20160718_175500.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160718_175451.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första stykningen i taket fixat. Sen blir det en sista sväng med spackel där jag inte lyckats få till det.
Kakel inhandlat i helgen. Vlev vanliga blanka 15x15.
Fråga:
När man sätter kakel i ett rum med fall, vart börjar man? Någon rad upp från golvet så att man kommer igång, eller kör man nedersta raden och jobbar sig uppåt?
 
Jag vet inte om det är rätt men jag har letat upp lägsta punkten på golvet vid vägg och sen mätt vägghöjden utifrån det bestämt var rad 2 ska sitta (man vill ju inte ha någon väldigt låg platta uppe i taket). Sen började jag med rad 2 och satte understa sist..
 
Jag hade nog gjort som jag gör vid golvläggning - mätt upp en linje mitt på väggen och gått åt båda hållen. Förvisso blir det många plattor som ska delkapas vid golvet och taket men... Eller hade jag börjat med att gå in i en kakelbutik och spanat in hur de rediga grabbarna gör.
 
Centrera väggen. Dvs rita ett vertikalt streck mitt på väggen. Oftast blir de bäst att börja från mitten på väggen mitt i plattan och sedan jobba sig utåt på väggen. Då blir passbitarna lika stora på varje sida. Blir de väldigt små så kan man lika väl skära på endast en sida.

Man frestas gärna att bara skära ena sidan. Men tänk på att de lätt kan diffa nån cm eller två. Så finns de inte mycket marginal på plattan kan de bli dumt. Så är de som sagt även snyggast med lika stora passbitar.

Ang. Vart man börjar. Man börjar med fördel med att mäta fram ca en halv platta från golvet (med hänsyn till passbiten i taket med) Bara se till att passbiten inte blir för liten där du har högst golv och inte mer än en platta på lägsta punkt. Sedan lägger man ett vattenpass eller en rak bräda på rätt mått så man får första skiftet helt i våg. Använd kakelplattor som stöd/palla under och finjustera med vellpapp eller liknande. Om du inte har lyxvariantet hemma såklart :)


Detta för att kaklet gärna vill sjunka innan fixet härdat. Så då är de bra att ha bräda/passet/rätskiva under att lägga kaklet på. Sen är de bara att bränna på. Håll koll så de inte sticker iväg bara, och mät in noga och rita gärna runt om om du inte har laser.

De har ju hänt mer än en gång att när man kommer runt och kaklar sista hörnet så tandar skiften. Inte särskilt kul alls!

Hoppas du förstod ungefär hur jag menade ^^
 
Redigerat:
Laser, långpass och snörslå finns. Antar att det bara är att tjuren vid hornen och mäta/räkna 231 ggr och räkna på fogsprång.
 
20160722_145947.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu djävlar i min lilla låda har jag börjat kakla. I morgon blir det en vända till bauhaus för att handla klinkers. Sambon vill ha träfärgade 15x60 som jag tycker är snyggt. Men jag är isäker på om dessa går att lägga i ett rum med fall. Vad tror ni? Jag är relativt novis på plattsättning så jag kanske ska hålla mig till max 30x30?
 
D
du får nog ta dig en ordentlig titt på lutningen om du ska lägga 15x60. MEN eftersom det är källare och tvättstuga, kanske det inte gör så mycket att det tandar lite. Jag la 30x30 i min tvättstuga och behöll det gamla fallet som var gjutet, det tandar en hel del på vissa ställen. Men tycker det är bra med tanke på vad det är till för. :)

Även om fallet på ytskiktet inte är helt 100%, så är det ju viktiga att det finns ett fall och att vattnet rinner rätt om det skulle va nån ledning som pajar.

Om du får en stor läcka, så spelar det inte jättestor roll om du har en liten pöl kvar på nåt ställe p.g.a. ojämna klinker menar jag. det viktiga är ju att det mesta vattnet rinner dit det ska.

vad gäller svårighet, så skulle jag säga att det kommer nog funka om det inte är överdimensionerat fall. kring golvbrunn blir nog svårt.
 
Jag tycker det är väldigt svårt att få det snyggt med stora golvplattor. I det badrum jag ska kakla nu har jag satt en gräns på 10x10 när det väljs golv. Kan nog tänka mig 15x15 men inte större. Finns säkert nån plattsättare här som har knep men är det fall så är det. Plattan är rak och falkar golvet så går det inte att undvika uppstickande hörn och det är ju inte så snyggt.
 
D
det är iaf lättare om du har mer fix att justera plattorna i. fixkam typ 12x12 eller 10x10, men detta gör att övriga läggningen också behöver anpassas mer. detta är mina erfarenheter. har dock inte satt så mycket plattor. men har väl satt kanske 100 kvm i källarn och nästan allt underlag har varit lite ojämnt.
 
Jag har lagt 15x90 klinker i mitt badrum:

DSC_1049.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite dålig kvalité på bilden men det går att ana kuvertskärningen i duschen.
Tre skärningar på h/v sida slukristen samt en i angränsning till övriga golvet.
 
Redigerat:
Jarlingar skrev:
Jag har lagt 15x90 klinker i mitt badrum:

[bild]

Lite dålig kvalité på bilden men det går att ana kuvertskärningen i duschen.
Tre skärningar på h/v sida slukristen samt en i angränsning till övriga golvet.
Ser snyggt ut på denna bild men svårt att se riktigt. Tja, kanske det inte är så svårt bara jag som är dålig på det :eek:
 
Jag köpte denna:
http://shop.kakeldaxgruppen.se/keramik/marazzi-treverk-way-quercia-15x90

Finns en som heter treverk home som det finns mosaik till också.

Svårt är det väl egentligen inte bara man är noggrann och låter det ta den tid det tar..

Körde med 12mm kam, men det ska ju finns några speciella plastbitar som fixerar plattorna och används med flytfix!?
 
20160724_155730.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sådärja! Denna vägg kommer att döljas av garderober, så fortsättningen måste bli bra eftersom det kommer att bli synligt. Det tar sin lilla tid, men är faktiskt inte så himla svårt. Kommer dela upp blandning av fix i 3:e dels säckar. Sista vändan kändes fixet ganska torrt mot slutet.
 
  • Gilla
Othahaiti och 1 till
  • Laddar…
20160725_185727.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sakta framåt.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
20160726_184941.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160726_170756.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Othahaiti och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.