Ganescha skrev:
Han sa att det inte heller är några problem att foga om i vintern idag då man blandar i nåt medel som tål skyla.
Det är ju en halvsanning. Det finns medel att blanda i bruket beroende på vilket bruk man använder och att man samtidigt använder varm vatten vid blandning. Men problemet är att underlaget inte får vara kallare än +5 vilket innebär att fasadarbete och speciellt fogning där fogen bara är en liten del av fasaden så kommer bruket att snabbt kylas ner och riskera att inte nå full styrka. För att klara det krävs intäckning av fasaden och uppvärmning så en vinterfogning skulle jag aldrig göra.

Och än en gång ta in fler anbud och som minimum få specat hur mycket dom avser kratsa eller fräsa ur fogarna och brukskvalitet.
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Problemet är finns ej så många aktörer. Har skickat en del mail och ringt en del men det är semester för de flesta. Ska ta tag i det igen v31 så får man hoppas på lite fler svar. Har försökt hitta lite kurser om just murning, rätt dött där också. Hade varit toppen och gått en kurs och sen gett sig på det själv. Då kan man ju ta en gavel per år eller dylikt.
 
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En offert inkommen. Vad tror Ni?
 
Som du ser så har muraren angett att det inte ingår intäckning och uppvärmning vintertid. Detta kan kosta ganska mycket pengar så var på din vakt där, en tillfällig uppvärmning med diesel kan snabbt springa till pengar.

Det viktigaste är fortfarande att få en spec på fogfräsningen och brukskvaliten så att detta är klarlagt från början. Det är inte helt ovanligt att just fogfräsningen blir en diskussionspunkt då detta är ett tidsödande jobb och i Sverige brukar vi ha 20-30 mm (helst 30) men danskarna brukar säga 15-20 mm vid omfogning.

Det skall vara samma bruk som tidigare använts, dvs när huset uppfördes. Ni bör komma överens om utseende på fog så att det blir den fogtyp som huset har idag och med samma ballast dvs hur grov yta som fogen kommer att få som färdig fog. Ta bilder och bilägg i upphandlingen.

Eftersom det är ett 50 tals hus så är det risk för att det finns armering inlagd i de horisontella fogarna och om dessa är rostiga skall dom bytas och då till rostfria vilket kommer att bli tillkommande på priset så det bör ni ha diskuterat. Om kramlor är dåliga blir det också ett tillkommande för det ingick bara en kontroll inte byte.

En annan sak som inte brukar vara det lättaste är att hitta samma tegel, det är inte bara att köra till Bauhaus och handla utan här får du börja leta på olika firmor som säljer gammalt begagnat tegel för att hitta samma sort. De bruken som fanns på 50-talet finns inte kvar så nytt går inte att få tag i. Så tänk på detta och det är också därför som muraren har skrivit in att du skall göra det själv.

Kostnadenhar jag ingen åsikt om då man inte vet så mycket om huset.
 
Redigerat:
Ja, vi har diskuterat bruket och det kalkbruk som gäller. Jag vill dock ha det så vitt som möjligt vilket han verkar ha kollat upp. Att ej göra det vintertid blir kanon för mig, ta det till våren nästa år kanske. Får man höra med honom hur det ser ut med tid. Ja, jag är lite nervös med ang. Armeringsarbetet om det kommer behövas eller ej. Stenarna har jag hittat i Skåne för en 15kr stycket.
 
K
Kolla också wc, plats för personal så att du har tillräckligt med plats att upplåta eller om du måste hyra en bod.
 
G Ganescha skrev:
[bild]

En offert inkommen. Vad tror Ni?
Hej, lät du utföra jobbet enligt offert ?
 
S
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.