Har tak med 8 graders lutning som skall bandtäckas.

Vilken papp skall jag köra med?

Hörde av en att om man väljer fel papp så kommer den att skava på undersidan av plåten när plåten expanderar och krymper. Han sa att vissa underlagspapp har sträv yta, alltså som lite sandpapper. Och därför skulle man välja rätt underlagspapp?
 
Jag använde "vanlig" papp, alltså med sand på, och alla plåtslagare som var här och kollade inför att lämna offert på jobbet frågade vem som gjort undertak och pappläggning, eftersom de tyckte att det var ovanligt välgjort :)

Ingen hade något att anmärka på vad gällde pappen, tvärtom var de noga med att det låg papp över allt som kan skava, spikhuvudet osv.

Men i dagsläget hade nog jag valt någon underlagsduk, som sätts fast tillsammans med ytskiktet, så det vill till att plåtslagarna är med på det eftersom de får lägga det också då i samband med att plåten läggs. Jag har dock inte satt mig in i detalj i detta med underlagsduk och bandtäckning, så jag hade börjat med det ;)
 
Papp med sand på har försvunnit helt dom senaste år som underlag till bandtäckning och det som thomasx prata om " underlagsduk, som sätts fast tillsammans med ytskiktet" vet jag inte vad de är och jobbar som plåtslagare.


Finns en papp som är just till bandtäckning och det är Mataki Haloten STEEL vill du ha det bästa är det den du ska ta.
Anors funkar andra typer av papp också bra som T-Tak Evo, icopal Flexisteel och många mer.
 
  • Gilla
thomasx
  • Laddar…
Isola D-Projekt Xtra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.