Jag har ett gammalt hus fråm 1900.
Kryputrymmen på ovanvåningen är gigantiska och idag helt oisolerade.

MIn tanke var att isolera här genom att lägga isolering rakt på plankgolvet i dessa utrymmen. Behöver jag en fuktspärr här eller kan man använda någon sorts isolering som inte behöver fuktspärr. Jag är livrädd att få mer problem om jag sätter fuktspärr i ettt så pass gammalt hus.

Vad behöver jag?.. Typ av isolering...vindpapp över isoleringen. Fuktspärr rakt ner på plankgolvet?

Tanken var 30 cm isolering och då håller jag mig under den nivå där själva trä-taket börjar. Jag behöver väl ingen luftspalt mellan isoleringen och väggen (murad tegelvägg)



 
Skippa fuktspärrar!
Om du kör ekofiber behövs det inte heller.
Jag gjode en liknande lösning, och körde lösull (ekofiber) mellan reglar. Men reglarna var ju för att lägga golv på, vilket du inte behöver.
Det här är att betrakta som optimalt för lösull.
Upp med snabeln och tanka på bara.

En oerhört bra investering!

 
Om du är rädd för att det skall damma ner mellan golvplankorna kan du lägga någon icke diffusionstät papp av något slag. Liknar den gamla konstruktionen med tidningar och kutterspån som användes för 50 år sedan.
Köp på rulle, häfta med häftpistol och lägg ett ordentilgt överlapp.
 
Tack för svaren, men hur funkar ekofiber då, eftersom de inte behöver fuktspärr?

Rent fysiskt då..Hur ser ekofiber ut...som pulver eller?

Jag har inga reglar isag utan ett plant plankgolv. SKa jag regla upp en ram runt hela kryputrymmet som är 300 högt, som ekofibret ligger i?

Och vad reglar man enklast med för att nå 300 högt. Låter juh som dyrt virke.
 
Ekofiber ser ut som "smulat/rivet" tidningspapper blandat med Borsalt. Eftersom det är det;)

Säg att tussarna är stora som ärtor kanske???

Du kan läsa massor på www.ekofiber.se

Du behöver ingen "låda" heller, det kan gå ända ut till väggen.

Och om du skall regla 300, är väl en korslagd stomme att föredra??

145 på 170 eller så.
 
Tackar för tipsen. Jag tittade på ekofibers hemsida men hittade ingen återförsäljare i skåne. Någon som känner till någon?
 
Ang. återförsäljare, varför inte fråga Ekofiber?

Att lägga isolering ovanpå ett golv (man kan anta att under golvet ligger vanlig isolering av spån eller liknande?) kanske inte ger den effekt man tänkt sig om det är en luftspalt mellan golvet och underliggande isolering där kalluft rör sig fritt.
Är det däremot ett öppet bjälklag där "golvet" egentligen är trossbotten passar det att blåsa in lösull av cellulosa eftersom du förmodligen inte har diffussionsspärr under. Vindtäta med lämplig papp först.
Var sedan vaksam över vad som händer på vinden beträffande ev. mögelpåväxt pga den sänkta temperaturen
 
ABIS i stockholm sprutar Ekofiber. Ring Ekofiber så lär du få massor med info om återförsäljare, teknik osv.
 
Tack alla!

Det kommer snart en kille från ett företag i skåne som säljer ekofiber hem till mig och tittar. -
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.