Hej!

För lite drygt ett år sedan köpte vi en sommarstuga. Ganska snart efter köpet såg vi att framsidan av stugan lutar lite väl mycket för att det ska kännas bra. På bilden lutar väggen “åt vänster” dvs toppen av de vita reglarna är förskjutna till vänster jämfört med botten på reglarna. Vi har mätt med vattenpass längs de vita reglarna och lutningen är 2.3 cm per meter på regeln till höger och 1 cm per meter på regeln till vänster. Under huset finns fyra rader med plintar. I varje rad finns tre plintar bortsett från raden vid framsidan där fundamentet till skorstenen står istället för mittenplinten.

Golvet och ovandelen av fönsterkarmarna är vågräta så det känns inte troligt att lutningen på väggen har uppstått pga att en eller flera plintar har sjunkit ned i marken. Väggen på andra sidan av stugan (syns inte på bilden) lutar inte.

Vi vet att någon form av renovering av murstocken gjordes för 4-5 år sedan. Vi vet dock inte hur omfattande renoveringen var. Murstocken lutar också.

Vad kan vi göra för att inte väggen ska börja luta än mer och till slut rasa ihop? Eftersom det är så stora fönsterpartier på väggen känns det svårt att sätta upp snedsträvor eller spikband för att hålla emot sidokrafterna.

Någon som kan ha en aning om varför väggen har börjat luta?

Mvh,
Fredrik


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske en gammal sättning som stannat? Finns sprickor inne på taklister tapeter osv? Går dörrar, fönster lätt att öppna?
 
Tack för svar öringen!

Om det är en sättning, gammal eller ny, så borde väl golvet inte vara i våg?

Sprickor finns runt dörrar och fönster. Dom går att öppna, men för att öppna fönstrena måste man ta i en hel del. Både fönster och dörrar har dock fasats av i överkant men rasp eller dylikt, på vissa ställen är ca 1 cm borttaget. Utan den ändringen skulle det definitivt inte gå att öppna dem.
 
Golvet kanske inte hänger ihop med väggarna...
 
Tittar man på de tre fönstrena till höger så ser man ju tydligt att huset "kalvar" åt vänster. Konstigt att detta uppstår när panel mm är på plats, kan det vara från byggtiden?
 
öringen skrev:
Golvet kanske inte hänger ihop med väggarna...
Jag är inte säker på att förstår dig rätt. Menar du att väggen kanske är byggd på några plintar som inte bär upp golvet och att en eller flera av dessa plintar har sjunkit ned?
 
Larsa skrev:
Tittar man på de tre fönstrena till höger så ser man ju tydligt att huset "kalvar" åt vänster. Konstigt att detta uppstår när panel mm är på plats, kan det vara från byggtiden?
Jag har svårt att tro att det är från byggtiden eftersom fönster och dörrar har fasats av i överkant av någon tidigare ägare. Utan den operationen skulle de inte gå att öppna. På insidan finns det också ganska stora sprickor i foder runt dörrar och fönster.
 
Ja.
 
öringen skrev:
Ja.
Intressant teori, men den aktuella väggen vilar på samma plintar som golvet i den delen av huset (så vitt jag kan se och förstå konstruktionen). Om väggen lutar borde väl också över- och underdel av fönsterkarmarna luta men det gör dom inte.

Klurigt.
 
Det verkar ju som att överdelen av huset verkar röra sig åt vänster. Ligger vinden på från det hållet?
 
pelpet skrev:
Det verkar ju som att överdelen av huset verkar röra sig åt vänster. Ligger vinden på från det hållet?
Japp, så är det. Vinden kommer mestadels från det hållet.
 
Det låter som att huset skulle ha behövt stadgas upp bättre för att klara vindlasten. Det kan tänkas att man har missat att sätta hålband eller snedsträvor när man byggde huset.

Ska ni göra om något rum på insidan? Då kanske ni kan öppna upp väggen och sätta en snedsträva, eller skiva på väggen mot baksidan med ett extra lager OSB. I utrymmet mellan fönstren på framsidan så kanske det går att sätta in en snedsträva i väggen. Men det är en lite jobb att fixa det. Man får plocka ner panelen, öppna väggen, dra ut isoleringen, sätta in en snedsträva och bygga ihop. Kanske går det att rikta upp huset lite före också? Det ligger utanför mig kompetens att avgöra. Det brukar dock räcka med några få snedsträvor för att kraftigt öka stabiliteten på en byggnad.
 
Pelpet: Jag skulle inte alls bli förvånad om det inte finns några hålband eller snedsträvor i väggarna. På insidan finns en vägg som är parallel med väggen på bilden med alla fönster. Det bör gå att modifiera den väggen på det sätt du skriver.

Tanken på snedsträvor i det svarta partiet mellan fönstrena i väggen på bilden har slagit mig också. Jag har dock varit orolig för att utrymmet är för litet för att snedsträvorna ska få önskad effekt. Finns det några riktlinjer eller liknande man kan använda sig av i sådana här lägen?

Tusen tack för hjälpen!
 
Hur ser baksidan av huset ut, samma problem?
Om det är denna gavel som är problemet kan kanske ett kryss på vinden (om det finns en) hjälpa. Men då hänger det på att övriga tre väggar är stabila.
 
Vad står plintarna på? Lera? Berg? Silt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.