärer brukar erbjuda tjänsten att ljussätta, det kan också vara ett alternativ.
 
Redigerat:
Ja, det kan jag hålla med om. I går gjorde jag ett belysningsförslag för en kåk som jag lämnade till en kund och där blandade jag belysningar från fyra stycken olika tillverkare.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.