Hej, jag tänkte dra el för belysning och uttag i ett uterum, kan jag köra EKK light eller är det EKLK som gäller? Kabeln ska sättas med klammrer på vägg.

Samt är alla EKK Light kablar uv beständiga idag?
 
Nej alla EKK light är INTE UV beständiga så du måste läsa på om varje fabrikat. Jag skulle föreslå kabel av typ EXQ den är UV beständig och betydligt lättare att få snygg än EKK
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Nej alla EKK light är INTE UV beständiga så du måste läsa på om varje fabrikat. Jag skulle föreslå kabel av typ EXQ den är UV beständig och betydligt lättare att få snygg än EKK
Lysande, tack!

"Fast förläggning omfattar även bl.a. förläggning på kabelstege eller upphängning i bärlina." Vad exakt menar dom med "bärlina"?
 
Wire till lysrör tex industri montage
 
Andreas_kalmar skrev:
Wire till lysrör tex industri montage
Allright, "Fast förläggning, i rör, kanal, i eller under puts, samt upphängd i bärlina. Lämpad för inom- och utomhus, dock ej i mark eller vatten."

Fast förläggning innebär klamrad utanpå vägg, tolkar jag det rätt då?
 
Det är en variant av dom olika "fast förläggning" (y)
 
Ska du klamra kabel med vanliga spikklammer, lettiklammer eller likvärdig så blir det alltid snyggare med EKLK/EQLQ...
De har en mantel i kabel som gör den styvare, går att få rak och fin mellan klammerna och snyggare böjar, en EKK/EQQ kan hänga ner lite mellan klammerna (om man inte sätter med 10cm mellanrum då :) )

P.S: Helst kanske det ska vara EKRK (Kulo) men är osäker på om de får förläggas i uterum, vet att det ska vara torrt utrymme. För kulo är jättemycket lättare att klamra fast och få snygga svängar (böjar). Läs på lite om Kulo kabel, kanske får lägga i ditt utrymme, isåfall blir det bästa valet. Alternativ två blir EKLK/EQLQ.
 
Om man inte ens vet vad man ska använda för kabel, undrar hur slutresultatet ska bli då...

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.