Hej !

Skall hjälpa en bekant med att bygga en carport.

Carporten skall ligga längs med ett befintligt garage. Höjd tillgänglig under befintligt tak är ca 235 cm.

Carportens andra långsida går längs en "L"-mur som håller uppe en gräsmatta. I denna "L"-mur går en trappa upp till gräsmattan som ligger ca en meter högre än carport-golvet.

Detta gör att takvinkeln blir starkt begränsad om man inte skall slå i huvudet när man går upp från carporten till gräsmattan.

Så minsta takhöjd på denna sida blir 215 cm.


En taklutning på 2.3 grader blir det om jag har räknat rätt. Bredd 5 meter, höjdskillnad 20 cm


Frågan: Vad skall man ha för takbeläggning om det endast lutar 2.3 grader? Tänkte först ha plåt men det verkar ju inte vara ett alternativ om man läser forumet.
 
Takpapp? Alltså sådan som "proffesionellt" används på större fastigheter och annat, sådan som hellimmas med tjära... troligen det enda alternativet... såvida du inte kan använda fullånga plåtar....
 
Skulle det fungera med hellånga plåtar menar du?

Tycker mig ha läst i forumet att det inte skulle gå av någon konstig anledning?
 
Nej plåt är inget bra alternativ (ens med hela längder) om det ska göras riktigt, detta eftersom plåten "lever" iom temperaturväxlingar.
papp eller bandtäckt plåt är nog dom enda riktiga alternativen, men då det rör sig om en carport är det kanske inte så jättenoga, det är upp till dig......

Lycka till!!
 
  • Gilla
Jerra L
  • Laddar…
OK, tackar för svaret...

 
Defenitivt takpapp!

Bandtäckning rekomenderas inte under 3,6 grader.
 
Såsant roger, blir kanske lite väl dyrt på en carport dessutom ;)
 
okej... det får bli takpapp då.. :D

Måste dock fråga om anledningen till detta... Är det för att plåttaket rör sig och blir "otätt"? Varför är detta ett problem vid liten taklutning och inte vid större?
 
Det här är min bild av varför. Observera att jag inte är i takbranschen.
Ett plåttak blir ju aldrig helt tätt pga skarvar och spikar. Om lutningen är liten ligger snön kvar även när det börjar töa. Under och i snön finns då vatten med en vattenpelare som kan bli nån decimeter hög beroende på snötäcket. Av trycket, eller kanske ännu hellre kapillärt, kommer vatten in genom de små hål som faktiskt finns.

Är lutningen större åker istället snön av från plåttaket vid tö och man slipper problem. Ett papptak däremot är helt tätt och skall tåla en del vatten som konstant ligger på det.

I vårt område finns garagetak med 2 graders lutning och vissa har (hel-lång) plåt och vissa har bitumen/papptak och båda verkar funka bra. Se till att ha bra kvalitet på papptaket bara så man slipper fixa igen om några år. Vi lät lägga Mataki Unotech som blev bra, skall ha nästan samma livslängd som plåt, får väl se om det stämmer om en 40 år sådär...
 
Låter rimligt.. Tänkte inte på att snön ligger kvar och skapar vatten som resultat av att det tinar lite. Detta vatten lär ju som sagt leta sig in i skarvar och spikhål, för det lär ju inte bli helt tätt. När det sedan fryser "på" igen så blir det ju stora krafter i skarvarna/hålen.

Så tack, än en gång.


 
  • Gilla
Joel_ess
  • Laddar…
Ett bandtäckt plåttak efterlämnar inte hål, varken efter spik, skruv eller annat. Dock blir det längsgående skarver med ca 60cm mellanrum, och dessa skarvar är inte trycktäta under någon längre tid. Kommer det mycket snö som tinar underifrån av tex värme från garaget kommer det bli ett vattentryck mot de längsgående falserna och sen har man läckage...//Hasse
 
Vad tror ni om detta.

http://www.icopal.se/icopal_se/icopal_se.nsf/0/910CB27A9C6E0EC2C1256DC00032F4F7/$file/Icopal_monteringsanvisning_fastlock_multi.pdf
 
Har fastloc på min egen carport, funkar kanon!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.