Hej! Vi flyttar till ett hus nu i höst och jag fick en idé att bygga en liten stuga åt mig själv (är 18 år) då vi har en ganska stor tomt. Jag har googlat runt lite och sett att det finns paket med byggsatser på stugor som är runt 15-25 kvadratmeder stora vilket helt klart räcker till mig från ungefär 30 000kr.

Jag är verkligen inte kunnig inom detta området så jag har ett par frågor.

Hur löser man värmen? Kör man vanliga elelement och bra isolering? Det stora huset värms av vedeldning, det går inte att dra in till stugan på något sätt?
Vad kostar det att dra in vatten och sätta in ett badrum? För jag känner helt klart att jag vill ha en toalett i stugan.
Internet bör inte vara några problem att dra ut i stugan.
Vad kan byggnadskostnaden gå på om man anlitar en snickare?

Hoppas det finns någon som kan svara på mina frågor så jag kan börja planera för detta! :D
 
Om du tänker på sådana dom säljer på diverse byggmarknader så är det jag har sett av tvivelaktig kvalitet i den prisklassen om du ska bo i den året om skulle jag kolla blocket efter en villavagn för 60000 får du ca trettio m2 i vettigt skick bara backa ner och ansluta el och va
 
Så kan det ju vara! Stugan ska ju användas året runt så bra kvalité måste det ju vara. Det är ju mer husvagnar va? Jag vill att det ska vara en stuga.
 
Gräv ner och gjut ett gäng plintar, sen slår du bara på lite brädor och plank i olika dimensioner och vips har du en liten stuga. :) Läs runt här på forumet för tips och använd dig av Träguiden för att göra beräkningar. Tror du kan hålla ner kostnaderna rätt bra om du bygger allt själv också, och en så pass liten stuga är inte allt för avancerat heller. Skapa en projekttråd så kan du få många tips och råd via den!
 
Angående uppvärmning... Bor du söderut kanske en luft-luftvärmepump vore en bra lösning. Antar att du kommer ha en ganska öppen planlösning i stugan, så då är det optimalt. Dock orsakar ju detta ett något störigt ljud om du planerar sova där, så köp en med "nattläge" och komplettera med elelement som uppvärmning. Det är mitt förslag i alla fall.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Ja jag har tänkt den tanken men det är ju en hel del jobb att bygga en stuga helt själv och jag är ju rätt så okunnig inom det här. Men det går ju att ringa någon snickare här i stan och så kanske man kan få ett prisförslag? :)
 
Det kanske kan funka ja! Jag bor i Värmland. Jag hade tänkt att bo i stugan året om och sova där då så det är ju bra om den inte låter allt för mycket isåfall. Sen på sommaren behövs det väl ingen värme antar jag :)
 
Om du kollar på Byggmax och Bauhaus hemsidor så kan man se vad de tar betalt för att bygga upp en stugbyggsats. Bra att ha som riktmärke.
 
Ingen aning om kvaliten, men kolla på eja http://eja.se

De har attefall i bra storlek, finns jättemånga firmor som levererar byggsatser, komplett eller delvis.
 
Alltså: en byggsats för 30 000 inkluderar ENDAST reglar, ytterpanel och tak, eventuellt även takpapp. Inget golv, ingen som helst isolering, inga innerväggar, ingen grund, ingen el. De flesta i den prisklassen inkluderar inte heller fönster, och absolut ingen ytterdörr, endast en tunn, oisolerad förrådsdörr.

Vill man dessutom bo på riktigt, dvs ha badrum och kök tillkommer en hel del annat också, inte minst ledningsdragning för vatten och avlopp.
 
Ska du låta en snickare bygga ett riktigt minihus så räkna med 15000 - 30000 kr/kvm. Troligen minst en halv miljon för ett 25 kvm attefallshus.

Jag tror dock att det är en bättre idé att satsa på att flytta hemifrån snart. Det finns få saker som är bättre för den egna utvecklingen än att flytta hemifrån. Man får en helt annan frihet då man inte längre har föräldrarna runt sig. Jag hade själv planer på att bo hemma tills jag var klar med studierna, men då jag var 20 och såg hur bra mina kompisar som hade flyttat till egen lägenhet hade det så bestämde jag mig för att flytta så snart som möjligt.

Den största fördelen med att bygga ett sånt här hus är att du lär dig bygga, och har möjlighet att ta dig an en renovering tidigt. De flesta väntar med husköpet tills de har heltidsjobb och barn. Är man singel och barnfri så har man helt andra möjligheter att lägga tid på en renovering.
 
  • Gilla
snowsoul och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.