Vad är ett rimligt pris för att hyra en byggnadsställning? Jag har blivit erbjuden att hyra för 85 öre/del och dygn av "en lokal nisse" men kan inte bedöma om det är rimligt eller ej - har aldrig hyrt ställning tidigare. Är detta det normala sättet att ta betalt? Är det smartare att försöka köpa ställningsdelar själv? Antar att det är svårt att hitta begagnat, men hur ser marknaden ut för nytt?
 
allt beror nog mest på hur länge du vill ha den. Det är dyrt att hyra men VET man att man klarar sig på en helg kan det ju vara värt det. Ska man göra nåt på ledig tid när man känner för det så sommaren går så ska man nog inte hyra.
Jag köpte en hakiställning av nyare snitt. Massor med delar och trall för 12000kr. Det har jag igen mångfalt om.
 
Skrapa fasaden trären och sen måla tre varv med linoljefärg så det handlar ju minst om en månad - kanske två. Jag har ju redan en hantverksställning men dels når den inte ända upp i nock och dessutom tar det rätt mycket tid att flytta runt den. Kanske lönar sig att köpa en rejäl ställning som klarar hela gaveln - det går ju att sälja den sen :)
 
Snailman
Jag skaffade nåt i den här stilen för några år sen, http://stallning.se/product.html/byggstallning-6-x-6-m-2?category_id=34
kompletterade med några extra justerbara fötter några snedstag (för att sätta diagonalt mot marken för att slippa fästa ställningen i väggen) så jag kan antingen har två ställningar på 6meter var eller 12 meter på rad eller 9 meter längst ner plus 3 meter en våning upp (för gaveln) så jag utökade ställningen på länken lite för att få bättre användning, valde två 3meters sektioner med lucka och stege. så kan jag alltid klättra upp i den inne i ställningen, tror jag skaffade ett par extra grindar att sätta i ändarna och en extra hög ram.

så det drog nog iväg bortåt 30k
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.