boltis skrev:
Då ska ni få ännu en twist som gäller anpassning av maskiner för olika individer. Tänk på oss vänsterhänta. Försök hitta en vettig motorsåg för någon som är vänsterhänt.
Jag har en husqvarna kapmaskin, och den är ta mig f-n gjort för vänsterhänta, i alla fall när det kommer till starten ;)
 
Här kan ni se hur det går med eldrivna maskiner och tjejer ;)

[video=youtube;cBo-669iJHg]https://www.youtube.com/watch?v=cBo-669iJHg[/video]
 
Redigerat:
  • Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
M
Jumos skrev:
Håller med till 100 procent, plus möjligheten att hitta passande utrustning! Handskar storlek 6, inte speciellt stort utbud. Arbetsskor storlek 35, inget stort utbud. Skyddshjälm storlek 53, minimalt utbud. Det samma gäller allt annat; sågbyxor, skyddsglasögon, vad tusan man än kan behöva - nästan inget finns till kvinnor, och om det finns så är det en enda modell. Där kollegerna kan välja och vraka får jag ta det som finns - OM det finns. Man tycker ju att utvecklingen borde kommit längre. :mad:
Tyvärr styr ju efterfrågan utbudet och priset, speciellt för dyra prylar. Lovar att du kan få allt så som du vill, men då får du be någon specialtillverka prylarna vilket du säkert inte kommer vilja betala för :)

Ingen vill ju tillverka saker som inte går att sälja.

Så antingen får du rekrytera in väldigt många kvinnor i dessa arbeten eller (kanske mer rimligtvis) kolla på nätet och då kanske även internationellt.
 
Tror att de flesta tjejer, om inte alla, har styrkan för det. Sen är det frågan om man verkligen vill, eller tycker det är lättare om ens sambo gör det "jobbiga". Hade det krävts samma teknik och styrka för att starta en locktång hade det inte varit något problem.
Men tråkiga saker verkar vara lättare att överlåta åt andra.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Min tant kan starta allt utom häcksaxen. Jag vägrar elmaskiner i trädgården dom är ju helt värdelösa.
 
Farsgubben köpte i våras en batteridriven gräsklippare (Ryobi) den fungerar väldigt bra, hans gräsmatta tar ca 1 timme att klippa och det går fint på en laddning.
 
Robotgräsklippare! Ljudlöst, miljövänligt, slipper bry sig, och på sommaren mycket borta, och ser via appen, och även ändra tider mm., Lat miljövän!

Sladd hade vi på gamla huset till trimmer och gräsklippare, dynga! Måste gå samma väg tillbaka runt buskar mm, samt lång sladd, och ja! Sladden blir avklippt nån gång, då ska tomten vara mycket liten, batteriklippare har grannen, svaga! Är han på semester och gräset är långt, måste han låna en ett fossilt as..
 
Köpte en häcksax av märket ryobi klippte våran Oxelhäck som är runt hela tomten vilket är ca 150 meter på ett batteri 4,0 batteriet och hade ändå 2 ploppar kvar så visst funkar det bra med batteri prylar i trädgården
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
KristinaRT skrev:
En sak är faktiskt intressant, och det är att tillverkarna tycks ha en uppfattning om vilka de vill göra verktyg för och sedan anpassar de helt ergonomin till det. Män "ska" tydligen använda motorgräsklippare, borrmaskiner, motorsågar och vinkelslipar - dessa verktyg görs generellt alltid för att passa möns armlängd, handstorlek och benlängd. Har inte nödvändigtvis med styrka att göra, men män har generellt längre armar och större händer....
Där har du en affärsidé, du kan starta upp en "ladyline", powertools och trädgårdsmaskiner anpassade för kvinnor. Sen är det bara att åka till Sharktank och alliera dig med Mr Wonderful.
 
  • Gilla
ghoti
  • Laddar…
Marcussjogren skrev:
Tyvärr styr ju efterfrågan utbudet och priset, speciellt för dyra prylar. Lovar att du kan få allt så som du vill, men då får du be någon specialtillverka prylarna vilket du säkert inte kommer vilja betala för :)

Ingen vill ju tillverka saker som inte går att sälja.

Så antingen får du rekrytera in väldigt många kvinnor i dessa arbeten eller (kanske mer rimligtvis) kolla på nätet och då kanske även internationellt.
Absolut har du rätt i att det är efterfrågan som styr tillgången, men jag tror ärligt talat att efterfrågan är större än tillverkarna tror. Det är rätt vanligt med kvinnor inom industrin numera, och många kvinnor gör praktiska saker hemma, i garaget och i skogen. Om en enda tillverkare hade satsat på exempelvis svetshandskar för mindre händer hade de nog blivit överraskade av efterfrågan. Problemet är väl att det kostar att våga prova.

Att få arbetsgivare att betala specialuppsydd utrustning eller specialbeställa från nätet är nog inte det enklaste, större och medelstora företag brukar vara löjligt byråkratiska i sina inköpsvägar. Jag fick höra att jag kunde stoppa tidningspapper i skorna när det inte fanns adekvata vinterskor i min storlek, att jag skulle jobba i kalsonger för att det var för besvärligt att få tag på flamskyddade trosor, att jag skulle ha handskar som är fyra nummer för stora för att de skulle slippa lägga upp mindre handskar som en förrådsartikel, och en himla massa annat dumt. Det är naturligtvis enstaka idioters åsikter, men det underlättar ju inte vardagen direkt.

Jag ber om ursäkt om det blivit för mycket OT, men jag tror många kvinnor kan känna igen sig.
 
  • Gilla
Marcussjogren och 3 till
  • Laddar…
Finns det inte en global marknad? Man borde väl kunna importera verktyg designade för tjejer från t.ex USA?
 
boltis skrev:
Då ska ni få ännu en twist som gäller anpassning av maskiner för olika individer. Tänk på oss vänsterhänta. Försök hitta en vettig motorsåg för någon som är vänsterhänt.
Det där är riktigt problematiskt med vissa maskiner. Inte roligt när t.ex. slagborren låser sig på fulla varvtal för att man i misstag råkat komma åt knappen som är placerad på "fel" sida av handtaget.
 
Och sen undrar de varför de aldrig lyckas behålla kvinnorna i företaget. Sambon har historier av samma typ från skogsbranschen. "-Vi samarbetar med den här leverantören" "-De har bara herrmodell och -storlek av allt, inget passar. Får jag köpa någon annanstans för samma pengar?" "-Nej, vi samarbetar med den här leverantören!"

De gav i alla fall med sig när hon blev gravid och behövde specialbyxor men då var ju alternativet att hon skulle gå hemma med full lön. Vips fanns det alla möjligheter att beställa arbetskläder...
 
  • Gilla
Jumos och 1 till
  • Laddar…
L
Formel 1 bilar har en extern startmotor, det borde man kunna ha till bensinmotorerna också.
 
Lolight skrev:
Formel 1 bilar har en extern startmotor, det borde man kunna ha till bensinmotorerna också.
Jag hade en gång en väldigt svårstartad B&S. Efter en mindre modifikation kunde jag starta den med en borrmaskin som startmotor. Smidigt.
 
  • Gilla
VillaAnna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.