Gräsklipparen, trimmern, paddan, häcksaxen. Sambon orkar inte dra igång dem! Jag får alltid göra jobbet, och hon lyckas ibland när den är varmkörd. Även om hon har styrkan som en genomsnittlig kvinna i trettioårsåldern så går det inte.

Nu köpte jag en eldriven trimmer när den gamla kassa nästan gav upp. Vill även ha en elklippare, även om jag har två bensindrivna. Likaså häcksaxen.

Har ni liknande problem, eller kan kvinnorna här dra igång maskinerna? Tips på bra el/batterimaskiner och vilka ska undvikas?
 
KristinaRT
Gräsklippare, häcksax och trimmer - alla elektriska och inget problem att hantera.
Har ingen padda, eller något annat bensindrivet och skulle aldrig komma på tanken att skaffa det för 700 kvm tomt......
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Härligt! Batter eller kabel till häcksaxen?
 
Stihl har ju easy2start.
Riktigt fiffig lösning.
 
Gräsklippare finns med elstart, hur det är med häcksax och trimmer låter jag vara osagt.

Protte
 
Ryobi har elstart på årets trimmer och gräsklippare. Kallas EasySart.
Batteristarten säljs som extra tillbehör
 
KristinaRT
Hammarfall skrev:
Härligt! Batter eller kabel till häcksaxen?
Kabel/sladd till allt.
Man får vara lite försiktig ibland men å andra sidan väger apparaterna inte mycket, vilket är en klar fördel!
Kan tillägga att det oftast är jag som klipper både gräs och häckar......
 
Redigerat:
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Känner igen den där problematiken och köpte därför en Honda gräsklippare häromåret, som det stod "easy start" eller om det var "quick start" på....men inte hjälpte det, fortfarande är det jag som får klippa gräset :(
 
V
Hondan tycker jag är riktigt fin o lätt o starta! Skulle däremot aldrig låta frugan köra den, då ska hon väl grilla snart också.... 😉
 
  • Gilla
kolven87 och 1 till
  • Laddar…
Problemet är nog inte oförmåga utan snarare att vi är olika tjurskalliga här hemma. På ett par motorer (gräsklippare och båtmotor) löper linan lätt och motorn startar oftast på första eller andra draget. Gemensamt för dessa är också att det går bra att ta spjärn med benet och dra med hela kroppen, så att säga.

Skulle det av någon anledning kärva kan jag uppleva att sambon ger upp rätt fort eftersom jag ändå finns i närheten och gärna antar utmaningen. Har bland annat stått och surdragit en snöskoter i 15 minuter senaste vintern innan den till slut hoppade igång, det skulle hon aldrig göra annat än i nödfall.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
engs
Har en sladd-häcksax, Stihl, tror det är en HSE 52. Tycker den fungerar bra, men har inte använt en bensindriven på väldigt länge, kanske man skulle tycka den är slö om man är van vid en sådan. Jämför svärdslängd och max grovlek på grenar den klarar (mot din befintliga) så bör man väl få en humm om den räcker till.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Har en klippo excellent sh (gräsklippare) som jag kör utan problem (är tjej). Är så nöjd med den att jag sällan låter sambon klippa gräset!
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Chaly
Känner igen problemet men tror inte att det handlar om brist på fysisk styrka. Morsan lyckas alltid få igång sura gamla gräsklippare, motorsågar eller vad det nu än är hon behöver ha igång. Hon är inte större eller starkare än genomsnittet. Tror det mer handlar om teknik och envishet.
Min fru saknar båda (gällande att få igång maskiner) men hondagräsklipparen fixar han utan problem.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Elverktyg alla gånger om det är möjligt..

Inga avgaser
Inga ständiga turer till macken för att köpa bränsle
Ingen tomgång
Mindre vibrationer

Ser fram emot att batteritekniken blir bättre så man kan köra batteriverktyg betydligt längre än idag.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Jag tror din fru har kommit på ett bra sätt att slippa.
 
  • Gilla
Enk Projektet och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.