B
jo.. Skanova fibern till villor är reglerad, för några år sen var priset utan rabatt 128kr+moms /mån i hyra från telestation.

Det finns ju nån "telekomtjänstlag" för konsumenter, som sätter att du inte får binda någon till mer än 24 mån.

Telia själva körde hårt mot oss när vi i vår förening hade ett alternativ där man "band" sig i 5 år till superbra pris för bredband, men det fick vi ändra till att priset garanterades i 5 år, men man var bara bunden i 2 år. Blev tom uppringd av någon reporter från en branschtidning som babblade på om att det var så jädra fel, och att Telia öppen fiber, där var kunderna minsann inte bundna..

det är ju därför det inte finns några telekomtjänster som du kan binda till mer än 24 mån...

och, det som bevisar att det inte kan vara så, OM det hade varit ok att "binda" en adress till en specifk KO, hade då inte Telia Öppen fiber låst adresserna till sig i 5 år om det varit möjligt?


Bahnof får komma in i matchen och släppa detta, det är någon hos dem som blivit nervös och räknat och sagt att "vi måste säkra upp", men om de har en bra tjänst så kommer ju ingen att vilja byta från dem, eller hur?
De har ju en jättegrej här att kunna flytta adresser från Telia, men att de skulle äventyra detta med att ha dessa villkor låter inte speciellt smart... för vem "vågar" byta till dem då?

Det är nästan lite pinsamt, kanske dags att ringa Jon Karlung så han får styra upp detta..
 
Redigerat:
B
"15 a § Den som tillhandahåller elektroniska
kommunikationstjänster ska erbjuda slutanvändare att ingå
avtal med en längsta giltighetstid om 12 månader. Ett avtal
mellan en konsument och den som tillhandahåller elektroniska
kommunikationstjänster får inte ha en längre inledande
bindningstid än 24 månader.

Första stycket andra meningen ska också gälla för andra
slutanvändare som begär det. Lag (2011:590)."

http://www.riksdagen.se/sv/dokument...389-om-elektronisk-kommunikation_sfs-2003-389
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Den där är bra och känns relevant. Det rimliga är antagligen att teckna tjänsten (övergången i våra fall) och sedan ta diskussionen om det blir aktuellt att byta inom fem år. Jag har svårt att se att jag kommer vilja lämna opengiga inom fem år, men man vet ju aldrig.
 
B
Precis, som det set ut idag finns ju ingen anledning att byta tillbaka, men det är ju i händelse av att de tex blir uppköpta, och börjar missköta sig...

Ett sunt bolag som vill bli långlivade tar ju en kalkylerad risk att några byter tillbaka, men att de jobbar på att hålla den andelen nere genom att sköta sig och leverera bra kundnöjdhet. Tiden då man låste in kunder känns lite förbi...

Kruxet är att Skanova ger rabatt om de hyr fibern på 5 år... Och det är klart någon där har sagt att det måste de säkra upp, men de borde gjort det mer avancerat på hela "populationen" och inte på enskild nivå....
 
Redigerat:
B
Det gäller ju att många byter, då kommer Telia Öppen fiber vara tvingade att sänka sina priser till operatörerna för att konkurrera... Det är ju så det "bör" fungera på en bra och sund marknad.
 
Har just nu ett liknande ärende med "Svenska Stadsnät".

Skickade in intresseanmälan för ett och ett halvt år sedan.
Inte ett ljud till svar.
Men i broschyren står det att
Genom din beställning ingår du avtal med Svenska Stadsnät...
Pratade i dag med områdesansvarige (som sitter i Landskrona).
Nä, det där gäller inte bla bla bla.

Om de nu inte har fått tillräckligt många intresserade för att börja gräva tycker jag ju att de kunde meddela oss som anmält intresse/beställt.
De jobbar ju trots allt med kommunikation.

Att Svenska Stadsnät är dotterbolag till TeliaSonera kan ju vara en förklaring... :cool:
 
KnockOnWood skrev:
Har just nu ett liknande ärende med "Svenska Stadsnät".

Skickade in intresseanmälan för ett och ett halvt år sedan.
Inte ett ljud till svar.
Men i broschyren står det att

Pratade i dag med områdesansvarige (som sitter i Landskrona).
Nä, det där gäller inte bla bla bla.

Om de nu inte har fått tillräckligt många intresserade för att börja gräva tycker jag ju att de kunde meddela oss som anmält intresse/beställt.
De jobbar ju trots allt med kommunikation.

Att Svenska Stadsnät är dotterbolag till TeliaSonera kan ju vara en förklaring... :cool:
Hos oss går det i två steg, först en obindande intresseanmälan för 2 år sedan och när tillräckligt många kommit in så skickade dom ut ett avtal för några månader sedan där man skulle gå med på att betala 15-18k när dom grävt. Men för att börja gräva så behöver dom ju ett antal påskrivna avtal och skillnaden mellan att skicka intresseanmälan o att signa upp för 15k är stor hos många. Så vi sitter nu så vacker o väntar.....
 
4
Hej,

Jag och min sambo tecknade oss för kraftringen i södra skåne för ca 18k SEK.
Därefter visade det sig att på vår gata hade väldigt få anmält sitt intresse, så Kraftringen drog sig ut och ville annullera kontrakten.

Dock stod min sambo på sig och hävdade att de inte hade rätt att göra det. Ganska snabbt erbjöd sig Kraftringen att betala mellanskillnaden till vad Telias fiber kostar (ca 30k tror jag det var)
Nu är vi de enda på gatan som har fiber :)
 
  • Gilla
Drosen och 1 till
  • Laddar…
B
det stora problemet är ju att bolagen inte "vågar" bygga utan anmälningar, men görs det rätt skulle de kunna börja bygga stamnätet i gatan utan att någon har tecknat sig, och sen bara knacka på när de är utanför och erbjuda, FÖR, när de väl har byggt, kommer ingen annan bygga på samma ställe.. och i dagens läge kommer de inom något år ha tillräckligt många anslutningar....

det gäller bara att de har kapital att röra sig med under tiden, men den är snabbt tillbaka när folk börjar ansluta sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.