6 591 läst · 39 svar
7k läst
39 svar
Arbetet tog längre tid än offererade timmar. Ska jag betala mer?
Men vad är det som är problemet som gör att kunden inte vill betala din faktura, att jobbet tog 4 timmar istället för 6 timmar eller att du vill fakturera fler timmar för bilkörning och handla prylar?Elektriker F skrev:Jag är fullt på det klara med vad jag tycker. En tagen offert är en försäkring om att man vet vad som ska betalas efter att arbetet är slutfört. I annat fall väljer man löpande räkning. Dessa saker är tyvärr inte kristallklart för en del konsumenter, trots att man skriver till kunden att besöket avser en offert med fast pris.Om arbetet tog 1,25 timmar istället för 6 skulle jag nog låta andra räkna på mina offerter.
Det är ju även klart att det slår på rotavdraget om du flyttar arbetstimmar som är man får rot för till timmar som man inte får rot för, det blir ju då även dyrare för kunden.
Här råder någon sorts tillfällig sinnesförvirring.Mikael_L skrev:
Givetvis kan man offerera ett arbete på löpande räkning. Hur ska man annars berätta för kunden att man vill utföra arbetet på löpande räkning?
Det är absolut inte någon motsats.
Elektriker F skrev:Jag är fullt på det klara med vad jag tycker. En tagen offert är en försäkring om att man vet vad som ska betalas efter att arbetet är slutfört. I annat fall väljer man löpande räkning. Dessa saker är tyvärr inte kristallklart för en del konsumenter, trots att man skriver till kunden att besöket avser en offert med fast pris.Om arbetet tog 1,25 timmar istället för 6 skulle jag nog låta andra räkna på mina offerter.
NEJ, du har tyvärr fel.
En offert, ditt prisförslag till kunden, kan för arbete (mantimmar) ha två huvudsakliga upplägg.
Antingen utför du arbetet på löpande räkning eller så levererar du arbetet till ett fast pris.I båda fallen ska du lämna en offert.
Jag är inte helt säker på att jag förstår din metod rätt, men den verkar vara att "om jag åker ut till kunden och tittar så är det för att jag lämnar ett fast pris, om jag inte tittar så är det löpande räkning som gäller". Därefter ska kunden förstå att det är fast eller löpande för du har sagt att "kommer jag ut så är det fast".
En avsevärt bättre metod är att skriva "arbetet utförs till FAST pris om X kr" eller "arbetet utförs på löpande räkning a X kr/h". Då vet alla vad som gäller.
Vad gäller din ursprungliga fråga så är jag inte riktigt säker på vad frågan är faktiskt, och eftersom det inte framgår om du sålt tjänsten till fast eller löpande räkning så vet jag inte vad jag ska tycka. Det låter som att du sagt att det ska ta 6h och det har också tagit 6h, så då är det ju bara att fakturera och se glad ut.
Redigerat:
Jag är själv hantverkare.
Det spelar ingen som helst roll hur många timmar man angivit, eller vilket materialpris man angivit i offerten.
Det enda intressant är, och ska alltid vara totalpriset.
Fasta priser är alltid ett typ av lotteri. Kunden eller hantverkaren kommer att vinna eller förlora. Har man accepterat fast pris, så får man stå för det. Det gäller båda parter.
Det spelar ingen som helst roll hur många timmar man angivit, eller vilket materialpris man angivit i offerten.
Det enda intressant är, och ska alltid vara totalpriset.
Fasta priser är alltid ett typ av lotteri. Kunden eller hantverkaren kommer att vinna eller förlora. Har man accepterat fast pris, så får man stå för det. Det gäller båda parter.
Ett märkligt uttalande. Varför är det enda intressanta totalpriset?AG A skrev:
Om man jobbar med fast pris är detta sant. Om man inte gör det är ditt påstående falskt, eller iallafall obegripligt för mig. Jag tycker det är väldigt viktigt, för båda parter, att veta vad materialet offererades till för pris samt vilken arbetskostnad som angavs.
Givetvis ska skatteverket ha arbetskostnaden, men oavsett det ska parterna vara överens om vad materialet ska kosta, det ska inte bakas in i någon totalkostnad vid löpanderäkning.
Tycker det är märkligt att dessa saker ska behöva diskuteras gång på gång på gång, det är ju oerhört grundläggande saker för den som säljer tjänst + pryl.
Tycker det är märkligt att dessa saker ska behöva diskuteras gång på gång på gång, det är ju oerhört grundläggande saker för den som säljer tjänst + pryl.
Jag funderar på om det finns några skäl till varför flertalet hantverkare väljer att över huvud taget nämna ordet "timmar" då de offererar ett arbete med fast pris? Kräver skatteverket en timangivelse samt timkostnad? Finns det timkostnadsgränser inbyggda i ROT-systemet? Som flera skriver ovan borde det räcka för skatteverket att få en summa uppdelad i material/arbete/transport.
Alla mina senaste hantverkare har gjort precis likadant. Dock har jag själv inga problem med detta eftersom jag i förekommande fall accepterat offerten i sin helhet och förstår hur det fungerar.
Tillägg: Till Elektriker F: Hela upplägget med fastpris är ju till för att alla skall känna till slutpriset. Varför krånga till det med att berätta hur många timmar du tänkt lägga ner? Det är ju som uppgjort för strul.
Alla mina senaste hantverkare har gjort precis likadant. Dock har jag själv inga problem med detta eftersom jag i förekommande fall accepterat offerten i sin helhet och förstår hur det fungerar.
Tillägg: Till Elektriker F: Hela upplägget med fastpris är ju till för att alla skall känna till slutpriset. Varför krånga till det med att berätta hur många timmar du tänkt lägga ner? Det är ju som uppgjort för strul.
Redigerat:
Och det spelar ju faktiskt ingen roll heller om den faktiska arbetstiden blev avsevärt lägre än vad offerten grundades på. Ja om det var ett fastpris då.D09 skrev: