Hur skulle ett kryss på vinden hjälpa? Troligen rör sig hela vinden åt vänster med golvet i våg.

Det är nog fram- och bakvägg som måste ta upp de krafterna, alt en stabil innervägg. Visst kan man sätta snea stolpar på vänstersidan av huset men det kanske inte blir jättesnyggt om man inte maskerar det som en pergola eller liknande. Det kanske är en bra temporär lösning dock. Då slipper man oroa sig för att situationen ska förvärras.

Jag tror att en rejäl snedsträva i facket mellan dörr och fönster gör stor skillnad.
 
Fredrik_K skrev:
Tanken på snedsträvor i det svarta partiet mellan fönstrena i väggen på bilden har slagit mig också. Jag har dock varit orolig för att utrymmet är för litet för att snedsträvorna ska få önskad effekt. Finns det några riktlinjer eller liknande man kan använda sig av i sådana här lägen?
Här kommer några mått som kanske gör det enklare att avgöra om min oro är befogad eller inte. Väggen är 570 bred, 230 hög och bredden på det svarta partiet i mitten är 90.
 
Larsa skrev:
Hur ser baksidan av huset ut, samma problem?
Om det är denna gavel som är problemet kan kanske ett kryss på vinden (om det finns en) hjälpa. Men då hänger det på att övriga tre väggar är stabila.
På baksidan är allting rakt och fint. Den väggen har bara två fönster som är betydligt mindre än de på framsidan. Huset har ingen vind (jag tror ryggåstak är rätt benämning på konstruktionen).
 
MissAnpassad skrev:
Vad står plintarna på? Lera? Berg? Silt?
Jag skulle säga lera eller något liknande. Jag är dock långt ifrån en expert på jordarter.
 
pelpet skrev:
Visst kan man sätta snea stolpar på vänstersidan av huset men det kanske inte blir jättesnyggt om man inte maskerar det som en pergola eller liknande. Det kanske är en bra temporär lösning dock. Då slipper man oroa sig för att situationen ska förvärras.

Jag tror att en rejäl snedsträva i facket mellan dörr och fönster gör stor skillnad.
Om vi kör med sneda stolpar till vänster som en temporär lösning, hur förankrar man då lämpligen stolparna I marken? Gräva ned plintar?

Snedsträva i väggen känns helt klart som bästa permanenta lösningen just nu.
 
Fredrik_K skrev:
Jag skulle säga lera eller något liknande. Jag är dock långt ifrån en expert på jordarter.
Börja med att kolla så de inte sjunkit ned i leran, för om det är så, så kommer inga snedsträvor i världen att hjälpa i det långa loppet.
 
MissAnpassad skrev:
Börja med att kolla så de inte sjunkit ned i leran, för om det är så, så kommer inga snedsträvor i världen att hjälpa i det långa loppet.
Jag förstår hur du tänker. Så vitt jag kan se har ingen plint sjunkit ned. Dessutom borde väl golvet inte vara i våg om plintar har sjunkit (om inte öringens teori är korrekt dvs att väggen och golvet inte bärs upp av samma plintar).
 
Man kan ju även ha rätat till golvet i efterhand.
 
Fredrik_K skrev:
Om vi kör med sneda stolpar till vänster som en temporär lösning, hur förankrar man då lämpligen stolparna I marken? Gräva ned plintar?

Snedsträva i väggen känns helt klart som bästa permanenta lösningen just nu.
Fet plint. Fast snedsträva i väggen är nog både bättre och snyggare. I utrymmet mellan dörr/fönster du beskriver skulle jag nog försöka peta in en 170mm regel som sågas så att den passar in i hörnen facket mellan reglarna och sedan skruva den ordentligt. Helst också försöka räta upp huset lite samtidigt. På beskrivningen låter det som att enbart främre delen har rört sig.

Jag skulle givetvis också kolla att golv/vägg och syllbrädor verkligen hänger ihop så att man är säker på att det inte är en plint som sjunkit ändå.
 
Det där verkar inte bero på sättningar.
Om det är byggt i lösvirke så finns det antagligen inget som fixerar väggen annat än panelen på utsidan och eftersom fönster och dörrar tar upp nästan hela väggen så finns det inga längre panelbrädor som skulle ge stadga åt väggen.

Lägg temporära stöttor emot sidorna på stugan och plocka ner panelen på utsida och skivor/panel på insida och försök dra väggen rak med t.ex. spännband. Försiktigt så att du inte spräcker fönsterglaset. Kan du ha dörren och fönstren öppna när du rätar ut väggen så går det lättare att justera väggen och du behöver inte oroa dig för att glaset ska spricka. Sen lägger du så mycket snedsträvor som du får plats med och lägger ny panel av lite grövre material som du fäster med skruv. Kan du fälla in en extra regel på mitten av väggen så blir det ytterligare lite starkare i och med att du får en extra fästpunkt för panelen.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Du skriver att "renovering av murstocken gjordes för 4-5 år sedan. Vi vet dock inte hur omfattande renoveringen var. Murstocken lutar också."

Om murstocken lutar så drar den med sig väggarna. Ungefär som en korthus. Muren "drar" med sig väggarna; innerväggar pressas "nedåt" och andra väggar ses "glipa".....

Beskriv hur det ser ut närmast murstocken och vilket håll respektive lutar.

/BB
 
Man ser inget speciellt på murstocken eller där murstocken ansluter till taket, inga sprickor eller liknande. Jag har bifogat en bild inifrån stugan.
Vitmålad murstock i hörn med vita takpaneler, inga synliga skador eller sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är tydligen fortfarande fixerad vid murstocken...hm, bilden visar murstocken med fönster/vägg åt vänster (den väggen som lutar)? Är det bakväggen i stugan eller är det en innervägg till höger-ä går den väggen "bakom" murstocken? Ser en lite glipa på vänster sida (vägg/murstock) som förmodligen går uppifrån och ned i botten (?). Har den sprickan förändrats sedan Ni köpte stugan?

Tack så länge../BB
 
Väggen och fönstret med gardinen till vänster på den senaste bilden är framsidan av huset. Samma vägg syns från utsidan i mitt första inlägg. Det är den väggen som lutar. Glipan som syns på senaste bilden är en glipa mellan murstocken och en trälist (kvartsstav eller liknande). Vi har inte kunnat se någon förändring sedan vi köpte stugan för drygt ett år sedan. Just den glipan har vi dock inte haft stenkoll på. Lutning på väggar och murstock har vi mätt och dom har inte rört sig (inom rimliga felmarginalen vi har inga avancerade mätverktyg).

Tack för att du tar dig tid att klura på vårt problem!
 
En variant kanske kan vara att rikta huset (tror domkraft och stämp är lämpligast), och sen skruvlimma plywood på stommen (ta bort panelen). senntillbaka med panel ovanpå plywooden.. Borde styva upp allt ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.