Hej, är det någon här som vet något om det som kallas prickmark? Har chansen att få köpa en avstyckad del tomt av min mamma.
Vi vill gärna bebygga tomten, men på ritningen finns det prickmark på nästan hela tomten. Har hört att man inte får bygga där, vet någon vad som gäller?

Om man bygger ett hus utanför prickmarken, kan tex en altan ändå finnas på prickmarken? Får man bygga något alls på den?

 
Det går ofta att få dispens för att bygga på prickmark. Hela vårt nuvarande hus står på prickmark. Kolla med kommun och eventuella grannar.

/Olle
 
Ofta tror jag är att överdriva.

Jag skulle nog också ta reda på om det finns någon tanke med prickarna. Om det är större prickning än vad som är "vanligt". Ofta är ju 4-6 meter från gatan alltid prickat på en tomt. Om det är större områden än så, så kan det ex. vara en förberedelse för en mer eller mindre tilltänkt traffikled. Och det kanske man inte vill ha direkt utanför fasaden.
 
Man kan ju också kolla om det är okej att bygga mellan prickarna...
;)
 
Mycket av prickad mark (på västkusten) kom till under kriget. Anledningen var att man ville ha glesare bebyggelse för att hus inte skulle bli bombade.

Vilket skulle vara ett problem t ex vid fiskesamhällena som Mollösund t ex....

Kommunen utreder alltid varför marken är prickad och prickningen är därför inte ett absolut nej till byggnation. Se det som en möjlighet! ;-)
 
kyssa skrev:
Om man bygger ett hus utanför prickmarken, kan tex en altan ändå finnas på prickmarken? Får man bygga något alls på den?
Kommunen kan bevilja små avsteg från bebyggningsförbudet på prickmark.
Man kan få ha sekundärytor där som altan, carport etc.
.....men det är endast med en välvilligt inställd kommun.
Rent formellt kan de neka all bygglovspliktig byggnation på den marken.

 
Ja, dom kan neka tillstånd.

Men eftersom dom oftast inte vet varför det är prickat, så kan man be dom att genomföra en kontroll av det. Då får byggnadsnämnden ta ställning till hur det ligger till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.