Hej!

Jag skall bygga en lekstuga till dottern och måste köpa en ny handsåg. Har tidigare bara använt mig av fogsvans vid altan bygge mm och tycker det kan vara svårt att få det riktigt snyggt. Hittade en tråd rörande japanska sågar och läser man i tråden verkar det som om de japanska sågarna är överlägsna en vanlig fogsvans. Men jag fattade aldrig riktigt om en japansk såg är till för fin-snickeri typ tavelramar, lister mm eller kan man ha den att kapa reglar (45*70) och fasadpanel mm.

Så min fråga blir då: -Skulle mitt sågande bli bättre och lättera med en japansk såg då jag skall bygga lekstugan eller ska jag köpa en ny fogsvans...


Alla kommentarer och tipps är varmt välkomna / Joakim
 
Du ska ju såklart köpa en såg med motor ;)
 
köp en riktig handklinga :)
 
Användningen av japansågar är nog lite kulturellt betingad. I Sverige används japansågen huvudsakligen för finsnickeri, men i tex USA så vet jag att den har börjat bli populär bland byggare som tex springer på tak och kapar läkt, då den är så lätt att bära med sig (betydligt mindre än fogsvansen).

Och japansågar är generellt sett bra, och de som finns till salu i Sverige brukar vara av hög kvalitet.

Jag har en Bahco PC-12-14-PS (sök med den beteckningen på google bilder så ser du hur den ser ut) som har ett handtag ungefär som en vnalig fogsvans. Den skär snabbt, har tunnt blad, liten "kerf" - dvs tänder sticker inte ut så långt åt sidorna - sågsnitter blir smalt, och funkar mycket fint till att såga av exemeplvis en uppskruvad regel helt tight med en annan regel. Sågsnitter blir mycket fina, och den är lätt att såga rakt med. Och att såga av 45x70 är inga problem alls. Dock är tänderna ömtåliga, och man bör naturligtvis inte såga smutsiga bräder etc med den.

Så ja - rätt sorts japansåg (med så stora tänder du kan få tag på) kommer att funka fint till ditt bygge.

Men - en bra fogsvans borde funka minst lika bra. Köp en bra fogsvans (Bahco Superior XT 2600 eller 3090 menar jag då - köp inget billigare - det är milsvidd skillnad på fogsvansar) och såga i en halv dag - kan du inte få det rakt och snyggt då så är det nog inte lönt att försöka med en japansåg heller...;)
 
Ja igentligen vill jag köpa en gering/kapsåg... men det verkar bli så dyrt, å en cirkelsåg som duger har jag redan.
 
Första gången jag såg en Japansåg var på Åsele-mässan för många år sedan. (Närmare 15 år). En man stod och demonstrerade den och jag tyckte det var det knäppaste jag sett. En stekspade med jack som dessutom inte verkade ha någon styrsel. Gick att böja bara man tittade på den. Blev erbjuden att prova med avböjde. Min lille son var mera nyfiken och provade. Vill minnas han var i 5-års åldern. Jag förundrades över hur lätt det verkade vara när han sågade så jag var tvungen att testa. Från den minuten var jag frälst. Det är inga problem att kapa fasadbräder eller 45x95. Ett perfekt snitt, inte sönderrivet som det kan bli med en fogsvans. En viss teknik bevövs, eller skall vi säga lite vana, för att behärska denna såg till fullo. Det finns olika modeller men jag tycker bäst om den som har tänder på båda långsidorna. Den kan man såga tappar med lekande lätt in i ändträt. Även mycket bra när man lägger nytt golv och vill kapa fodren utan att ta loss dem. Bara att lägga på golvet och såga. En vanlig fogsvans repar då golvet eftersom tänderna spretar åt alla håll.
 
Daniel_N tack för den länken, vilket super tipps tackar =)
Du sparade mig precis en massa surt förvärvda föräldrapenings-slantar...
 
Köp en listen japansåg å låt barnen vara med och såga.

De är mycket lättare att använda för barnen, med!
Jag sågade i går kväl igenom en 195*45 a tryckt med mina barns såg, gick hur bra som hellst.
WHY i hela fridens namn?, jo jag kom inte åt med något annat.
 
coss skrev:
Köp en listen japansåg å låt barnen vara med och såga.

De är mycket lättare att använda för barnen, med!
Jag sågade i går kväl igenom en 195*45 a tryckt med mina barns såg, gick hur bra som hellst.
WHY i hela fridens namn?, jo jag kom inte åt med något annat.
Bästa tipset hitills! Se dock till att köpa en riktig, vass, fast lite såg. Har sett en del verktyg för barn, sågar tex, som är så otroligt dåliga att jag inte skulle ha klarat av att såga med dem själv - inte så kul att snickra då.
 
  • Gilla
JimiAppendix
  • Laddar…
Jag har helt gått över till japansåg vad det gäller handsågar. Tycker de är mycket bättre. Fogsvansen kommer bara fram om det är något som riskerar att skada den ganska ömtåliga japansågen, spik eller grus på brädan eller så.
 
Hej.
Jag har köpt en Japansåg från Clas Ohlson, märket är Gyokucho och tillexempel Samuraicarpenter.com (som också finns på youtube) pratar sig varm om den sågen. Ska testköra den :)
 
Min japansåg fungerar ännu bra efter att jag råkade såg av en spik med den. Så inte är dom så ömtåliga.
 
Den största skillnaden är ju att en Japansåg har ett mycket tunnare blad och därför "glider" lättare genom. Jag tycker att det fungerar bra på torrt virke men att såga t.ex. blöt trall med en Japansåg går inte något vidare... Däremot är ju fördelen att den sågar plast fint som bara den och t.ex. avloppsrör!

Den här har jag och den har jag misshandlat rätt rejält: http://www.clasohlson.com/se/Urtagssåg-Gyokucho-Razorsaw/30-7169
Sågat hål i gipsskivor, träffat skruvar, "sågat" bort plastmatta mot betong, etc. Det går att byta blad på den och det lär nog vara dags kanske... Den fungerar fint för att trimma träd och kapa sly också! :)

Vill man ha handtag så finns denna, t.ex.: http://www.bauhaus.se/japansag-pc-11-19-ps-bacho.html

Jag tycker dock att det fungerar bra med "Pinne" och det gör också att man kommer åt lite längre bort...
 
Har också blivit frälst på japansåg, håller med om alla fördelar.
Enda nackdelen är att börjar man lite snett så är det svårt att räta upp och det är i sågens natur med mycket liten skränkning på tänderna

Kapar mycket kabelkanaler, förr med bågfil blev det fransigt, japansågen ger helt släta snitt.

Har ClasO sågen

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.