Hej!
Jag behöver lite hjälp i resonemanget om stolparna är bärande eller bara dekoration?

Ytterväggen består av en stomme i trä med skalmuren som är av enstens tegel.

Får jag svaret som jag hoppas på så vet jag vad som ska rivas imorgon

Tack på förhand
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dom är inte bärande, i alla fall inte för själva huset, bara prydnad. Däremot ser det ut som att taket/takfoten är lite förlängt där de är, och då kan det vara så att de bär upp den förlängda delen.
 
Ja, det stämmer! Takfoten är ca 40 cm längre där.
Men med tanke på att takstolarna vilar på ytterväggen så borde de klara ett överhäng på ca 1 meter utan vidare tycker jag! Eller?
 
Ja, om det är original takstolar som sticker hela vägen ut, och de inte blir för klena, så borde det nog hålla. Men en meter är ett ganska rejält utstick. Lägg en regel fritt en meter ut och så kan du kolla själv lite hur mycket det sviktar.
 
Jag skulle förorda försiktig rivning...

1, mät innan du gör nåt så du vet om det sjunker
2, lasta av med en stämp som du kan släppa lite itaget med.
3, ta bort en stolpe
4 ta bort stämp
5 mät
6 repetera

/ATW

ps när jag tittar på bilden så ser nog stolparna lite bärande ut... ds
 
Jag skulle också gissa på "bärande", åtminsone för den utskjutande delen av taket. Varför skulle man annars bemöda sig med pelare?

ATWs råd är utmärkt om man inte vet om något är bärande eller inte. Har du inte tillgång till stämp kanske man kan använda en grov regel samt en hederlig saxdomkraft istället.
 
Bärande? Ja, i Skåne blir det ju mycket snö :)

Kanske de i stället hjälper till så inte taket blåser av i vinterstormarna, dvs har motsatt effekt.
Det kan ju bli bra vindfång i en så stor takfot.
Hur ser infästningarna uppe och ner ut?
 
Med det avståndet mellan pelarna och den klena regeln på topp, så har jag mycket svårt att se att det skulle kunna vara bärande i någon större utsträckning, det behövs inte mycket för att knäcka regeln på mitten. Det skulle inte förvåna mig om regeln därtill är skarvad rakt ovanpå den mittersta stolpen. Kan det vara så Lanson?

Hur långt är det mellan stolparna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.