Krikkan skrev:
Jag tror din fru har kommit på ett bra sätt att slippa.
Eller så har hon fel teknik. Eller så borde hon gå på gymmet för särskilt tungt borde det inte vara. Jag kunde dra igång bensingräsklippare och annat innan jag blev tonåring.
 
Krikkan skrev:
Jag tror din fru har kommit på ett bra sätt att slippa.
Kvinnor orkar inte dra igång maskiner och redskap, män förstår inte hur man sorterar tvätten i mörk och ljus. Så faller alla automatiskt in i sina roller.
 
  • Gilla
katos och 2 till
  • Laddar…
S
Skaffa en rysk kulstöterska istället, troligen det billigaste alternativet.

Nadzeya Ostapchuk
7NadzeyaOstapchuk.OlympicAthlete.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
DanielF skrev:
Skaffa en rysk kulstöterska istället, troligen det billigaste alternativet.
Steroiderna är inte billiga.
 
Vi har bara en liten tomt på 1640 m2 så frugan kör med handjagaren och håller sig smärt. Vår gamla självgående Husqvarna med uppsamlare har hon problem med att starta, men det tror jag beror på teknikbrist för hon har lika mycket styrka som jag.

Min motorsåg är bensindriven, det är så långt mellan eluttagen i skogen.

Vad gäller elmaskiner har jag en gammal Makita borrmaskin med sladd som jag inte byter bort. Vad gäller polering av båt och bil samt driva Gardenapumpen har borrskruvdragaren inte en chans.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
KristinaRT
En sak är faktiskt intressant, och det är att tillverkarna tycks ha en uppfattning om vilka de vill göra verktyg för och sedan anpassar de helt ergonomin till det. Män "ska" tydligen använda motorgräsklippare, borrmaskiner, motorsågar och vinkelslipar - dessa verktyg görs generellt alltid för att passa möns armlängd, handstorlek och benlängd. Har inte nödvändigtvis med styrka att göra, men män har generellt längre armar och större händer....

I fråga om gräsklippare så "ska" män använda de stora motodrivna, medans mindre elektriska även görs för att passa kvinnor. Samma sak med elektiskt kantsaxar eller små häcktrimmers....

Gör mig galen när man inte kan hitta borrmaskiner, vinkelslipar eller andra verktyg som passar mina små händer och kortare armar :mad:
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Bensindrivna tjejer ?

Nääää, det måste vara fel, några sådana har jag aldrig träffat...

/ Fredrik
 
  • Gilla
Hammarfall och 1 till
  • Laddar…
Då ska ni få ännu en twist som gäller anpassning av maskiner för olika individer. Tänk på oss vänsterhänta. Försök hitta en vettig motorsåg för någon som är vänsterhänt.
 
  • Gilla
Finndjävel och 1 till
  • Laddar…
Många intressanta inlägg. Tydligen vill hon inte ha någon bensindriven alls. Jag som hittade en jättefin bensinklippare från STIGA med ett batteri likt skruvdragarens. Det ska vara sladd eller batteri, men inte för tunga maskiner. (I min värld synonymt med leksaker)

Hon pratade om en batteridriven klippare där man kan byta batteri, sen skulle det vara ett batteri modell äldre som laddar ur sig och bevarar livslängden. Det är inte hon som köper bensin, tankar, fyller på eller servar. Undra vad hon googlat...

Nu har jag ju köpt en trimmer med kabel, vet fortfarande inte om det var rätt val val, om jag kommer att tröttna på sladden. Har uttag på tre av ställen, så borde inte vara några problem. Tur att svärmor fyller snart, då kan jag köpa en till och ge bort den sämre :cool:

Det handlar inte om att hon är svag, utan att hon är bekväm och tappar tålamodet.
 
KristinaRT
Batteridriven gräsklippare tvivlar jag på fungerar för annat än pyttesmå gräsplättar, men det finns väldigt nätta elektriska klippare med sladd!
 
  • Gilla
UlfTolf
  • Laddar…
Batteridrivna klippare finns det hyffsade idag redan, skaffa extra batteri så klarar man normala mattor.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
KristinaRT skrev:
En sak är faktiskt intressant, och det är att tillverkarna tycks ha en uppfattning om vilka de för att passa möns armlängd, handstorlek och benlängd. Har inte nödvändigtvis med styrka att göra /.../
Gör mig galen när man inte kan hitta borrmaskiner, vinkelslipar eller andra verktyg som passar mina små händer och kortare armar :mad:
Håller med till 100 procent, plus möjligheten att hitta passande utrustning! Handskar storlek 6, inte speciellt stort utbud. Arbetsskor storlek 35, inget stort utbud. Skyddshjälm storlek 53, minimalt utbud. Det samma gäller allt annat; sågbyxor, skyddsglasögon, vad tusan man än kan behöva - nästan inget finns till kvinnor, och om det finns så är det en enda modell. Där kollegerna kan välja och vraka får jag ta det som finns - OM det finns. Man tycker ju att utvecklingen borde kommit längre. :mad:
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT skrev:
Batteridriven gräsklippare tvivlar jag på fungerar för annat än pyttesmå gräsplättar, men det finns väldigt nätta elektriska klippare med sladd!
Vi har nyligen köpt en Bosch Rotak 43 Li batteriklippare med två batterier. Aldrig mer en bensinklippare. Möjligen om jag skulle ha en riktigt stor gräsmatta. Tomten är på 1200m2, men bara drygt 500m2 är gräsmatta. Senaste klippningen klarade jag på ett batteri och runt 45 minuter. Klipparen tror jag väger ca 15kg, så den är väldigt lätthanterlig. Det känns som det har hänt mycket på batterifronten på bara några år.
 
  • Gilla
Hammarfall och 1 till
  • Laddar…
S
Jag kör John Deere åkgräsklippare på 11000kvm, skulle aldrig fungera annars.
Men det skulle varit gött med 10 robotar som åkte runt. :)
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Här kör vi med en klippo gräsklippare och en husqvarna röjsåg. Sambon, som är liten och nätt drar igång dem utan problem. Men rent styrkemässigt har jag börjat misstänka att hon är en ulv i fårakläder, stark som en häst, den lilla damen ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.