Vilken skruv skall jag använda till försänkning i aluminium utomhus?
Jag har A2 och A4 hemma som passar.
 
Aluminium ska fästas med rostfritt skruv.
 
Båda är ju rostfritt stål fast med olika egenskaper där A4 är bättre, så att säga. Tänker du på ev. Reaktioner mellan materialen så spelar det nog mindre roll. Dock tar ju A2 stryk efter ett längre tag under jord och liknande miljöer.
 
Har du A4 hemma så kör på det, minst risk. Bor du kustnära är det A4 alla dagar i veckan.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Tackar för svaren.
Det jag är orolig för är oxidering av aluminiumen, men jag uppfattar era svar som att den risken ej är så stor.
Får bli a4 då.
 
På båtar med aluminum används 316L (2353). 316 (2343/A4) duger inte på längre sikt. Riggdetaljer på en segelbåt är alltid 316L och kallas även "äkta syrafast"
 
Mikael_L
Jag fick anledning att forska lite över detta i våras. Och jag säger att du ska välja A4 isf A2 alla dagar i veckan. :)


edit:
Jag har tunt med kemiska/tekniska/fysikaliska "bevis", men mitt sökande om info som ledde mig till diverse båt-forum och företags hemsidor gav en rätt så entydig bild att A4 är rätta valet och A2 kan funka men risken för problem är mycket större.
 
Redigerat:
304, 2333, A2 = "diskbänksplåt", rosttrög
316, 2343, A4 = syrafast, väldigt rosttrög, men kan rosta med fel omgivning
316L, 2353 = syrafast, rostfri, inga galvaniska strömmar och därmed helt säker att förbinda med aluminium. Det är detta som används av t.ex. båt- och riggtillverkare.

A4 och aluminium fungerar bra, men man får tänka till hur viktig infästningen är. Ett plastskikt (PE) kan hjälpa till för den långsiktiga hållbarheten.

Jag kan intyga att A4 ger galvaniska angrepp på aluminium på en segelbåt som ligger på västkusten. I och med att detaljhandeln för båttillbehör inte erbjuder annat än 2343/316/A4, är de flesta inte medvetna om att båt- och riggtillverkarna använder bättre kvaliteter på stålet än A4. Båtforumen är som vanligt aningslösa och refererar bara till vad någon har sagt tidigare (mytbildning)
 
  • Gilla
freevorn och 1 till
  • Laddar…
Är A2 spik i vanlig ytterpanel likvärdig galvad eller bättre ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.