Hej på er!
Nu är man ute i god tid..

Vi behöver tips på virke/färg inför nästa års panelbyte då den snart har gjort sitt.
Vi tänkte samtidigt passa på att fälla in spotlights på utvalda ställen i takfoten

Huset är ett mexitegel med papptak.

Grunden är svart och takpanelen är svart/brun.
Vilket gör att huset ser ut som en GB Sandwich... (y)

Hjälp oss :)



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vad är det för sorts panelbyte ni tänkt er? Ska ni riva ner mexiteglet helt?
 
Jarlsgård skrev:
Vad är det för sorts panelbyte ni tänkt er? Ska ni riva ner mexiteglet helt?
Mexiteglet ska inte röras :)
Det är takpanelen som ska bytas ut, den svarta.
 
Säker på det? Om du slammar eller putsar huset kommer det att bli rackarns fint.
När det gäller panelen, försök få "hatten" på huset ljusare än grunden. Mörkare färger upplevs tyngre och det ser lite konstigt ut när husets tyngd ligger längst upp. Intrycket man vill få är att grunden är tung och stabil.
Är det PVC-fönster du har? De går inte måla va?
Annars kunde det varit fint med vit fasad, samt gröna fönster och grön hatt, med grönt menar jag en svagt gröngrå nyans ungefär som denna
fonster(1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lazy rick
  • Laddar…
Vad är det för färg på fogarna?
 
Ja det kanske skulle passa med ett ljusare tak..
Men hur ljust vågar man köra på?

Kanske ljusbrunt trä?

Fogarna är ljusgrå. Men vi har inga planer idag på att putsa huset. Tegel är så härligt underhållsfritt :)
 
KristinaRT
Eftersom fönstren är vita så varför inte köra vitt också på panelen? För många olika färger (tegel, fog, sockel, fönster, dörr o trappräcke är alla olika färger och nyanser) upplevs lätt som rörigt och oplanerat.
 
Om fogarna är ljusgrå så hade jag nog försökt att färgmatcha dessa Då får du ändå något som hänger ihop med teglet färgmässigt, sen kan man ju alltid måla ytterdörren i samma färg men ändå låta fönstrena förbli vita, ser inte konstigt ut i min mening :)

Gjorde själv så när vi skulle måla om ytterdörrarna och garageporten. Tog den färgen vi tyckte var lik fogarna och målade bara dörrarna, fönstrena är fortfarande vita :)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Har likadan lösning på mitt garage, plant tak med sarg (tack och lov taket belagt med Derby svetsad gummi som lär hålla läääänge) , den horisontella sidopanelen har dock sett sina bästa dar...

Jag har funderat på om det kan vara lämpligt att sätta kompositpanel där ?
 
Gjorde mitt bästa och fick ihop lite photoshop-exempel
Dessa bara i gråskala.. Vad tror ni, vilken ser bäst ut?

Fyra Photoshop-versioner av en tegelvilla med olika takfärger i gråskala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Utav de så hade jag sagt den längst ner till vänster.. möjligen hade jag haft lite lite ljusare.
 
Jag körde en efter en verklig textur jag skapat..

Tjärvitriol , en naturprodukt som ska skydda bra sägs det...
Vad tros om denna? :)

Ett enfamiljshus med nyttjat tjärvitriol på fasaden, omgivet av en grön trädgård och ett staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du får jämn nyans, absolut! Blir slutresultatet liknande bilden, nej! Ser dassigt ut :/
 
Här har vi ett riktigt foto på slutresultatet

auson_tjarvitriol_4mo.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.