Jag köpte lite Liguster i "färdig häck" på 125-150 cm. Den är ju förvisso 125-150 cm men de allra flesta plantorna har bara två eller tre grenar och de har blad endast högst upp så 70-80 cm närmast marken är ju bara pinnar... :(
Leverantören har sagt att det normalt är frilandsodlade plantor de säljer men nu fick jag krukodlade som är lite "klenare" som han uttryckte det...

Hur får jag dem att förgrena sig, några tips?

Det är ju främst längre ner jag behöver få dem att förgrena sig eftersom jag inte har några blad där alls. Är det enda sättet att klippa ner dem till ca 20 cm i vår (2017) sen?
 
Du kommer om tio år ångra om du inte från början får dem att grena sig hela vägen från marken. Om de inte är beskurna under odlingen så att de grenar sig i vart fall var 20:e cm bör du skära ned dem till cirka 15 cm över den understa förgreningen och sedan "släppa upp" häcken cirka 15 cm varje år.

Eftersom du köpte stora plantor bör etableringen bli mycket snabbare än med små, och nästa år bör du hinna släppa upp den i två etapper.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 2 till
  • Laddar…
Så här ser de ut nu:

unnamed.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och vad som utlovades:

ligustrum-atrovirens.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behöver jag nu då ändå skära ner "pinnarna" till 15 cm känns det ju som väldigt bortkastade pengar att köpa dem 125-150 cm höga direkt... suck...
 
Man kan plantera dem i två rader. Lite förskjutna. Då bir det tätare direkt. Men också betydligt dyrare. Sedan gäller det att vattna, vattna, vattna. Åtminstone om du som vi har andra träd i närheten.
 
Hmm... ja, jag kanske får fundera på att ta några till men då kanske det räcker med 40-60 cm höga att ställa mellan...?
Inte några andra träd, de står i en stor låda (leca) tillsammans med några rosor och har automatisk bevattning plus att jag vattnar manuellt också nu när det är så varmt två-tre gånger per dag.
 
Hur tätt har du planterat dem? De ser ju onekligen lite klena och stressade ut (visst har de tappat blad?), men jag har fått erfara att liguster har en enorm tillväxtpotential. Vi har planterat tre typer av liguster på vår baksida. Den som har blivit finast är de som var på barrot, men egentligen går det idag inte att se skillnad på dem.

Vi anlitade en trädgårdsfirma som skulle sätta ligusterhäckar åt oss enligt en ritning han fick. Han kom med små torra pinnar som jag var helt övertygad om var döda, plantor på barrot. Vi avbröt jobbet med honom och skickade hem honom igen, men några av de torra pinnarna lämnade han kvar. Vi planterade dem på vinst och förlust som ett litet V vid poolen. De tog sig väldigt snabbt och är idag en fin häck, men det tog väl en fem år innan den var uppväxt.

Liguster nr två var plantor som de du har satt, bara höga pinnar. Dina ser möjligtvis klenare ut än de vi hade, det är svårt att avgöra på bilden du har, den är lite för nära för att man ska se. Våra etablerade sig i alla fall väldigt snabbt och blev täta och fina inom ett år.

Liguster nr 3 var också uppväxta, vi hade beställt samma som de förra, men det som kom hit var buskar. Det funkade att klippa och forma om dem, men jag upplevde det som att det var svårare att få den tät och jämn än vad det hade varit med liguster nr 2.

Återkommer med bild på hur de tre varianterna ser ut idag.

Summering: Jag tror att det ordnar sig förutsatt att du har satt dem tillräckligt tätt. Ev. hade jag grävt upp dem och satt tätare bara.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid poolen ser du det som bara var torra pinnar som tog ca 5 år att bli hög. Till höger ser du det som var buskar, svåra att forma.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Längst bak är häcken som var ungefär som din när den planterades.
 
  • Gilla
Tulipanaros
  • Laddar…
Ja-a, din häck var det då verkligen inget fel på... :)

Jag har planterat ca. 30-35 cm mellan varje planta.
Kanske jag bara får vänta och se då. Leverantören sa också att det kommer att bli en ståtlig häck men just nu ser det rätt ynkligt ut...
 
  • Gilla
bonnier
  • Laddar…
anders07 skrev:
Så här ser de ut nu:

[bild]

Och vad som utlovades:

[bild]

Behöver jag nu då ändå skära ner "pinnarna" till 15 cm känns det ju som väldigt bortkastade pengar att köpa dem 125-150 cm höga direkt... suck...
Nejdå, buskar av den åldern skickar ut nya skott på uppemot metern på en säsong. Det är mycket snabbare än om man köper småpinnar, som brukar behöva flera år innan de kommer igång ordentligt.
 
Tyvärr måste man vänta lite före den tar fart. Men då...
 
hsd
Jag har en ligusterhäck, vildvuxen ,fick reda på vad det var för ett par år sen
Trädgårdsmästaren på plantskolan skrattade å sa att de ska klippas tre gånger om året, såde växer fort
 
  • Gilla
deQuercus
  • Laddar…
Stoppa avklippta grenar i vatten och efter att det kommit nya rottrådar kan du plantera dessa mellan de köpta plantorna, för att få en ännu tätare häck.
 
anders07 skrev:
Ja-a, din häck var det då verkligen inget fel på... :)

Jag har planterat ca. 30-35 cm mellan varje planta.
Kanske jag bara får vänta och se då. Leverantören sa också att det kommer att bli en ståtlig häck men just nu ser det rätt ynkligt ut...
Vi satte vår med det avståndet också. Det kommer att komma nya skott längst ner också, som du får klippa och så blir den tätare med tiden även nertill.
 
Jag var till Bauhaus idag och de hade 10-pack med 50-60cm så jag tog några och har nu planterat dem lite zig-zag med de långa pinnarna så nu är den nästan heltäckande redan med 15-20cm mellan varje planta.
 
  • Gilla
Lennerhov och 1 till
  • Laddar…
Nu får du en garanterat supertät häck :)
 
  • Gilla
wallin67 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.