Jag håller på att bygga ett nytt kök i min lägenhet och måste nu hitta en spiskåpa som fungerar med mitt ocentrerade ventilationshål. Så här ser det ut:

CWxg7cE.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är centralventilation i huset, så det får inte vara någon motor, utan bara kolfilter med spjäll och timer. Jag kommer inte ha några överskåp så allting måste vara gömt och snyggt på egen hand. Hålet längst till höger är för ett vanligt vägguttag och har inget med spiskåpan att göra.

Jag har tittat runt lite på det som finns när det kommer till spiskåpor och hittat en del snygga, men det är omöjligt att se om de ens fungerar för mig eftersom det aldrig finns några bilder på hur de ser ut baktill.
 
Med centralutsug så behöver man väl inte koppla på alls? Kolfilter fläkt skulle i princip kunna sitta i hallen......
 
BirgitS
Hur högt över bänkytan är hålet?
Har du någon bild på hur det såg ut innan du började riva?
 
Får du ansluta köksfläkt till centralventilationen i huset?
 
Ögonfröjd skrev:
Med centralutsug så behöver man väl inte koppla på alls? Kolfilter fläkt skulle i princip kunna sitta i hallen......

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Hålet i väggen är utsuget, där måste man ha en spiskåpa med kolfilter och spjäll med timer anslutet, annars går det inte igenom OVK.


Hur högt över bänkytan är hålet?
Har du någon bild på hur det såg ut innan du började riva?
Det är 52,5cm från bänkskiva till undersidan av hålet.

Jag har ingen bild på hur det såg ut, men det satt en Franke 251-10 monterad med överskåp runt. Jag kommer inte ha några överskåp, det är därför spiskåpan måste vara snygg på egen hand. Annars hade man alltid kunnat bygga runt detta med överskåp.

Får du ansluta köksfläkt till centralventilationen i huset?
Nej när det är centralventilation får du bara ha passiva kolfilter med timer. Har du fläkt skapar du ett övertryck och blåser in matoset i grannens badrum eller liknande.
 
BirgitS
Jag förstår inte hur en Franke F251-10 kunde sitta där utan att själva kolfilterfläktdelen gick rakt över ventilationshålet: http://www.franke.com/content/kitch...aektar/f251-10/60_cm/110_0037_437_detail.html

Nog tycker jag att man ser konstruktionen av spiskåpor rätt bra i installationsanvisningarna, t ex den som går att ladda ner från http://www.franke.com/kitchensystem...r_kolfilter/729_60cm/110_0351_269_detail.html och i den framgår det att det är ett helt bakstycke i plåt eftersom man sätter skruvar genom den för att fästa den i väggen.

Det bästa är nog om du kan besöka en vitvaruaffär med bra service, typ Elon, och prata med dem för de kanske vet om det går att göra ett hål i bakstycket på kåpan.
 
BirgitS skrev:
Jag förstår inte hur en Franke F251-10 kunde sitta där utan att själva kolfilterfläktdelen gick rakt över ventilationshålet: [länk]

Nog tycker jag att man ser konstruktionen av spiskåpor rätt bra i installationsanvisningarna, t ex den som går att ladda ner från [länk] och i den framgår det att det är ett helt bakstycke i plåt eftersom man sätter skruvar genom den för att fästa den i väggen.

Det bästa är nog om du kan besöka en vitvaruaffär med bra service, typ Elon, och prata med dem för de kanske vet om det går att göra ett hål i bakstycket på kåpan.
Spisen i gamla köket satt 5-10cm längre åt höger är nuvarande placering, så sjävla fläktdelen fick plats under hålet. Kolfilterdelen satt nästan 10cm under där hålet är.

Det jag har kommit fram till är att den bästa lösningen förmodligen är något sånt här:

http://www.tretti.se/vitvaror/koksflaktar/vagghangda/franke-stil-782-10-60-rf

Den skulle fungera rent funktionsmässigt, men den stående bockade plåten skulle inte täcka hålet. Man får be en plåtslagare göra en bredare bockad plåtbit.

Annars så är det som du säger att man behöver prata med någon kunnig som kanske har något annat förslag.
 
BirgitS
Tänk på att underkanten av den spiskåpan (och många andra) ska vara minst 50 cm ovanför spishällen och sen är den breda delen 6 cm tjock, vilket innebär att den täcker över 4 cm av ventilationshålet. Så vitt jag kan se är det en ren spiskåpa utan kolfilter och avsedd att anslutas till ett frånluftsrör upptill.
 
Börja med att fråga styrelsen i din BRF vad du får lov att använda (jag tar för givet att det är en bostadsrätt).
Den gamla fläkten hade inte ens ett kolfilter utan har dragit in fett i ventilationskanalen i alla år och är snarast en relik från äldre tider med andra regler (det är troligen inte tillåtet att vid en ombyggnad ansluta till centralventilationen igen).
Vanligtvis så ansluts inte kolfilterfläktar till resterande ventilation utan återcirkulerar i rummet.
 
123abc skrev:
Börja med att fråga styrelsen i din BRF vad du får lov att använda (jag tar för givet att det är en bostadsrätt).
Den gamla fläkten hade inte ens ett kolfilter utan har dragit in fett i ventilationskanalen i alla år och är snarast en relik från äldre tider med andra regler (det är troligen inte tillåtet att vid en ombyggnad ansluta till centralventilationen igen).
Vanligtvis så ansluts inte kolfilterfläktar till resterande ventilation utan återcirkulerar i rummet.
Jag har pratat med föreningen så jag vet precis vilken typ av spiskåpa jag kan använda. Den här tråden handlar inte om vilken typ av spiskåpa jag ska köpa, utan vilken exakta modell som fungerar med mina mått.

Den gamla spiskåpan är den som föreningen hade köpt in till alla lägenheter och jag kan tom få en ny sådan gratis om jag skulle vilja (vilket jag inte vill eftersom den är så ful). Så uppenbarligen är den helt okej att använda. Huruvida det är kolfilter i eller inte vet jag inte, jag bara antog att det som ansluts till centralventilation har något form av filter i sig.
 
Jag tror inte att den du länkade till (Franke Stil Extern) har ett kolfilter. Ring Trivselkök och fråga. De är återförsäljare av Franke och jag fick bra hjälp av dem när jag försökte förstå min egen fläktlösning (visade sig vara en "Centralventilation villa" trots att jag bor i en lägenhet). Till slut valde jag en Fjäråskupanfläkt, de har också modeller som funkar med centralventilation villa (typ bara Franke och Fjäråskupan som har det) och gissningsvis även till vanlig centralventilation.

Edit: även Fjäråskupan har en trevlig och kunnig kundtjänst, så ring eller maila dem också så kan de säkert svara på vilka av deras modeller som går att koppla till ett hål som är bakom fläkten.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.