Vi planerar att göra om badrummet. Idag är toa, handfat och badkar hopträngt på samma vägg (177 cm så det är trångt) men när vi gör om har vi ju möjlighet att flytta runt på grejerna. Skulle ni flytta handfatet? Rummet är 160 cm brett.

Så här ser det ut idag. Fördelen är att det går att få in ett par breda högskåp mittemot toa/handfat.
badrum nu.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ två, med möjlighet att få in ett högskåp bredvid toan
badrum11.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Blir det i alternativ 2 inte väldigt nära mellan toalett och handfat?
Man behöver ha lite utrymme framåt när man ska ner till resp upp från toaletten.
160 - 70 cm toalett - 50 cm handfat = 40 cm golvyta så nån av er kan ju hålla en skiva/bräda 40 cm framför toaletten medan den andra prövar.
 
toan kan ju vara kvar som på ritning 1.
 
BirgitS skrev:
Blir det i alternativ 2 inte väldigt nära mellan toalett och handfat?
Man behöver ha lite utrymme framåt när man ska ner till resp upp från toaletten.
160 - 70 cm toalett - 50 cm handfat = 40 cm golvyta så nån av er kan ju hålla en skiva/bräda 40 cm framför toaletten medan den andra prövar.
Jo, det blir ganska nära. Har hittat handfat som skjuter ut 34 cm men visst blir det trångt.. å andra sidan är det trångt i sidled idag, 11 cm från toalettens kant till väggen och det tror jag är på tok för nära enligt moderna byggregler.
 
Har ni barn eller planerar för barn? Annars skippa badkaret så är saken biff!
 
Jonatan79 skrev:
Har ni barn eller planerar för barn? Annars skippa badkaret så är saken biff!
Vi har barn och ett till badrum med bara dusch. Vill gärna ha kvar badkaret :)
 
Ok, alt 2 får min röst
 
Jag skulle inte ändra på något.
Tycker att placeringen är närmast perfekt!

Flyttar du handfatet som i alt. 2 blir det svårt att komma åt badkarskranar och att hålla rent i karet.

Har inte räknat på hur det fyller tillgänglighetskraven, men alt. 2 ser trångt ut.
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
Jag är i samma dilemma och har ungefär samma mått som du. Jag har beställt ett tvättställ som går 31 cm ut från väggen och tänker prova hur det känns med olika monteringsalternativ. Har sökt efter tumregler om avstånd men inte hittat något definitivt.
 
BirgitS
bäckåbölja skrev:
Jo, det blir ganska nära. Har hittat handfat som skjuter ut 34 cm men visst blir det trångt.. å andra sidan är det trångt i sidled idag, 11 cm från toalettens kant till väggen och det tror jag är på tok för nära enligt moderna byggregler.
Det tror jag också men jag tror också att alternativ 2 bryter mot tillgänglighetskraven för nybyggnation.
 
Jag hade behållit som det är. Enklast och billigast, och ger bäst svängrum i badrummet när man ska stiga ur badkaret. Vill man någon gång ta bort badkaret så funkar denna lösning troligen bäst också med en duschvägg av glas med skjutdörr. Har man barn så är det utmärkt att ställa ett skötbord mittemot toa/handfat eller montera ett väggfast.
 
KnockOnWood skrev:
Jag skulle inte ändra på något.
Tycker att placeringen är närmast perfekt!

Flyttar du handfatet som i alt. 2 blir det svårt att komma åt badkarskranar och att hålla rent i karet.

Har inte räknat på hur det fyller tillgänglighetskraven, men alt. 2 ser trångt ut.
Badkarskranarna behöver inte placeras där, det var bara så det blev i ritprogrammet. Vi kan placera dem var som helst då allt ska dras om ända nerifrån källaren och kan dras upp var som helst :)
Idag är kranarna (och avloppet) på samma vägg som toalett och handfat.
 
Redigerat:
Eller byta plats på toalett och handfat? Då blir det bara två mellanrum istället för tre (nu är det vägg-toa-handfat-badkar, skulle ju fås ner till två med handfat-toa-badkar). Och en tvättställsmöbel istället för bara handfat?
 
Ett tag under miljonprogrammet placerade man gärna tvättstället närmast badkaret.
Då kunde man använda samma blandare till båda, med en lång svängbar pip.

Spara på kostnader är ju aldrig fel :)
 
BirgitS
När det gäller i vilken ordning som toalett och handfat ska placeras så glöm inte att tänka på placeringen av toalettpapper. Det kan vara praktiskt att ha toaletten i ett hörn för barn har svårt att nå papper som hänger på väggen bakom toaletten.

Satsa absolut på att ha skåp/lådor under handfatet för det är alltid bra med mycket förvaring. Ett väggskåp över toaletten är också bra i ett litet badrum.
 
  • Gilla
vilpi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.