Ska man betala enligt offert man tackat ja till om man är nöjd med arbetet?

  • Antal röster
    27
  • Omröstningen stängd .
Då anser jag att frågan är felaktigt formulerad och inte går att svara på.
"Arbetet tog längre tid än offererade timmar."
Om det är ett fast pris har du inte offererat timmar, du har offererat ett pris.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Elektriker F skrev:
Jag är fullt på det klara med vad jag tycker. En tagen offert är en försäkring om att man vet vad som ska betalas efter att arbetet är slutfört. I annat fall väljer man löpande räkning. Dessa saker är tyvärr inte kristallklart för en del konsumenter, trots att man skriver till kunden att besöket avser en offert med fast pris.Om arbetet tog 1,25 timmar istället för 6 skulle jag nog låta andra räkna på mina offerter.
Men vad är det som är problemet som gör att kunden inte vill betala din faktura, att jobbet tog 4 timmar istället för 6 timmar eller att du vill fakturera fler timmar för bilkörning och handla prylar?

Det är ju även klart att det slår på rotavdraget om du flyttar arbetstimmar som är man får rot för till timmar som man inte får rot för, det blir ju då även dyrare för kunden.
 
Mikael_L skrev:
Kan man få en offert på löpande räkning?

Är inte detta i motsatsen till varandra?
Här råder någon sorts tillfällig sinnesförvirring.

Givetvis kan man offerera ett arbete på löpande räkning. Hur ska man annars berätta för kunden att man vill utföra arbetet på löpande räkning?

Det är absolut inte någon motsats.
 
  • Gilla
Henri och 2 till
  • Laddar…
Elektriker F skrev:
Jag är fullt på det klara med vad jag tycker. En tagen offert är en försäkring om att man vet vad som ska betalas efter att arbetet är slutfört. I annat fall väljer man löpande räkning. Dessa saker är tyvärr inte kristallklart för en del konsumenter, trots att man skriver till kunden att besöket avser en offert med fast pris.Om arbetet tog 1,25 timmar istället för 6 skulle jag nog låta andra räkna på mina offerter.

NEJ, du har tyvärr fel.

En offert, ditt prisförslag till kunden, kan för arbete (mantimmar) ha två huvudsakliga upplägg.

Antingen utför du arbetet på löpande räkning eller så levererar du arbetet till ett fast pris.I båda fallen ska du lämna en offert.

Jag är inte helt säker på att jag förstår din metod rätt, men den verkar vara att "om jag åker ut till kunden och tittar så är det för att jag lämnar ett fast pris, om jag inte tittar så är det löpande räkning som gäller". Därefter ska kunden förstå att det är fast eller löpande för du har sagt att "kommer jag ut så är det fast".

En avsevärt bättre metod är att skriva "arbetet utförs till FAST pris om X kr" eller "arbetet utförs på löpande räkning a X kr/h". Då vet alla vad som gäller.

Vad gäller din ursprungliga fråga så är jag inte riktigt säker på vad frågan är faktiskt, och eftersom det inte framgår om du sålt tjänsten till fast eller löpande räkning så vet jag inte vad jag ska tycka. Det låter som att du sagt att det ska ta 6h och det har också tagit 6h, så då är det ju bara att fakturera och se glad ut.
 
Redigerat:
C
Mikael_L skrev:
Kan man få en offert på löpande räkning?
Självklart! Det är ju så man meddelar sitt timpris och övriga villkor.
 
copy cat.
 
Jag är själv hantverkare.

Det spelar ingen som helst roll hur många timmar man angivit, eller vilket materialpris man angivit i offerten.
Det enda intressant är, och ska alltid vara totalpriset.

Fasta priser är alltid ett typ av lotteri. Kunden eller hantverkaren kommer att vinna eller förlora. Har man accepterat fast pris, så får man stå för det. Det gäller båda parter.
 
AG A skrev:
Jag är själv hantverkare.

Det spelar ingen som helst roll hur många timmar man angivit, eller vilket materialpris man angivit i offerten.
Det enda intressant är, och ska alltid vara totalpriset.
.
Ett märkligt uttalande. Varför är det enda intressanta totalpriset?

Om man jobbar med fast pris är detta sant. Om man inte gör det är ditt påstående falskt, eller iallafall obegripligt för mig. Jag tycker det är väldigt viktigt, för båda parter, att veta vad materialet offererades till för pris samt vilken arbetskostnad som angavs.
 
Timmarna borde ju vara intressanta eftersom rotavdraget baseras på det, skatteverket godkänner väl inte ett totalpris?
 
Givetvis ska skatteverket ha arbetskostnaden, men oavsett det ska parterna vara överens om vad materialet ska kosta, det ska inte bakas in i någon totalkostnad vid löpanderäkning.

Tycker det är märkligt att dessa saker ska behöva diskuteras gång på gång på gång, det är ju oerhört grundläggande saker för den som säljer tjänst + pryl.
 
S
Pumba skrev:
Timmarna borde ju vara intressanta eftersom rotavdraget baseras på det, skatteverket godkänner väl inte ett totalpris?
Åtminstone hur stor arbetskostnaden är, timmar är nog ganska ointressant.
 
Jag funderar på om det finns några skäl till varför flertalet hantverkare väljer att över huvud taget nämna ordet "timmar" då de offererar ett arbete med fast pris? Kräver skatteverket en timangivelse samt timkostnad? Finns det timkostnadsgränser inbyggda i ROT-systemet? Som flera skriver ovan borde det räcka för skatteverket att få en summa uppdelad i material/arbete/transport.

Alla mina senaste hantverkare har gjort precis likadant. Dock har jag själv inga problem med detta eftersom jag i förekommande fall accepterat offerten i sin helhet och förstår hur det fungerar.

Tillägg: Till Elektriker F: Hela upplägget med fastpris är ju till för att alla skall känna till slutpriset. Varför krånga till det med att berätta hur många timmar du tänkt lägga ner? Det är ju som uppgjort för strul.
 
Redigerat:
D09
Moraliskt. Jag hade betalat.

Jag hade fått ett arbete till accepterat pris. Inget att bråka om.

Arbetet tog ju antalet timmar även om det inte gjordes på plats.
 
Enkelt svar: man ska betala enligt offert.

Löpande med tidsuppskattning får överskridas med 15%.

Det är de normala reglerna, som båda bör ha utgått ifrån. Vill någon part frångå detta så bör man ha bra skäl.
 
Mikael_L
D09 skrev:
Moraliskt. Jag hade betalat.

Jag hade fått ett arbete till accepterat pris. Inget att bråka om.

Arbetet tog ju antalet timmar även om det inte gjordes på plats.
Och det spelar ju faktiskt ingen roll heller om den faktiska arbetstiden blev avsevärt lägre än vad offerten grundades på. Ja om det var ett fastpris då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.