Jag bor i ett äldre hus där vissa av kablarna är förlagda utanpåliggande.
Kabeln består av tre ledare (grå, svart och röd).
Vid en av mina kronbrytare använder man grå och röd till varsin belysning.
Om denna kabel ska bytas mot dagens kabel (svart, brun och grön/gul) hur kopplar man då eftersom grön/gul är endast för jord?
Kan man tejpa över den grön/gula eller lägga krympslang av annan färg för att markera att det inte är jord?

//Albin
 
Inleder med att säga att jag inte är någon elektriker...

Går det inte att dra två kablar till de olika armaturerna?
 
Jag tycker du skall anlita en elektriker, tycker du verkar rejält osäker.

O nej, jag är inte elektriker själv.
 
Det finns speciella regler vid ändringar av gamla installationer. Jag tänker inte gå in på dem eftersom jag inte är helt säker på reglerna i Sverige. Om man byter ut en gammal ledning mot en ny bör man följa dessa regler för att undvika framtida misstag så jag rekommenderar att kontakta en elektriker.
Är det nödvändingt att byta kabeln över huvudtaget?
 
Uhum varför inte använda en 4g istället?
4 ledare varav en grön-gul.
 
Ska du bara byta kabel så fixar en elektriker det på max en timme. Kanske kostar 200 spänn om han tar det svart utan kvitto. Det kan det väl vara värt.....

Edit: Ytterst tveksamt om man får märka om en grön/gul ledare med krympslang....njaeee tveksamt. Låter farligt.
 
Vad gäller med dom gamla kablarna/färgerna. Har man fått använda röd som fas till lampa eller är det felkopplat från början?

Självklart kommer jag att anlita någon som kan detta men vill bara veta hur det ska vara.

Det krävs väl ingen behörighet för att samla kunskap eller frågor??????????????????

//Albin

 
Absolut inte. Fråga på hur mycket som helst. Det gör jag också.

mvh
David
 
Har sett att tidigare användes röd som jord!

Vanligast är dock röd som tändtråd. Dvs den tråd som går från strömbrytaren till lampan.

Men det var innan det fanns klara regler inom detta.

Med andra ord: Lita aldrig på färgerna på en ledare. Mät alltid, eller ännu bättre, ring en elektriker.

Jörgen
 
Man får aldrig märka om gulgrön till anna färg !!
Vice versa går bra, dvs annan annan färg till gulgrön går bra.

Finns även kablar utan gulgrön...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.