Hej Vi har ett problem med att motorskyddet löser ut när pumpen behöver gå lite längre än normalt.

*Pumpen är en Grundfos djupbrunnspump ca 3 år gammal.

*El-ledningen från pumpen till motorskyddet är 5x1,5m2 som är 50-60 meter lång.

*Motorskyddet (Telemekanik) inställt på maximala på 2,5A

Allt fungerar vid daglig drift som det ska, men när jag ska tappa hydroforen på vatten och fylla den igen så löser motorskyddet ut. Motorn går då i ca 10 minuter (om inte motorskyddet hade löst ut då förstås)

Problemet är att vi ska installera ett reningsverk med backspolning och är oroliga att vi kommer få problem.

Vad kan jag göra?

*Byta motorskydd?
*Sätta motorskyddet direkt vid pumpen? (Ja, pumpen är nersänkt i en grävd källa, inte ett borrhål)
*Ta bort motorskyddet helt (vad kan hända, mer än det uppenbara?)
 
Hur mycket ström drar pumpen, vad står det i specifikationen?

Motorskyddet kan vara felaktigt
Flytta motorskyddet gör ingen verkan, det är samma ström i båda ändar av kabeln
Ta bort motorskyddet fungerar till dess du tappar en fas och sedan får du byta pump.

Protte
 
Jag har tyvärr inte kvar någon spec på pumpen, köpte den beg på blocket. Kablarnas "tunnhet" har alltså inget med saken att göra?
 
Det är så att får inte pumpen full spänning så drar den mera ström men det är inte så hög ström(2,5A) att det ska vara märkbart. Djupbrunnspumpar brukar ha långa ledningar så man får hoppas att tillverkaren har räknat med detta.

Protte
 
Ok, anledningen till att pumpen inte får tillräckligt med ström (om det är det) kan det vara ojämnt belastning på en av faserna?
 
Börja med att mäta upp hur mycket ström pumpen faktiskt drar på faserna, mät upp spänningarna så nära pumpen som möjligt. Drar pumpen jämt tex 2,7 A på faserna är motorskyddet för litet.
Felet kan sitta i pumpen eller motorskyddet men vanlig är glapp och dålig kontakt i någon anslutning. Gå igenom alla kontaktpunkter, det brukar sitta en plint i kåpan på toppen av borrhålet, motorskyddet, tryckbrytare, eventuella kopplingsdosor och centralen. Är det diazeder så titta i huvar och passdelar, byt sånt som ser tveksamt ut. Stoppa i nya säkringar.
Hittar du inget så sitter troligen felet i motorskyddet, mät spänningsfallet per fas över motorskyddet, det ska vara nära noll.
Eftersom pumpen går såpass länge som 10 min innan skyddet löser så gissar jag på glapp eller för litet motorskydd. Möjligen skulle det kunna bero på att pumpen går tungt av någon anledning, men då borde det märkas på dåligt flöde.
 
Redigerat:
Får inte pumpen tillräckligt med ström flyter det mindre ström genom motorskyddet och det löser inte men om pumpen får för dålig spänning kan strömmen bli lite högre. Ett enkelt sätt at se om motorskyddet är rätt inställt är att med en tångamperemeter mäta strömmen på varje fas och sedan ställa motorskyddet efter det. Du kan även kolla lite enklare genom att skruva ur en säkring när pumpen går, då ska motorskyddet lösa på ungefär 20 sekunder om det är rätt inställt. Det förutsätter naturligtvis att det är en trefaspump som du har och inte en enfas.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.