Hej

Tänker renovera köket men har stött på ett problem. Det är så att i det befintliga köket så är bänkhöjden under normalhöjd så den måste höjas. Problemet är, som ni ser på bilden, fönstret. Hur skall jag kunna höja köksbänken. Enda lösningan, som jag ser det, är att byta ut fönstret.

Någon som har någon annan lösning som inte kräver fönsterbyte?

Tacksam för svar
/Magnus
 
  • kket1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan göra en "kilformad" avslutning på din bänkskiva så att den inte går ända ut till fönstret. Under den kan du sätta ett specialfixat skåp som inte är så djupt. Kanske ett öppet dito för kokböcker eller annat.
 
Det ser ut som att du hur som helst måste avsluta skåpsraderna med en öppen hylla eller passbit pga elementet (annars går lådor ej att dra ut /skåp går ej att öppna helt).
Isåfall kan man ju såga ur bänkskivan och klä in sidorna ner till fönsterbänken.

/Ingenjören

 
Eller så kan man strunta i att skåpen sticker upp en bit i fönstret och så hänger man upp en cafégardin.  Då syns det inte utifrån. ;)
 
Blommis skrev:
Eller så kan man strunta i att skåpen sticker upp en bit i fönstret och så hänger man upp en cafégardin.  Då syns det inte utifrån. ;)
[smiley=tekst-toppie.gif]

Tänk om fönstret öppnar inåt. Det ser ut så.
Ska gardinen sitta på utsidan, för säkerhets skull ??

Håller iövrigt med ingenjören.

Du kan ju sätta en sån där pinngrej ut från väggen till diskhanddukar och sånt de sista 10 centimetrarna från bänkskivan till fönstret.

Iövrigt är det trevligt med låga fönster.
 
Hej, så här skulle jag göra.
Avsluta dina bänkskåp ca 60cm från fönstret.
Sätt låga köksskåp typ fläktskåp undet föstret i hela kökets bredd, montera bänkskiva
ovanpå, släng på en dyna och/eller några kuddar och vips har du en mysig sittplats med förvaring under.

// Fia
 
RenoVera skrev:
Hej, så här skulle jag göra.
Avsluta dina bänkskåp ca 60cm från fönstret.
Sätt låga köksskåp typ fläktskåp undet föstret i hela kökets bredd, montera bänkskiva
ovanpå, släng på en dyna och/eller några kuddar och vips har du en mysig sittplats med förvaring under.

// Fia

Hej Fia

Tyvärr så sitter det ett element under fönstret.
Annars var det ett bra förslag.

Mvh
/Magnus
 
Byta fönstret låter väl som ett huvudlöst grovt sätt att lösa ett mindre problem - som att skjuta mygg med kanon. Som sigpl föreslår: sätt en öppen hylla längst in, som inte är så djup, och avsluta bänken med ett avfasat hörn. Det måste väl funka?

Enkla lösningar gillar jag! :)
 
Hej!

Jag vill pusha för sofftricket trots elementet. I alla fall om det ska vara en matplats där. Man låta skåpen som är soffan stå en bit utanför elementet. I dem kan man montera stora utdragslådor. Ryggen på soffan görs av spjälor som släpper igenom värmen från elementet. Bygg ihop det med en snygg fönsterbänk i överkanten, också den med lufthål.

Några kuddar, en liten dyna och vips är det en mysig soffa. På vinter när man behöver värmen mest kan man ju plocka bort lite kuddar.

:) Ulrica

 
Hej Magnus!
Vi valde den krångligaste vägen, men blev jättenöjda.
Så här såg det ut före.
 
  • Gammalt55_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och så här blev det efteråt.
 
  • DSCN0723_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker nog att sittbänks historien skulle fungera trots ditt element, se pinebar:s inlägg.
Vore väl trevlig att sätta sig på bänken med en tidning eller spana på grannarna när maten kokar.
Tycker att det ser ut som att ni inte har någon matplats i köket, då är det väl annu bättre att få en bekväm sittyta att vila trötta ben på?

// Fia
 
Snyggt !!
Ser inte alls ut att vara samma kök :)
Ger mej lite tröst när jag sitter mitt i vår köks renovering !
 
Mycket snyggt Guns!!

Jag ser att ni har trollat bort elementet under fönstret. Är det KickSpace ni använt? Var det svårt (gjorde ni det själv?). Blev det bra, utseendemässigt är det bra, det ser jag men effektivitetsmässigt, klarar den värma köket?

Vi ska bygga om köket och har också ett element som är på "fel ställe" och klurar just nu på hur vi ska lösa detta dilemmat (och alla andra små saker som en totalombyggnad av ett kök innebär).
 
KMH skrev:
Mycket snyggt Guns!!

Jag ser att ni har trollat bort elementet under fönstret. Är det KickSpace ni använt? Var det svårt (gjorde ni det själv?). Blev det bra, utseendemässigt är det bra, det ser jag men effektivitetsmässigt, klarar den värma köket?

Vi ska bygga om köket och har också ett element som är på "fel ställe" och klurar just nu på hur vi ska lösa detta dilemmat (och alla andra små saker som en totalombyggnad av ett kök innebär).
Ja, det är en KickSpace du ser. Det var elektrikern som fixade kopplingar och så (det får man väl inte göra själv) resten fixade maken. Som du ser på bif bild så har vi 1 stort element i själva matdelen under fönstret till höger så KickSpacen går bara igång ibland. Så vi klarar oss bra med detta.
 
  • DSCN0725.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.