Vill du verkligen att vi skall svara på det?? :surprised:

Skämt åsido. Jag och fler med mig har säkerligen våra åsikter om B&D. Har tidigare haft B&D dragare, slagborr och cirkelsåg. Aldrig mer en B&D.

Fast, B&D är ett väldigt bra verktyg i mellan-prisklassen utan att vara något för den med höga krav. Bosch grön och B&D ligger väl i samma klass även om jag får säga att jag aldrig provat en Bosch grön.

Allt hänger på vad du vill att maskinen skall klara, hur tålig den skall vara, hur lite du vill att den skall begränsa dig och sist men inte minst hur mycket du vill pynta för den...

Grundkravet jag ser på en dragare är:
* Dubbla batterier (ej NiCd)
* Intelligent laddare på 1 timme eller kortare
* Lätt om man skall använda den ofta < 2kg
* Bra vrid men inte extremt för då faller punkten ovan
* Balanserad då man håller i den
* Man skall kunna byta riktning med ett finger utan att släppa greppet
* Man skall kunna växla med en hand utan hjälp av den andra
* m.m.

Optioner:
* Slagborr; fast då ryker vikten och hur ofta slagborrar man där batteri krävs för att man skall offra vikten
* 14.4 eller 18v fast då ryker vikten också. Ger mer effekt oftast (beror på tillverkare). Satsa hellre på en 12v med dubbla batterier än en 14.4 eller 18 med ett batteri.

Jag har inte testat den på Jula eftersom jag numera bara tittar på B&D och inget annat. Finns inte på nätet så att man kan se specar på den eller artikelnummer.

Du skall inte fundera på en Bosch GSR 12V? Den brukar finnas med väldigt aggresiva priser ibland. Eller någon DeWalt eller varför inte en Makita 6227 på extrapris, den börjar komma med riktigt bra priser nu...

Vet inte om du blev så mycket klokare men jag skulle fundera en del på användning och sedan känna runt lite. Sedan kolla i plånboken och se vad jag klarar. Jag tycker du skall köpa så bra du kan och har råd med om du skall göra så pass mycket som altan bygge och gud vet vad..
 
Jag anser nog att gröna bosch generellt är lite bättre än B&D, det är min erfarenhet och jag har haft bägge. Bosch gröna skruvdragare laddas betydligt snabbare än B&D och de är lite smidigare att hantera. I alla fall senast jag kollade.
 
Blev själv husägare för två år sedan. Hade då inga verktyg av dignitet... Nu har det blivit en maskinpark där varje verktyg kommit med behovet... jag kom från en lägenhet också.

Gällande vad man skall köpa. Får väl erkänna att innan jag blev med hus så visste jag inte vad Makita var för något, hade lite B&D prylar som sagt. B&D cirkel var det första jag köpte som husägare, brrr..

Min svåger köpte i början av sin hus karriär JULA, Clas i sjön m.m. verktyg. Han hade svårt att förstå att jag kunde lägga mången slantar på Makita. Nu äger han sitt första proffsverktyg (GST135) och han konstaterade att ... det är ju en *viss* skillnad mot mina Meec, Power Super m.fl. Han har blivit beroende tror jag.

Satsa på ett så bra verktyg som möjligt som du kan ha råd med. Vill du ha en B&D så skall du ha en sådan men glöm alla 198:- kronors dragare eller 199:- sticksåg. Det finns slagborrmaskiner för 99:-... ??? Min sons låtsas borrmaskin kostade 149:-!!

Denna devis gäller i de flesta fall: "man får vad man betalar för"

Du måste berätta för oss övriga verktygsfetishister vad det blev
 
Ett bra sätt att få ett vettigt pris på riktiga grejer är naturligtvis nätet. Kika på blocket, tradera, eniro osv för fynd. Har själv gjort några riktigt bra klipp på bla skruvdragare. En anna sak som ny husägare så ska du komma ihåg att du kommer alltid att behöva bra vektyg i framtiden, så om du springer på en kampanj eller utförsäljning med mycket bra priser så köp. Det händer att man börjar på ett projekt och kommer på att det krävs ett verktyg som inte finns i garaget och så blir det ett panikinköp som antingen är en rent för dyr maskin för det var det enda den lokala handlaren hade eller en power craft för man inte vill lägga pengar på det.
Nä, köp på dig efterhand trots att du inte behöver det just nu.
 
Precis, och så surrar den lite. Den blinkar och morrar lite extra om man trycker in "borren". Den har dessutom märket Bosch och är grön... :D

Kul att du hittade en bra maskin. Du tyckte att vikten var ok alltså. VE2 är ju fysiskt en rätt kraftig maskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.