Hej på er,
Som rubriken antyder skall jag bygga ett hus i Moskva. Planen är ett leca hus. Vanligt i Ryssland är ett hus i 400mm Leca block och ingen isolering. Jag har tänkt 200mm Leca ( 5Mpa) och 150 PIR paneler, den kombination bör ge ett U värde p 0,12.

Men till min fundering, jag liter inte mycket på ryska konstruktörer, tex. efter 30 min på google hade jag mer kunskab om ventilationsystem än en "expert" vi pratade med.
Huset är planerat i 2 plan med platt tak, mellan de 2 plan gjutet betong golv, somt gjutet betong lock på kåken..
Kommer 200mm massiv Leca klara vikten?
Mch Peter
 
Har ni en hjärtvägg så är det den som tar den stora tyngden och då bör ytterväggarna inte vara nåt problem.

Vi har byggt liknande. I princip det enda momenten vi lämnat bort i bygget var just konstruktionsberäkningarna. Det är inte nåt man ska chansa med!
Ivarjefall, så behövde vår nedre hjärtvägg vara 250mm 4MPa (medan den övre som bara bär ett bjälklag är 200mm). Öppningarna i hjärtväggarna behövde också förstärkas med stålbalkar och stålpelare.
 
Jag förstår att konstruktionsberäkningerna är något som ett proffs måste göra, det som jag behöver är tillräcklig med kunskab till att avgöra om jag verkligen pratar med ett proffs.

Hjärtväggar av betong borde kunde klara det mesta givetvis..
Huset som min fru och jag kiker på är detta..
http://www.kampa.de/fertighaus-viel...ach-hausdetail/fertighaus/locarno/?no_cache=1

Vi vet om att fönsterna kommer gå på 500'000 rubel, men det är en detalj, vi kommer ha en bra vy..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.