KnockOnWood skrev:
Vad pratar du om?
Jag vill bara veta om någon ovälkommen/oanmäld närmar sig.
Har för övrigt varken hagelbössa eller andra vapen.


Rådjur är väldigt skygga, och beter sig nog inte som dina inbillade "galna Texasbor".
Ja dom är skygga när dom ser människor.
Men jag har ofta rådjur på tomten.
Då på sen kväll till tidig morgon.
 
Sluta med tulpaner så slipper ni nog rådjuren :)
 
KnockOnWood skrev:
Sluta med tulpaner så slipper ni nog rådjuren :)
Har inga tulpaner.😉
Men jag bor i skogen och då är det självklart med rådjur.
 
Men är det inte bara att inse att om tomten inte är tillräckligt inhängnad så finns där ingen organiserad kontroll av tillträde och då är den i princip också omöjlig att övervaka effektivt?

Oftast är ju byggnadens skal den enda tillträdesskydd vi har och då sitter vi ju där med våra dörrmagneter, fönsterlås och glaskrossdetektorer. Kanske galler också.

Men visst, den psykologiska effekten med utomhuskameror är ju uppenbar: Boven kan ju inte säkert utesluta att den blir sedd från en kamera när det börjar brytas. Och om hur man ska mota den rationelle tjuven kan man spekulera hur länge som helst och ändå komma fram till några basics: Det ska vara svårt ta sig in, lätt bli upptäckt, och lite chans få med sig något av värde.
 
Klart man ska ha ett larm om man bor enskilt! Utryckning känns överflödigt då det dom säger Max 2-10 minuter men bor man utanför så är det knappast troligt! Larm med rök kamera osv. Absolut, jävligt vettigt! Ska man ha trådlöst så är det MHz man ska titta på, 433mhz är busenkelt att störa ut. Men tror inte den alldagliga pundaren har en tjusning om hur man gör. 868mhz larm är bättre att välja i vilket fall. Man kan köpa riktigt fina paket från t ex Ebay, där man kan köpa till senare, sensorer etc om man vill för halva priset av vad larm bolagen tar här. Vill man så kan man koppla upp sig till dem med dessa larm också och betala en månadsavgift.
Jag har ett larm, nästan enbart för att ha det igång när jag och familjen är hemma. Larmar på det när jag går till sängs! Ingen ska komma in i mitt hus när min familj sover. Alla ska känna sig trygga och sova i lugn och ro. Om någon bryter ett fönster eller dörr så så vill jag bli varnad snabbt för att kunna ta tag i saken! Vad som händer då har ingen aning om, tack och lov, hoppas det förblir så.
 
Ganescha skrev:
...Om någon bryter ett fönster eller dörr så så vill jag bli varnad snabbt för att kunna ta tag i saken!...
Får jag vara oförskämd och fråga hur du då "tar tag" i saken?
Du har väl kanske 10 sekunder på dig.
Vad är planen?
 
Ja, som jag skrev, det vet jag ju inte :) lyckligtvis. Förhoppningsvis blir han/hon skrämd av sirenerna och flyr.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.