B
Det står ju ganska tydligt. Extra spännen och egna anordningar riskerar att ändra hur stolens bälte sitter mot kroppen och försämra funktionen eller introducera nya faror. Tillverkarna testar ju bara stolarna använda på tänkt sätt. Om en stol däremot har bröstspänne som medföljer får man rimligen använda det förstås.
 
tommib
Det jag kan tänka mig är att ytan minskar och därmed ökar tryckkraften från bältet vid en olycka. Skriv till NTF och fråga dem.
 
B
Nja. Det håller ju bara bältena på plats, vanligt i USA, och fungerar bra. Ser inga faktiska orsaker till varför det skulle inverka negativt... Bara för de skriver så betyder ju inte att det stämmer... Vad underbygger detta? Någon som vet?
 
tommib
Som sagt, skriv till NTF och fråga. Sen undrar jag hur du spänner fast dina barn egentligen? När mina sitter i sina stolar så har de ingen möjlighet att tråckla ur några armar eftersom de sitter tight. Kan det vara det som är grejen tro? Att bältet ska sitta så tight att det inte går att få ut några armar och att det där bröstspännet lurar en att dra åt för löst?
 
KristinaRT
Nu spekulerar jag, men den största skillnaden mellan Sverige och USA är att man i USA vänder barnen framåt från att de är spädisar, kanske har detta något med saken att göra? Kan tänka mig att om ett barn kastas framåt vid en krock (som det blir om barnet åker framvänt), finns en liten risk att bältet/axelremmarna "delas" och axlarna trycks bakåt medan bröstet kastas framåt. Då kan säkert ett spänne över bröstet hjälpa till och förhindra detta. Ungefär som att ett bröstspänne på en ryggsäck hjälper till att bibehålla rätt position på säcken när man bär tungt eller länge. Men eftersom vi har en något bättre syn på barns transport i bil i Sverige finns det inget behov av bröstspänne. Jag tvivlar starkt på att syftet med spännet i USA är att förhindra att barnet ålar sig ur selen - även i USA ska barn vara FASTspännda vid bilresor, om än på fel hål....

Annars håller jag med tommib, ett barn som är korrekt fastspännt i en lagom stor stol ska inte kunna ta sig loss. Det är hela poängen med selen.
 
B
Stolen är ok, och inte för liten än, men även om man spänner hårt så kan sonen åla ur... Han är väldigt driftig...

I USA åker man bakåt också....
 
KristinaRT
Det är ovanligt med bakåtvänt i USA, varför begriper jag inte, men det är lika illa i Australien.

Funderade vidare på NTFs svar, och det är klart att om man adderar ett spänne kommer kraften vid en evt kock fördelas annorlunda jämfört med vad hur det ska vara och i värsta fall belastas barnets torso på ett sätt som kan vara skadligt. Att ett spänne bara sitter där kanske är sant i ett normalläge, men vid en evt olycka ska stolen och därmed remmarna ta upp krafter på ett speciellt sätt för att vara säkra. Remmar och spännen ändrar detta och kan i värsta fall orsaka mer skada...

Hur gammal är din son? De flesta barn som är stora nog att lyckas åla sig ur kan också fås att förstå att bilen inte rullar en meter förrän barnet sitter ordentligt. Eller att besöket på djurparken, zoo etc inte händer om inte barnet sitter ordentligt. Barn är smarta, i västa fall visa en film av en krockdocka i en stol vid en krock så han visuellt ser vad som händer vid en krock.
Att börja manipulera med spännen är en riskabel väg att gå......
 
  • Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
Svärmor var svår att få att förstå att bilen inte går om hon inte har bälte, men ungarna lyssnar på det. Så även grannflickan, som enligt hennes föräldrar vägrade ha bälte.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Kan intyga att vissa barn ålar sig ur bältet hur man än gör, och lyssnar inte....

När mina vår små (ca 15 år sedan) fanns det en plastraket att köpa som var godkänd och som höll bältet på plats över bröstet. Jättebra! Jag förstår inte hur den kan ändra på förutsättningarna för hur bältet fungerar vid en krock och om alternativet är ett barn utan bälte så....
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Plastraket? Denna telefon..... En plastsak menar jag.
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
engs
Asson skrev:
Jag förstår inte hur den kan ändra på förutsättningarna för hur bältet fungerar vid en krock och om alternativet är ett barn utan bälte så....
Misstänker att det är ett av många fall där man vill friskriva sig från alla eventualiteter. Är det inte testat och godkänt så avråder man på rutin.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
KristinaRT
Det är ganska lätt att tänka sig att ett spänne värs över axlremmarna på en bilbarnstol påverkar hur remmarna rör sig vid en evt krock. Och att detta i sin tur påverkar individn som sitter i stolen.

Tänk en ryggsäck med bröstspänne mellan axelbanden: om ryggsäcken är tom känner man knappt varken banden eller spännet. Om man lastar något tungt i den kommer man känna både band och spänne, tyngen får ryggsäcken att hänga på ett annat sätt, en hel del av tyngden omfördelas och andra delar av band och spänne belastas.

Om ett bröstspänne hade ökat krocksäkerheten hade det funnits på varenda bilbarnstol - utan tvekan. Vi är fruktansvärt säkerhetsmedvetna i Sverige och betalar gladelien mer för ökad säkerhet. Tror ni verkligen att tillverkarna skulle utnyttja detta om de kunde???
 
KristinaRT
Å andra sidan illustrerar den ganska väl problemet med bröstspänne och vad som de facto finns innanför det ganska stora ochbhprda spännet; vitala organ såsom hjärta och lungor....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.