Då är det dags för mig att starta en tråd om det här med larm... Jag har googlat runt en massa och jag och frugan har diskuterat det är ett bra tag nu, har läst en massa även här på forumet men det mesta jag hittar är rätt gammalt...

Först och främst, jag vill inte ha något abonnemangs-larm som kostar hur mycket som helst i månaden, där jag behöver betala en halv förmögenhet för flera sensorer och där jag inte får göra något själv... Har tidigare för rätt många år sen haft ett securitas-larm på den tiden man installerade allt själv, vilket funkade okej... Dock uppbunden på två år och använde det väldigt sällan...

Har tittat en del på powermax complete-larmet då det verkar vara en populär lösning, prisvärt och stor utbyggnadsmöjlighet... Vad finns det annars för larm där jag kan bygga ihop det själv? Det blir GSM-lösning, då jag har ip-telefoni hemma och det verkar inte vara många larm som funkar med den lösningen... Jag skulle även vilja ha möjlighet för att använda kameror utomhus om lusten faller in i framtiden... Har ett garage som gärna för hänga med i skyddet, hur gör man där? Funkar trådlöst mellan garaget och boningshuset? Det är inte speciellt långt mellan, men ändå två olika byggnader...

Kom gärna med era förslag, tips och idéer :)
 
Har haft kontakt nyligen med Verisure/Securitas och med Svenska Alarm.
De senare verkar klart billigare.

Men har inte bestämt mig för larmtyp än.
Det känns som utomhusdetektor är bäst här för oss.
När/om buset väl har tagit sig innanför dörren är det väl egentligen försent att larma :confused:
 
Hmm, det lutar helt klart mest åt en powermaster 10 från UK så som det ser ut nu, schysst pris och verkar väldigt robust...

Vilken sida är bäst att beställa från? Securitywarehouse?
 
D
KnockOnWood skrev:
Men har inte bestämt mig för larmtyp än.
Det känns som utomhusdetektor är bäst här för oss.
När/om buset väl har tagit sig innanför dörren är det väl egentligen försent att larma :confused:
Larm skyddar inte mot inbrott. Du vill veta om någon är i huset.
Ska du ha larm varje gång något rör sig kring huset kommer du få åka hem många gånger och klagande grannar.
Däremot kan du ju låta en utomhusdetektor trigga en övervakningskamera så du kan se vad det rör sig om.
 
Det är väl främst larm med utryckning som skrämmer tjuven, alltså i princip dekalerna. Bor man dock i ett tätbebyggt område om har utomhussiren så kanske man kan skrämma bort någon men då har de ju redan utlöst larmet...
 
Som DMOL så anser jag som han att oavsett typ av larm skyddar det aldrig helt mot inbrott, vill någon in så går dom in oavsett...

För egen del ser jag det som en ökad trygghet, falsk eller ej, att jag har koll på mitt hus och kan göra de åtgärder som behövs om nu någon skulle bestämma sig för att komma in, och även vid brand, vattenläckage och dylikt, att kunna ta de åtgärder som behövs... Sen avskräcker det alltid dom där som vill in och ha nåt som dom kan sälja, då väljer dom hellre huset bredvid utan larm....

Har läst nästan allt jag kan komma över här och på google, och jag kollar mer och mer på att köra med ett larm-system som kan kommunicera med andra system i hemmet, typ vera, z-wave eller nåt dylikt system... Det jag mest är ute efter är aktivering av webbkameror och dylikt, men även tända/släcka belysning i samband med larm-händelser hade varit en trevlig funktion...

Så shoot med era förslag :)
 
Jag känner en som temporät satte upp ett larm på prov i huset dom strax skulle flytta från, dom satte aldrig upp dekalerna.
Dom fick inbrott, tjuvarna gick igenom nästan hela huset men missade mycket, ägarna var på plats på åtta-tio minuter men då var tjuvarna redan borta.
 
Jaha?
 
KnockOnWood skrev:
Har haft kontakt nyligen med Verisure/Securitas och med Svenska Alarm.
De senare verkar klart billigare.

Men har inte bestämt mig för larmtyp än.
Det känns som utomhusdetektor är bäst här för oss.
När/om buset väl har tagit sig innanför dörren är det väl egentligen försent att larma :confused:
Utomhus? Linjedetektorer längs kåken kanske men det känns lite småmeckigt.
 
DMOL skrev:
...Du vill veta om någon är i huset...
Det bryr jag mig inte så mycket om. Här finns inget värdefullt att stjäla.
Och om någon har varit inne och dragit ut byrålådor märker jag det nog ändå :p

DMOL skrev:
...Ska du ha larm varje gång något rör sig kring huset kommer du få åka hem många gånger och klagande grannar...
Det beror ju på hur man bor.
Här finns ingen trafik som passerar, inte ens någon som promenerar förbi.

Vad jag skulle vilja ha är alltså mest något slags överfallslarm, med tillräcklig förvarningstid för att jag skall kunna skydda mig/oss.
 
Redigerat:
D
Ok, men ska du hoppa ut med hagelbössan varje gång ett rådjur går utanför stugan som en galen Texasbo? Det är väl bättre att du anställer någon som får patrullera gården.
Skaffa strålkastare, inbrottsskydd på kåken och larm med hemmaläge är nog en bra början, innan du gräver vallgrav och sätter upp mur med taggtråd och grind.
 
Fördelen med många övervakade larm är att de kan larma brandkåren om brandlarmet går, och de ser rök i kamerorna.
 
Trådlösa larm är värdelösa, busenkelt att slå ut.
 
DMOL skrev:
Ok, men ska du hoppa ut med hagelbössan varje gång ett rådjur går utanför stugan som en galen Texasbo? Det är väl bättre att du anställer någon som får patrullera gården.
Skaffa strålkastare, inbrottsskydd på kåken och larm med hemmaläge är nog en bra början, innan du gräver vallgrav och sätter upp mur med taggtråd och grind.
...du gräver vallgrav och sätter upp mur med taggtråd och grind...
Vad pratar du om?
Jag vill bara veta om någon ovälkommen/oanmäld närmar sig.
Har för övrigt varken hagelbössa eller andra vapen.

varje gång ett rådjur går utanför stugan som en galen Texasbo
Rådjur är väldigt skygga, och beter sig nog inte som dina inbillade "galna Texasbor".
 
KnockOnWood skrev:
Rådjur är väldigt skygga, och beter sig nog inte som dina inbillade "galna Texasbor".
Det kan jag inte hålla med dig om. Första vintern vi bodde i huset (åtta år sedan) så hade vi rådjur inne på tomten minst en gång i veckan, då bor vi ändå i villakvarter. Året efter så hade jag satt upp staket (ca 90 cm högt), från dess så har vi sett rådjur någon ggr/år inne på tomten. Ser dom ibland på vägen utanför (70-sträcka mellan två villakvarter).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.