Skall bygga mitt garage NU (lite sent jag vet men men ..)
Har möjlighet att köpa lite olika regel dimensioner till olika priser och jag undrar vilket som är att föredra:

45x95 (hyvlat), 7,50 kr/lpm
45x120 (hyvlat), 16 kr/lpm
50x125 (ohyvlat, direkt från sågverk), 1500 kr/kubik

Givetvis om man kollar strikt på priset så är det 45x95 som gäller. Men räcker denna dimensionen? Förutsättningarna är att garaget är 3,63x9,93 m, skall vara kallgarage (skall dock lägga något lager med isolering), sadeltak.
Finns det någon nackdel med att köpa ohyvlat direkt från sågverk?

Vilket tycker ni att man bör välja? Räknar med att ca. 250-300 lpm kommer det att gå åt.
 
G
Jag köpte ohyvlat 2"x 6" (50x150)direkt från ett sågverk.Det betyder att jag får in 145 matta i regeln.
Nackdelen med ohyvlat är stickorna men handskar finns ju.
Fördelen är priset.
Ända gången jag förbannat ohyvlat var när jag köpte bonnsågat.Huva.Alldrig mer.
 
GR B skrev:
Jag köpte ohyvlat 2"x 6" (50x150)direkt från ett sågverk.Det betyder att jag får in 145 matta i regeln.
Nackdelen med ohyvlat är stickorna men handskar finns ju.
Fördelen är priset.
Ända gången jag förbannat ohyvlat var när jag köpte bonnsågat.Huva.Alldrig mer.
Hej GR B!
Du har möjligtvis inga bilder av ditt garage du kan dela med dig av? Om du vill så kan du PMa mig!
Tack!
 
G
Hej Har inte börjat med garaget.Sjukdom stoppade mig temporärt.Dock så samlar jag på mig en massa delar.
Bla köpte jag 2"x 6" 480 m + 1000 m panel Summa 5000:- + transportkostnaderna 600:-.Köpte en massa nya lysrör 1200 långa till kanonpris.149:-/st.
Letar nu efter takplåt .Har hittat för 70:- 0,5 mm.Byggmax har men tror att den är 0,4 mm.Lite tunt.Har det på carporten och det vart buckligt och ändå väger jag inte mer en 75 kg.
Isolering köper du billigt på Cheapy,om du har det i närheten.Lågt lamndavärde,lägre en Byggmaxisolering(men inte lika lågt som glocalnet).Rocksull.
Även så har dom bra priser på gips.
Kollade med Hedins Bygg o trä om armeringsmattor.Huva över 500:- st.Hittade exact likadana för 231:-.Jäkla skillnad.
Så som du ser.Vill man så kan man spara tusenlappar på material.
Lycka till med garaget.

 
om du skall bygga ett så förhållandevis litet garage och dessutom inte varmbonat så räcker 95*45 väl om du spikar liggande 45*45 på utsidan och sedan vindskydd och en 12*45 bräda för luftspalt på de liggande 45*45 och sist panel.
Eftersom du bygger kallgarage så kanske du inte vill ha ngn skiva på insidan, men annars så blir ju garaget betydligt stadigare om du skruvar gips/spån skiva på insidan av reglarna.
 
dwedin skrev:
om du skall bygga ett så förhållandevis litet garage och dessutom inte varmbonat så räcker 95*45 väl om du spikar liggande 45*45 på utsidan och sedan vindskydd och en 12*45 bräda för luftspalt på de liggande 45*45 och sist panel.
Eftersom du bygger kallgarage så kanske du inte vill ha ngn skiva på insidan, men annars så blir ju garaget betydligt stadigare om du skruvar gips/spån skiva på insidan av reglarna.
Hej dwedin!
Är inte riktigt 100 med på vad du menar? Varför skall jag spika en 12*45 till? Räcker inte 45*45 och sedan panelen på det? Om jag skall ha utegips också, var spikar jag då denna? Syllen, skall den ligga kant i kant med leca blocken eller skall lägga in den lite på blocken? Du har möjligtvis ingen bild som förklarar bättre?
 
Som dwedin skriver
Du ska ha antingen vindskydd eller gips utanpå liggande 45*45.
Därefter en spikläkt, typ 12*45, ovanpå 45*45.
Detta för att få en fuktsäkrande luftspalt mellan vindskydd/gips och panel.

Eller kan man göra som följer??
Vindskydd/gips direkt på stommen och liggande typ 21*70 (spikläkt) utanpå detta för luftspalt i och med att det är ett kallgarage?
 
GR B skrev:
Jag köpte ohyvlat 2"x 6" (50x150)direkt från ett sågverk.Det betyder att jag får in 145 matta i regeln.
Nackdelen med ohyvlat är stickorna men handskar finns ju.
Fördelen är priset.
Ända gången jag förbannat ohyvlat var när jag köpte bonnsågat.Huva.Alldrig mer.
Vad menar du med bonnsågat? Jag köper direkt från en stort sågverk, är det bonnsågat?
 
G
Hej.Bonnsågat är när någon bonde har sågat virket.Den bonden jag köpte av visste väl inte vad presisionssågning är.
Skall slå på 1-2 mm.Hans slog på flera centimeter.Bönder skall hålla sig till jordbruk.
Allt annat har jag köpt från ett sågverk.
 
GR B skrev:
Bönder skall hålla sig till jordbruk.

Så ja, nu ska vi väl inte dra alla över en kam va?  >:(
Förmodligen får du väl va du betalar för  ;)
 
G
Inte var det billigt.Gick på rekomendationer av en gubbe som köpt där tidigare.
Klart använder man gamla slitna grejjor så blir resultatet därefter.
 
Hampe skrev:
Som dwedin skriver
Du ska ha antingen vindskydd eller gips utanpå liggande 45*45.
Därefter en spikläkt, typ 12*45, ovanpå 45*45.
Detta för att få en fuktsäkrande luftspalt mellan vindskydd/gips och panel.

Eller kan man göra som följer??
Vindskydd/gips direkt på stommen och liggande typ 21*70 (spikläkt) utanpå detta för luftspalt i och med att det är ett kallgarage?
Vilket av dessa 2 alternativ är att föredra:

Alt 1:
NR314.jpg

Alt 2:
NR304.jpg

Det ljusgrå, skall det vara:

A:
image1ta0.png

eller

B:
image2hf1.png
 
Jag rekommenderar alternativ 2 och att du använder en vindduk typ paroc 8448 eller dylikt.

Det var vad "min" byggare rådde mig till när jag byggde förrådet och det blev bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.