Tjenare.

Lägger ut en fråga för att stilla min nyfikenhet:

Bor i en liten by där grannkåken blivit såld till ett byggbolag. Nu huserar den utländska arbetsstyrkan i villan, ca 6-8 st. Kanske inte så mycket att hänga upp sig på men.......
Villan är en arkitektritad, större villa belägen ute på vischan. Inga ekonomibyggnader eller andra fördelar. Dessutom vart priset, enligt rådande marknad, väldigt dyrt!

Varför låter man ett gäng balt-snickare bo i denna fina, dyra kåk? Jag har själv mina terorier men för stunden låter jag er andra fundera. :)
 
För att det är, inklusive värdeökningen, billigare än att ha dem på hotell / vandrarhem /hyrd lgh
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Kanske ska dom renovera/bygga om/till senare och använda egen arbetskraft för att sälja vidare...
 
Utfyllnadsjobb när det är lugnt på betalda jobb?
 
K
Många företag, inte bara byggbolag investerar pengar av olika skattetekniska skäl och många gånger är det just fastigheter. Allt från mindre till hela hyreshus.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
C
Gissar också på "fastighetsutveckling". Många byggfirmor som pysslar med sånt nu. Inget pris är för högt på rådande marknad, tycks många resonera iallafall.
Låt mig gissa på att kåken har visst renoveringsbehov?
 
Samma tankar som jag haft och jag håller med. Högst trolig. Dock ser jag möjligheten till att göra vinst på kåken som omöjlig. Skulle ändå detta ske så kan ALLA husägare i Sverige skatta sig lyckliga......så jävla dyr vart kåken.
Nu är det ju inte ovanlig att personalen betalar för sitt uppehälle i Sverige vilket gör kåken självgående för bolaget men jag får ändå inte ihop det med tanke på köpeskillingen, typen av hus och läget.

Jag är mera inne på " ekonomiskt planering" eller liknande. Eller att en enskild person kan köpa kåken lite "lättsamt" vid ett senare tillfälle, om ni förstår vad jag menar.
 
Hur mycket kostade huset då?
 
2,8........ca 0,7-1,0 mkr över marknadspris på orten.
 
C
Nils82 skrev:
ca 0,7-1,0 mkr över marknadspris på orten.
Säljs det många större arkitektritade villor i trakten? :p
 
  • Gilla
MichaelOberg
  • Laddar…
Nej men ett antal sekelskiftskåkar som antigen varit genomgångna eller pedantskötta och välvårdade. Inkl stora fina tomter med fullt fungerande ekonomibyggnader, staket, soldäck osv osv. Dessa hus är dessutom större än den aktuella kåken, alla till samma pris. Dessutom har denna kåk en sketen skogsträdgård och INGET annat.

Så invisteringsspåret har jag släpp.........snarare skatteplanering, vilket jag iofs inte förstår mig på:)
 
C
Ekonomiskt planering eller skatteplanering... Finns väl inget att tjäna ekonomiskt på att köpa en fastighet till ett kraftigt överpris? Om man inte samtidigt har intressen på säljarsidan då... Dessutom antar jag att det var budgivning på fastigheten och att minst ytterligare någon alltså varit beredd att slanta upp ett belopp i samma storleksordning?
 
  • Gilla
Swetrot
  • Laddar…
Firman kanske hyr ut rummen i villan åt de utländska snickarna, betalar alla för varsitt rum så kan de bli lite pengar i månaden.
 
O
De stackars snickarna son bor där lär få betala dyrt. Skulle inte förvåna mig om det vart "tvugna" att bo där
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.