prototypen skrev:
Nej den går inte i samma spår varje gång, den mejar ned ett brett område. någon meter sådär. blir som en engelsk fotbollsplan.
Ser man "utifrån så är gräset ljusare, från andra hållet mörkare.
Från sidan där alla ser syns det inte.

Protte
Jag har en Gardena där jag har korridorbredd satt till 3 (max. är väl 9 tror jag och noll är att den kör precis på slingan) eftersom jag har en smalare korridor den annars inte kommer förbi.
Om jag verkligen vill kan jag se spår men det är inget man tänker på direkt. Nu har jag bara haft min robot i ca. två månader så hur det ser ut om något år vågar jag inte säga...
 
quick skrev:
Ts har en Gardena och där är guide ett krav. Gardenas klippare saknar radio signalen ifrån laddstationen som Husqvarnas klippare har.
Detta är helt fel. på min Gardena R160 så finns radiosignal från basstationen. Så den har tre sätt att hitta hem i denna ordningen; basstation, guide och begränsningskabel. Hur det är på de nyare vågar jag inte svara på men tveksam att Gardena/HQ tagit bort den funktionen och byggt om programvaran helt.

Ang placering och guidekabel så hade jag satt basstation på den högra kortsidan av huset, gärna i den nedre hörnan på kortsidan av huset och sedan dragit guidekabel upp mellan garage och trall. Då hittar roboten lätt och snabbt hem mha radion i basstationen när roboten är i de nedre regionerna och framsidan (?) av huset. Däruppe vid trall och garage så tar den sig hem med guiden.
 
Redigerat:
Min R160Li (köpt maj) har inte radio...
 
Den mortimer har motsvara Husqvarnas 220Ac och den har radio. Dock den nya R160 som motsvarar Hq 315 så här dom ändrat desto mer mellan modellerna och plockat bort blandat radiofunktionen.
 
quick skrev:
Den mortimer har motsvara Husqvarnas 220Ac och den har radio. Dock den nya R160 som motsvarar Hq 315 så här dom ändrat desto mer mellan modellerna och plockat bort blandat radiofunktionen.
Stämmer bra, min är den "gamle" modellen av R160 köpt maj 2014 och bygger på HQ AM220AC.
Märkligt att man väljer att ta bort radiofunktionen på de nyare modellerna, men finns säkert någon anledning bakom. Dessvärre står min på serviceverkstad sedan drygt 3 veckor tillbaka, hoppas få något svar i början av veckan. Började med att den inte gick att starta efter varit avstängd 1 dygn (fungerade finfint innan jag stängde den på strömbrytaren) men efter par timmar så startade panelen upp men istället så gnällde den på Höger krocksensor trasig.
 
Antagligen för att kunna försvara prisskillnaden. Dom har även ändrat på Gardenan så man kan byta batteriet under ifrån istället. Husqvarna ska väl vara ett lite "lyxigare och dyrare" alternativ. Vissa andra funktioner är ju även borttagna. Bland annat att följa begränsningskabeln ut. Det kan tydligen inte Gardenas varianter.

Låter som lite halv märkligt fel du har råkat ut för. Kan det vara krocksensor som ställer till det så pass för hela klipparen? Men konstigt när det kommer efter den här varit avstängd. Hoppas det löser sig i vilket fall.
 
Jo, väldigt märkligt. Var först rädd för att den hade tagit in vatten men när jag pratade med verkstaden för lite mer än 1 vecka sedan så var det bara normal ytterst lite kondens. Han hade beställt nytt tangentbord till den men verkar inte ha löst problemet. Ska kolla med verkstaden imorgon. Gräset växer ju så det knakar, hade precis hunnit göda med Blåkorn när klipparen gav upp, typiskt....

Sorry att jag drog iväg och knyckte tråden lite, var inte meningen.
Nu släpper vi mitt problem och återgår till TS frågeställning.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.