Jag skall snart igång med bygget av mitt hus.
Husföretaget har räknat med 200mm isolering under plattan. På plattan som är ca 100kvm skall jag ställa ett 1 1/2 plans hus med vattenburen golvvärme.

Jag har nu fått frågan varför vi inte har 300mm isolering?
Detta skulle medföra en merkostnad på 12 000kr men enligt husfirman är det tveksamt om man räknar hem det.
Vilka ytterliggare för/nackdelar kan detta föra med sig. Vad anser ni? ???
 
Jag har fått en beräkning utförd vad det gör energimässigt i vinst för min kommande platta på mark. Plattan är på 177kvm och jag vinner ca. 400kWh/år (300kr) på att isolera med 300mm istället för 200mm.
Min merkostnad blir 18000:- för 300mm, m.a.o. kan jag räkna hem detta på ca. 60 år med dagens energipris.

Nackdel med att isolera för tjockt är att du kan få sättningar i grunden om du har tjälaktiv mark, går dock att lösa med randisolering runt plattan.

Jag kommer välja 200mm!
 
Man ska minst ha 250mm har jag läst?

Såg även på PLUS härom kvällen om just vattenburen golvvärme där sa dom likadant.
 
Står i samma fundering vilken isolering man skall ha. Väljer man mer än 200 är det viktigt att isolera runt om så att inte kylan kommer ner underifrån och ger sättningar/sprickor i plattan. Men det verkar finnas 1000 svar på vad som är riktigt. Vi kommer ha Kamin istället som alternativ värmekälla och välja 200
 
Verkar sund diskussion för grunden kan man ju alltid göra om om det skulle bli fel efter att huset är på plats. INTE. Satsa på rätt material och använd enbart konstruktionsgodkända grundritningar som är gjorda för de värmesystem som är tänkta att användas. 300mm är att rekommendera
 
Står i begrepp att bygga LB hus Pärlugglan som liksom andra Ugglan-hus har 250 mm isolering som standard att jämföra med 300 mm som är "normal" standard för övriga LB-hus.
Den första frågan min som det verkar mycket kompetenta KA frågar eller skall vi säga mer eller mindre anger som villkor för att acceptera KA-uppdraget är att det skall vara minst 250 mm isolering.
Enligt honom så gick man ifrån eller borde gått ifrån 200 mm redan 98-99, korrekt eller inte?
Vad vet jag men för min del känns som om jag skulle välja 300 mm.
 
200 eller 300mm, frågan är vad ni ska ha för kantisolering på eran grund ? Snackade med energimyndighet och minst 100mm på U eller L elementet.
 
*funderar* lättare sättningar med 300? Om man inte har golvvärme verkar ändå förnuftet säga 300? Har det betydelse var i landet man bor?
 
Som ulan sa så är det onödigt att isolera med 300 mm cellplast istället för 200 mm cellplast. Det stora köldbryggan som finns i vanliga grundkonstruktioner idag är sockeln. Som minst bör man ha ett 100 mm cellplastelement, L-element, eller liknande. OM man vill så kan man tillägsisolera sockeln ytterligare med I-element som bryter av köldbryggan vid syllen ytterligare.

Att använda ALBA kantelement är katastrof i energisynpunkt. 92 mm cellplast är lika bra som 670 mm ALBA balk och när har man det?

Alternativa grundkonstruktioner är "komfortgolvet" och "umin grunden". Det förstnämda är bäst men också väldigt dyr. Jag kan inte säga hur snabbt man tjänar in på det men med komfortgolvet kan man utnyttja alternativa energikällor som solvvärme och vattenmantlad kamin extremt bra.

Finns en undersökning som visar att man kapade energiåtgången med nästan 3000 kWh/år och att solvärmen bestod av 46% av uppvärmeninen av huset + tappvarmvatten, resten va el och eldning i kamin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.