Jag har byggt en grind som är 135x65 cm, och ska fästa denna i en betongvägg. Jag kommer sätta en 70x70 stolpe i väggen, som jag sedan monterar gångjärnen i vinkelrätt mot väggen, så att grinden öppnas inåt.

Jag har två frågor:

1. Räcker det med gångjärn som är 50 cm breda?

2. Jag kommer sätta (genomgående) vagnsbultar för att fästa det längsgående järnet. Ska jag sätta genomgående även de 4 hålen som fästs i stolpen, eller räcker det med att använda medföljande skruvarna? Jag har inte det framför mig nu, men jag tror skruvarna var ca 30 mm.

Här är en bild på grinden och på gångjärnen (som visar en kortare modell, jag har valt 50 cm längd). De kommer monteras precis som de visas på bilden.

Tack på förhand! :)

grind.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


86589.jpg
 
M
Jag monterade nyligen en grind som är 100cm och hade bara 30cm gångjärn, så 50cm ska nog vara OK för dig.

Jag monterade de längsgående med fransk skruv (grövsta som gick i hålen) och sedan så grova och långa träskruv som gick i stolpen.
Förborra alltid för de franska.

Men du bör nog även sätta in ett tvärstag i själva grinden, stor risk att den börjar hänga med tiden pga dess bredd.
 
Tack för tipset med skruvar! Tror du verkligen att grinden kommer hänga ner med tiden, då jag gjort en ram där de horisontella bitarna är skruvade uppifrån i de vertikala, sedan är alla ribborna skruvade från sidan.

Det känns som den är betydligt mer vridstyv (?) än en vanlig grind med två horisontella brädor, där ribborna är vertikala och skruvade rakt i brädorna, då det lätt kan snurra och bli snett.

Tycker det e snyggare utan, och då det bara är 8 mm från ribborna till ytterkanten på djupet, så skulle ett tvärstag sticka ut en del (20 mm) om jag använder samma ribba som de horisontella.

Har dock inte sett så många som gjort såna här grindar..
 
Här är en liknande, men den har ju ingen ram så den har samma svaghet som en "klassisk grind". Är inte min starkare? :)

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Även med ram, behöver du en snedsträva för att grinden skall förbli rak, eftersom den är längre än hög.
Du kan ju låta bli och se hur det fungerar utan och när grinden börjar hänga, är det inte så svårt att efteråt sätta dit en snedsträva.
 
Tack, tänkte göra så. Tack igen :)
 
Jag hade kört utan snedsträva tills det börjar hänga, men jag tror det kommer hänga(skruvarna dras in i trät med tiden). Om man vill ha en snyggare design än snedsträva kan man spänna en vajer.
 
Ah, vajer var smart. Men e det nån nackdel att vänta till/om det börjar hänga? Påverkar det hållbarheten?
 
M
Nä inte direkt, men var noga med att sätta dit en om det börjar hänga, annars kan det ta skada/spricka om det får stå snedbelastat en längre tid.

Tänkte precis som övriga säga att du gott kan vänta med snedsträvan tills behovet uppstår om du gillar den bättre utan :)
 
  • Gilla
Beida
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.