Funderar på hur många fondväggar man kan ha i huset utan att det känns rörigt?
Har en vit bas, dock ej kritvit utan en bruten.
Har nu hittat en fondvägg som jag kommer att sätta i hallen på en vägg som är 225cm lång. Tapeten är Midbec Pur Sang 343907, gråsvart med mönster.
Funderar nu på om jag även ska sätta den i allrummet på övervåningen, där är väggen ca 400cm och med en dörr. Rummet är på ca 17kvm och hallen nere på ca 16kvm.
Vilket blir snyggast tror ni?
Ingen fond uppe utan behålla det "clean" istället?
Sätta samma fond som i hallen nere?
Eller sätta en annan fond?

(Vardagsrum nere har en ljus tvärrandig fondvägg.
Sovrummet nere kommer antagligen få nå´n typ av fondvägg.
De tre sovrummen uppe är till barnen och blir en senare/annan fråga).

Smiley gråtJättetacksam för svar från en villrådig Fia.
 
Hm... jag tycker fondvägg i två rum räcker. Vi ska ha det i matsalen och sovrummet.

Min svägerska hade fondvägg i flera rum innan och det blev rörigt.

Eller kanske du kan tänka dig att hålla fondväggen till två rum per våning? Man går ju inte igenom rummen där uppe och där nere samtidigt...

 
Finns det fler som har erfarenheter av detta?

Tacksam för svar :-/

/ Fia
 
I ett rum med många funktioner (typ vardagsrum som har både matsalsdel, TV-hörna och mys/läsdel) tycker jag det är OK med flera olika fondväggar för att förstärka de olika delarnas funktion. Då tänker jag på fondväggar med olika färg. Inte olika fondtapeter med skumma mönster mm.

Vår jobbmatsal har blåa, röda och vita väggar. Det känns rätt OK men det är ett stort rum som inte direkt går att jämföra med ett vardagsrum i hemmet.
 
Tjatar och knuffar upp lite.
Hoppas på fler svar...

// Fia
 
Ett hett tips för att få mer effekt är att måla bara en bit av väggen. Jag har ett vitt vardagsrum och sen målat 75% av vägg 1 brun samt 50% av angränsande vägg. För att få det lite mer avgränsat målade jag 10% av ännu en vägg brun. Jag har allstå bara en vägg som är helvit. Rummet blev så mycket större. Maila om du är intresserad av bilder.
Jag tycker man kan ha fondväggar i så gott som alla rum så länge det är ganska genomtänkta färger eller tapeter. Ska du bara måla är det väl värt att testa olika färger.
 
Tack för alla svar.
Önskar ännu fler om det finns någon som tycker.......
Färgerna i huset är väldigt genomtänkta.
Samma bas överallt. Är rädd att det känns tråkigt om det inte "händer nå´t" någonstans.
Dvs. Fondväggar som livar upp det hela lite.
Hur är det då med att sätta en fondvägg på en sk. långvägg (ca 4m) med en dörr på.
Blir det bara bra om man sätter fondväggar på sk. kortväggar?

Tyck till snälla! :-/

// Fia
 
Glömde nästan bort dig elicas... :-[
Klart jag är intresserad av en bild.
Tar tacksamt emot alla åsikter och idéer när det gäller detta, då det snart är dax att
göra detta val.

// Fia
 
:-/ :-/ :-/ÅNGEST :-/ :-/ :-/
Fler som tycker???

Vill att det ska bli bra på en gång.
Är inte sugen på att göra om, då även resten av huset behöver en ordentlig behandling.
Jättetacksam för svar.

// Fia

PS, Förlåt att jag tjatar :-[
 
Vi har fondväggar i samtliga rum utom ett!!! okej, inte tvättstugan eller förråden heller men ett av våra badrum har två olika färger på samma sorts kakelplatta.

Rörigheten beror nog mer om man väljer många olika, starka färger i olika rum. Det västa jag vet (smaken är som baken) är ett rött rum, ett grönt, ett blått...ja ni förstår vad jag menar.

I vårat vardagsrum har vi tre olika tapeter och det är inte ett dugg rörigt tycker vi.

Försök hitta en harmoni i färgsättningen så behöver du inte begränsa dig till hur många fondväggar du behöver. Jag antar att du tittar en hel del i tapetkataloger nu och på bilderna i dessa kataloger har de ofta tre-fyra tapeter i samma rum. Kolla vad du tycker om det innan du bestämmer dig.

Lycka till!
 
Hejsan!
Jag tycker att det inte finns någon direkt gräns för hur många fondväggar man kan ha i ett hus. Givetvis kanske man inte ska 4 olika i varje rum... ;)

Men i övrigt är det lungt, det man mer ska undra över är väl kanske mönster... stora nyansskillnader osv. För många starka inslag kan ju ge lite smårörigt intryck. En fondvägg behöver ju absolut inte sticka ut så mycket som det är trendigt just nu! Små nyansskillnader kan göra mycket för rummet utan att det känns plottrigt ju...

Upplever man ett hus eller en lgh "rörig" bara för den har fondväggar i varje rum.. så är det i min mening mer så att ägarna i sin tur inte valt rätt färger för att harmoniera med det övriga... !

Det är inte bara väggarna som spelar in heller för att det ska kännas rörigt ska tilläggas ju...kan vara många brytningar i ett rum (eller kombinerat i fler rum) som gör det rörigt.. oftast är det ju snyggt att hålla en fin skala i hela boendet (när det kommer till enhetligt sätt.. som tex för golv osv)...

Hoppas du lyckas hitta några "sköna" kombinationer och leka med..

MVH
Sandra
 
Vi har på övervångingen (115kvm) fondvägg i två av fyra rum. Min åsikt är att det alltid finns en dominant vägg i ett rum som oftast används som fond, exempelvis bakom sänggaveln i ett sovrum. Vi använde istället en "mindre dominant" sidovägg och tapetserade med en diskret, ljusrandig tapet. Kändes lite fel när min sambo (kvinna) föreslog för mig (man), men det blev helrätt (som vanligt). Samma sak i vardagsrumet, där en sidovägg fick en mörkare tapet som går i brunt. Fler fondväggar tror jag hade blivit lite rörigt, så där satte vi stopp. Sen har vi kaklat upp med golvklinker i duschen också, men det är väl ingen direkt fondvägg.

Om man är svängig i sin smak och inte vill hålla på och måla/tapetsera om kontinuerligt föreslår jag följande länk:

http://www.lica.se/

Jag pluggade ihop med tjejerna som ligger bakom konceptet, och det var något projekt i skolan som blev business... Ganska häftigt tycker jag, men har själv ingen erfarenhet av det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.